Bukefalos 28 år!

Sv: Skambud?

iom att den är fullförsäkrad och ua och röntgad innan ridskolan köpte hästen borde de väl inte vara en gammal skada? Hästen var fin att rida och med bra temperament innan den fick problem på ridskolan pga otrivsel och brist på god ridning som har gett smärta och hälta..

Jag är inte beredd att lägga mer pengar än ca 10 000, risken jag tar att hästen inte blir bra eller måste tas bort känns inte värt det för högre summa.
Men det kommer nog inte alls bli något av det här, jag bjuder liksom 1/5 av vad hästen är värd frisk så jag skulle tro att de låter den vila och behandlas så kan de ju få betydligt mkt mer pengar för den sen. Den är ändå fin, hyfsat ung, bra grundutbildad med bra temperament. Ohalt så är den en perfekt hobby och tävlingshäst.
 
Sv: Skambud?

Fast hästen kan ju lida av lite vad som helst. Hälta i ett framben kan mycket väl vara ett sekundärt problem, och det stora felet kan sitta i rygg eller bakben. Har själv erfarenhet av detta. Tänk också på att vissa försäkringsbolag har ett tak på hältor, och kolla då upp hur mycket som redan har använts. Det kan annars bli dyrt för dig att fortsätta behandla hästen...
jag tror absolut att det är ett sekundärt problem.
Hästen är ledbehandlad en gång. Så försäkringens tak är nog inte nått på långa vägar. Frågan är bara om man kan ta över en försäkring på en häst från en ridskola som privatperson?
 
Sv: Skambud?

jag tror absolut att det är ett sekundärt problem.
Hästen är ledbehandlad en gång. Så försäkringens tak är nog inte nått på långa vägar. Frågan är bara om man kan ta över en försäkring på en häst från en ridskola som privatperson?

Det gjorde jag för 11 år sen.
 
Sv: Skambud?

Jag tog över min hästs försäkring när jag köpte honom för 2½år sedan. Säljaren är näringsidkare, jag privatperson. Nemas problemas.
 
Sv: Skambud?

jag har pratat med mitt försäkringsombud och man kunde ta över, dock får man inte ha hästen försäkrad högre i liv än vad man köpte den för. Så om jag köper den för 10-15 så måste jag sänka livvärdet till det från typ ca 50 000..
 
Sv: Skambud?

Det gäller, enligt de bolag jag talat med, även vid köp från privatperson. Folksam sa att livvärdet (försäkring) får överskrida inköpsvärdet med 5000:-. Jag talade dock med dem om saken då jag sålde min förra häst och köparen tog över försäkringen; hästens livvärde hade höjts till 20 000:- efter godkännande från bolaget med hänsyn till hästens utbildning och nuvarande användningsområde (utveckling från det att jag köpt henne), och hon såldes för 10 000:-. Eftersom försäljningspriset berodde på att jag ville att just Den köparen skulle ha hästen, och inget annat, fick hästen fortsätta vara försäkrad som hon var.
 
Sv: Skambud?

Kan fortfarande vara en gammal skada, allt syns inte på röntgen. Så jag hade själv aldrig övervägt att köpa den utan att verkligen veta orsaken till hältan. Vilket innebär en troligen ganska kostsam hältutredning för kunna komma fram till det.
Det som gör mig skeptisk i detta fallet är just att det är en import och att det är en ridskola som har den. Dessa två saker brukar inte direkt betyda någon högre kvalite på hästen utan mer en stor varningsflagga när nu hästen är halt.
 
Sv: Skambud?

Tror jag har koll på hästen :)

Det är svårt att veta i det här läget. Det kanske räcker med en behandling, och sen är det ok och hästen kan prestera på topp resten av livet.

Eller så är det symptom på något värre.

Det är en svår situation för både ridskolan som säljare och dig som köpare.

Personligen skulle jag ge ett bud på runt tio som köpare, sen är det upp till säljaren att avgöra om det är skäligt. Som sagt - blir hästen utdömd är ersättningen högre.

Lycka till! Tror hon kan bli jättefin med rätt ägare. :)
 
Sv: Skambud?

Jag tror också hon kan bli jättefin :) Eller hon ÄR ju fin, under problemen som kommit senaste tiden. Jo finns det risk att det finns anledning att döma ut hästen och få ut försärkringspengar så tjänar säljaren bättre på det. Även jag skulle tjäna bättre på att de behåller om veterinär dömer ut - för är den SÅ skadad kommer den ju inte kunna användas hos mig heller. Det är chansningar från båda parter i det här, och det är ju inte ens verklighet. Det är bara drömmar och funderingar från min sida än så länge, kanske det även stannar så..

Jag ska ju inte ha en till häst...? ;)
 
Sv: Skambud?

MAX 10. Du köper grisen i säcken och det kan komma att stå dig väldigt dyrt och i slutändan kan du ändå komma att stå med en häst som knappt håller för promenadridning.

Jag tycker du utan problem kan ge ett skambud som de får ta ställning till. Kan hända de accepterar budet, finns vinster med det. I synnerhet om de kan använda hästens plats till en häst som istället inbringar pengar.
 
Sv: Skambud?

iom att den är fullförsäkrad och ua och röntgad innan ridskolan köpte hästen borde de väl inte vara en gammal skada? Hästen var fin att rida och med bra temperament innan den fick problem på ridskolan pga otrivsel och brist på god ridning som har gett smärta och hälta..

Jag är inte beredd att lägga mer pengar än ca 10 000, risken jag tar att hästen inte blir bra eller måste tas bort känns inte värt det för högre summa.
Men det kommer nog inte alls bli något av det här, jag bjuder liksom 1/5 av vad hästen är värd frisk så jag skulle tro att de låter den vila och behandlas så kan de ju få betydligt mkt mer pengar för den sen. Den är ändå fin, hyfsat ung, bra grundutbildad med bra temperament. Ohalt så är den en perfekt hobby och tävlingshäst.

Hur vet du att hästen har problem på ridskolan pga otrivsel och brist på god ridning som gett smärta och hälta.?
Det är klart att det kan vara så men hästen kan väl också ha blivit skadad pga andra saker tex olycka i hagen eller ngt annat som har hänt. Det kan ju naturligtvis bli bättre av miljöombyte och bättre ridning men det finns ju ingen garanti.
 
Sv: Skambud?

jag har pratat med mitt försäkringsombud och man kunde ta över, dock får man inte ha hästen försäkrad högre i liv än vad man köpte den för. Så om jag köper den för 10-15 så måste jag sänka livvärdet till det från typ ca 50 000..

det kan väl knappast vara en stor katastrof utifrån läget att behöva sänka livvärdet till 50 isåfall?

är den bara behandlad en gång i leden, men fortfarande ofräsh eller vad är statusen? är det kotled, hovled eller knäled eller vad är det?
jag har svårt att se att man släpper iväg en häst som kortvarigt varit halt och endast behandlad i en led en gång typ, för 1/5 del av priset. De vill säkert ha mer för den optimalt för att införskaffa en ny häst.
jag hade iallafall kanske budat 20 på den om du verkligen vill ha den och beroende på vad svaret på ovan frågor är osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Skambud?

hovled är behandlad, en gång, åb inte gjort än då det nyligen är gjort. Ja den kan ju bli bra av en behandling, men jag tror det kommer ta längre tid än så. Spänd i rygg och stressad i ridning, så det tar nog en stund innan hästen kommer tillbaka som den "ska". Även om ledhältan kanske släcks.

Var och hälsade på hästen idag, 07 är hon född.

Jag tror inte heller de släpper iväg henne för pengarna jag är beredd att lägga.
 
Sv: Skambud?

Då är dom nog inte jätte smarta. Antagligen spar de massor med pengar på att släppa hästen till dig. Först ska den behandlas och sedan sättas igång igen, för att sedan komma ut till försäljning. Bara den tiden det tar kostar massor att bara hålla en häst. Sedan har vi även veterinärskostnaderna uppe på det.
DESSUTOM gör de ju en indirekt förlust genom att de sitter med en häst som de inte kan använda i sin verksamhet, med allt vad det innebär.

Jag tycker att de priserna som du fick förslag på i början av tråden var SKYHÖGA! Jag har prutat 30.000 på en fullt frisk häst och fick den. Visserligen kostade den mer än din, men jämförbart hade vart att i ditt fall pruta 10-15k, och som sagt, han var frisk och är en riktigt fin häst.

Om du får den, se över sadeln på en gång och ev låt hästen vila från sadel helt ett tag. Har aldrig vart på en ridskola som har genomgående vettiga sadlar till sina hästar.
 
Sv: Skambud?

fast i ärlighetens namn så är det en jäkla skillnad att pruta 30 papp på en +100 tusen kronors häst, och en som kostar 50 från starten.....
 
Sv: Skambud?

Ja, men det är också en jäkla skillnad att pruta på en frisk häst med kapasitet, och en häst som behöver behandlas, där det eg inte finns några garantier om att den blir frisk igen, där dessutom säljaren snudd på kan skänka bort hästen och göra mindre förlust på den än om de behåller, behandlar och ska sälja igen. En ridskolehäst som precis varit dålig lär ju inte vara helt lättsåld.
 
Sv: Skambud?

i0f rent logiskt men det är ändå stor skillnad som jag sa att som du ha prutat 30 papp på en typ 100 papp häst och en som bara kostar 50 till att börja med. oavsett anledningar på den senare.I folks ögon och som marknaden fungerar alltså ;) jag tycker därmed inte din post är så relevant i sammanhanget i sig för i TS situation handlar det om så låga summor för hästen redan från scratch så prutningen blir mer om hur säljare/köpare bedömer utifrån sin egen situation och beräknande liksom och den kan inte appliceras på ditt exempel att ha prutat 30 papp på en 100 häst som du köpt från Hogstad liksom ;)

det blir en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Skambud?

Haha, vad obehagligt bra koll du har ;)

Men fö håller jag faktiskt inte med. Alltså, visst, de två olika hästarna kan inte jämföras i sig, men jag tycker absolut att min post är relevant för TS eftersom jag utgick från "hennes" häst. Det är mer prutandet i sig som det handlar om. Rent krasst är ingen häst (eller vara) värd mer än någon vill betala för den och nu handlar det ju om ett företag som till största sannolikhet skulle göra en dålig affär och en än större förlust på hästen om de tackade nej till TS erbjudande. Som köpare när man lägger ett bud måste man ju räkna in alla aspekter och att pruta/buda innebär inte heller i sig att man direkt lägger det bud, som råkar vara en högsta, direkt.
Däremot, kanske inte ridskolan räknar in pengarna de spar på att bli av med hästen, vilket jag tycker iof att många verkar glömma när de ska sälja hästar. Det är inte direkt lätt att sälja hästar nu och helt plötsligt har de där månaderna gått och hästen har kostat det köparen ville pruta. Förhoppningsvis har ett företag bättre koll på sådana grejer, eftersom de är ute efter att göra vinst och vana vid att räkna in alla detaljer..
 
Sv: Skambud?

KL

För att en hästägare ska acceptera ett bud - högt eller lågt - krävs ju i första hand att denne är intresserad av att sälja hästen överhuvudtaget. Vet vi om ridskolan alls vill sälja? De kanske inte har en tanke på att göra sig av med hästen, och då spelar det ju ingen roll vilket bud TS lägger. (Eller, ja, hade hon bjudit 100 000 kr för hästen så hade hon nog fått ta den...;)).
 
Sv: Skambud?

Iom att det är en ridskola så hade jag ändå gett ett rejält skambud. Kanske 15.000 kr. Det är ju ändå smidigt för dem att bli av med utgifter för en häst som inte kommer kunna gå i verksamheten på ett bra tag. Dvs hästen kommer kosta dem mycket pengar att rehablilitera.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 777
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 440
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 696
Senast: mackan
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp