Sv: skälliga raser?
Hundraser som ska vakta och varna, eller jaga med skall, har väl ofta ganska nära till skall annars med?
Precis som du skrev. Skalltröskeln är
väldigt olika mellan olika raser och beror inte alltid på dålig uppfostran, vilket ofta folk med "oskälliga" raser verkar tro. Jag har haft/har båda delar, och de kan inte jämföras över huvud taget.
Med de skälliga raserna - jag har s.k. larmhundar, som är avlade för att skälla då någon främmande/någon ovanlig närmar sig - så arbetar man sååå i motvind då man försöker få dem tystare. Det hjälps liksom inte, det kommer liksom skall ur dem i alla fall, som att de inte kan hejda sig. Och även fast det är irriterande i många fall, och jag försöker minska skällandet till lägsta nivå, så får jag acceptera att det var deras livsuppgift för inte länge sedan, och jag valde själv att skaffa en hund med det i generna. Man kan inte köpa en kamel och kräva att den ska fungera som en häst s a s.
Med de hundar som inte föds med de "skälliga generna" är det en
helt annan sak. Där behöver man inte alls jobba mot skällandet, för det kommer ändå bara vid enstaka naturliga tillfällen. Alltså är det inte ens jobbigt.
De skälliga är oftast spetsar utom polarhundar/huskies, speciellt s.k träskällare som jagar med skall, norrbottensspets, finnspets söker reda på fågel i träd och ställer sig nedanför och skäller tills jägaren kommer. Den andra varianten är de s.k watchdogs - larmhundar - oftast små hundar som vaktar genom att larma då de anser att det kan behövas=ofta. T ex tibetansk spaniel, chihuahua, dvärgpincher m fl.
Tystast som grupp är nog vinthundarna, de jagade med sin snabbhet och behövde inte vakta/larma med skall, därför finns det inte naturliga anlag för att vara skällig hos dem.