skälliga raser?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare almis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 8 067
A

almis

Vilka raser verkar mest skälliga? jag tänker mest på mindre raser. Och hur pass mycket skäller de skälliga? ;)

Sv: skälliga raser?

Alla utom saluki, vissa andra vinthundar och basenji är skälliga :angel: (M.a.o. ett skall är ett skall för mycket för mina stackars öron :p)

Spetsar är väl annars de mer skälliga? Och alla småhundar som inte lärt sig ta det lugnt vid hundmöten.

Spetsar är ofta skälliga pga av låg skalltröskel. "Tanthundar" är också ofta skälliga men beror mycket på uppfostran (gäller såklart spetsarna också).
De hundar som jag ofta uppfattar som skälliga om jag inte tänker på spetsar är, dvärgschnauzer och sheltie;)

Min erfarenheter säger spontant "alla" terrier- och spaniel-hundar. Även retriever.

Spaniel? Våran Engelsk Springer Spaniel tik funderade vi ett tag på om hon glömt bort hur man skällde! Hon kvittrar och gör andra gnäll och tjut istället!

Jag har känt en springer spaniel som skällde hysteriskt, och även alla cocker spaniel (5+) som jag träffat har också varit mycket skälliga.

Dvärgpinschrar (särskilt i sällskap av andra dvärgpinschrar) är ganska skälliga.
Men det är ju liksom deras jobb som väktare att larma.

När jag tänker efter så låter de ganska mycket över huvud taget, de har ganska många ljud utöver skallet.

Haha, ungefär så ja ;) Har en italienare och hon skäller näst inte aldrig, gör hon det så säger vi till. Detsamma med greyhounden vi hade tidigare.

Mest handlar det dock ändå om fostran, även skälliga raser kan vara förhållande tysta om ägaren fostrat dem med den önskan. Jag har tidigare haft boxer, hon var inte direkt skällig men med en tibetansk terrier som sällskap så blev läget skälligare.

Alla utom saluki, vissa andra vinthundar och basenji är skälliga :angel:

Basenji inte skälliga? Pffft. Bara för att dom inte kan säga voff. Dom är fasen ännu värre! :D Alla basenjis jag mött har låtit som sjutton, bara inte skällt. Heeelt galet. Ännu värre på LC. Jisses. Lät som att dom hade bilen full av gremlins. :D

Hundraser som ska vakta och varna, eller jaga med skall, har väl ofta ganska nära till skall annars med? Mina afghaner skäller typ aldrig. Valpen kan skälla när hon blir frustrerad i lek, eller övertrött i lek. Aldrig annars. Min dobermann däremot är rätt skällig.

Basenji inte skälliga? Pffft. Bara för att dom inte kan säga voff. Dom är fasen ännu värre! :D Alla basenjis jag mött har låtit som sjutton, bara inte skällt. Heeelt galet. Ännu värre på LC. Jisses. Lät som att dom hade bilen full av gremlins. :D

Ja, de låter som tokar! Jag har aldrig träffat en tyst basenji, men nu var det skälliga raser som efterfrågades, och skäller gör de ju inte ;) Jag tycker ofta det verkar vara så att det antigen skälls eller.. "pratas". Har öht inte träffat många hundar som faktiskt är tysta "hela tiden". (Min Zala är nog den tystaste jag träffat. Hon "knorrar" lite när man klappar henne ibland och morrar när hon leker med andra hundar, mer ljud gör hon inte ifrån sig.)

Nu är det ju iof ingen liten ras men jag har hittills inte stött på en enda schäfer här där jag bor som INTE har skällt som en idiot så fort den har fått syn på en annan hund ;)

Skällig småhund stavas d-v-ä-r-g-s-c-h-n-a-u-z-e-r :p! Men det har ju sin förklaring, för som blueberry skrev om dvärgpinchrar, så har ju dvärgschnauzrar också haft jobb som larmhundar förr om åren. (båda raserna har ju samma ursprung, och är därför fortfarande väldigt lika i sättet på många punkter)

/MosterMia, stolt ägare till en skäggig skällapa ;)!

Hundraser som ska vakta och varna, eller jaga med skall, har väl ofta ganska nära till skall annars med?

Precis som du skrev. Skalltröskeln är väldigt olika mellan olika raser och beror inte alltid på dålig uppfostran, vilket ofta folk med "oskälliga" raser verkar tro. Jag har haft/har båda delar, och de kan inte jämföras över huvud taget.

Med de skälliga raserna - jag har s.k. larmhundar, som är avlade för att skälla då någon främmande/någon ovanlig närmar sig - så arbetar man sååå i motvind då man försöker få dem tystare. Det hjälps liksom inte, det kommer liksom skall ur dem i alla fall, som att de inte kan hejda sig. Och även fast det är irriterande i många fall, och jag försöker minska skällandet till lägsta nivå, så får jag acceptera att det var deras livsuppgift för inte länge sedan, och jag valde själv att skaffa en hund med det i generna. Man kan inte köpa en kamel och kräva att den ska fungera som en häst s a s. ;)

Med de hundar som inte föds med de "skälliga generna" är det en helt annan sak. Där behöver man inte alls jobba mot skällandet, för det kommer ändå bara vid enstaka naturliga tillfällen. Alltså är det inte ens jobbigt.

De skälliga är oftast spetsar utom polarhundar/huskies, speciellt s.k träskällare som jagar med skall, norrbottensspets, finnspets söker reda på fågel i träd och ställer sig nedanför och skäller tills jägaren kommer. Den andra varianten är de s.k watchdogs - larmhundar - oftast små hundar som vaktar genom att larma då de anser att det kan behövas=ofta. T ex tibetansk spaniel, chihuahua, dvärgpincher m fl.

Tystast som grupp är nog vinthundarna, de jagade med sin snabbhet och behövde inte vakta/larma med skall, därför finns det inte naturliga anlag för att vara skällig hos dem.

Spetsar, terriers, småhundar (inom sällskapskategorin), taxar...
Skalldrivande jakthundar lär ju skälla endel också :D (om de nu inte räknas som spetsar :p)

Har hört att papilloner ska vara skälliga i allmenhet, men hur mkt skäller h*n. Jag e nämligen heeeeelt förälskad i rasen :love:

Förstår att du kärat ner dig i rasen, den är helt underbar!
Har tre stycken underbara hemma och jag bor i lägenhet.
Dom har lätt till skall men det är inget som inte går att träna bort, mina tre är otroligt tysta.
Sist jag frågade grannen om han märkt av mina hundar nått sa han bara -"har du hund"?
Dom får inte skälla vid möten och dom får inte skälla så fort dom hör nått utanför dörren, däremot tycker jag det är ok att dom markerar att det kommer någon...markerar men sen ska det vara tyst.
Så visst kan dom skälla som de flesta hundar kan, men en sådan intelligent ras som pappis och phalenen är så är det inte ett problem att lära bort.
Det går, jag har 3 bevis här hos mig

papillon är extremt skälliga. :crazy: min syster har en blandras med papillon och jag har lust att strypa honom i bland, blir helt galen av att lyssna på honom. :devil:

men tycker alla minihundar är fruktansvärt skälliga. vilket säkerligen beror på att folk inte uppfostrar dom heller...

skaffa en större hund!

Chinese crested. Jag har aldrig stött på en sådan som inte varit helt galen och skällt som en tok så fort någon främling närmar sig..
De som bodde i vårt hus innan hade en, de var tvugna att sätta ut honom i bilen när vi skulle kolla på huset för att han skällde så mycket.
Igår när jag var på utställning hamnade jag brevid ett helt gäng, höll på att bli galen. De skällde HELA tiden.

Vår hund skäller väldigt lite. Enda gången är när någon kommer hem till oss, hon vaktar. Men annars är hon tyst. Ridgeback.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 823
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
20
· Visningar
1 412
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 493
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka