Bukefalos 28 år!

Sv: Skambud?

det är väl inte ett dugg obehagligt, du och jag har haft diverse konversationer för ett par år sen i trådar och du hade en öppen blogg utifrån det som jag då följde. Klart jag har koll när du köpte en så fin häst och var så aktiv som du var, inga konstigheter öht :)

ang. resten så gick jag på ditt exempel/råd till ts att du hade prutat 30 papp på en häst som då var din + 100 papp häst. Det faktumet framgick inte så : I sammanhanget TS 50 papp häst så blir det inte riktigt illustrativt även om (eller trots att, beroende på hur man ser på det i det hela faktiskt den är skadad i sig), det var min poäng.

som flera skrivit och som jag även utgår från när jag skriver så allt handlar ju faktiskt om vad säljaren är villig att släppa hästen för, det är liksom givaren för hela diskussionen. I TS fall så trodde hon inte att det gick att pruta så mkt på hästen, och trådens ämne var just vad som var skambud. jag har svarat utifrån det, och tycker inte mina svar är orimliga om vi håller oss till det specifica sammanhanget och TS känsla att vilket bud som helst inte lär flyga.
 
Senast ändrad:
Sv: Skambud?

KL

Jag var i liknande sits för många år sen. En ridskolehäst som jag gillade började bli gammal men han var inte till salu. Däremot visste chefen att jag gillade hästen (en fantastisk häst efter Lys De Darmen, helbror med godkänd hingst som tävlade med Henrik Lanner) och det gjorde inte så många andra, han hade blivit kraschad både i Holland och Norge och var svårhoppad. Iallafall, han hade en bakbenshälta, som jag inte visste om förrän i ett senare skede när det var hoppförbud på honom pga det. Hon frågade då mig om jag ville köpa.

Jag tänkte logiskt men sen kom hjärtat. Jag bestämde att får jag han för 10 000 kr, absolut max 15, skulle jag köpa. Han skulle inte gå igenom en besiktning. Tror han var 17 eller nåt sånt. Frågade vad han kostade och hon sa 35 000 kr pga att det är han försäkrad i. Hon gav sig inte och det blev inget. 2 dagar senare var han utdömd och någon månad senare togs han bort. Som jag grät den dagen. Men visst, såhär i efterhand var det kanske det rätta, jag hade kanske behövt att betala avlivningen bara ngn vecka senare....Eftersom han blev utdömd så snabbt vet jag inte om chefen inte hade sagt hela sanningen eller om hon fick veterinären att döma ut honom ändå.
 
Sv: Skambud?

Ge ditt bud. Det kan inte mer än bli nekat.

Det är en svår sits med en halt häst till salu. Ingen köper en nybehandlad häst till fullpris. Är skadan av kronisk art har hästen i princip inget värde.

Samtidigt som det är fördel för säljarna om hästen blir utdömd, då kan de få försäkringsersättningen.

Men då måste hästen bli utdömd, och det kan ju ta tid...

Jag tycker att du ska ge ett bud, det är ändå en ridskola som måste ha intäkt på hästarna. Du kan inte få mer än ett nej. :)
 
Sv: Skambud?

Haha, jag skojade bara, jag blev mest förvånad över att du mindes! :)

Fast nog skrev jag att det inte var samma prisklass på våra hästar? Jag skrev ju att i förhållande så skilde sig pengarna.. minns inte ordagrant vad jag skrev.

Men efter att ha sugit lite på det så är det nog att pruta rätt mycket. Inte för att det egentligen vore helt rimligt. Som jag skrev tidigare, ridskolan skulle antagligen göra en större förlust på hästen om de inte sålde den.. men... folk verkar rätt sällan fatta att dom måste väga in den delen. De stirrar sig bara blinda på köpesumman, men fattar inte att om de tackar nej tar de kanske 2 månader innan hästen blir såld och då har man lyckats spendera de där 10k på stallhyror, mat, skoning osv.
Sen skulle jag personligen inte köpa hästen öht. Inte ens för 10k. För i mina ögon är risken inte ens värd det. Risken att hamna med en häst som står och kostar fasligt mycket pengar i vetkostnader, som jag inte kan använda. Men så verkar ju inte folk heller resonera.
 
Sv: Skambud?

Sen skulle jag personligen inte köpa hästen öht. Inte ens för 10k. För i mina ögon är risken inte ens värd det. Risken att hamna med en häst som står och kostar fasligt mycket pengar i vetkostnader, som jag inte kan använda. Men så verkar ju inte folk heller resonera.

Jag skulle inte heller köpa. ALDRIG i livet! Inte efter alla de problem jag haft med min häst som helt teoretiskt sett var frisk när jag köpte henne som 3-åring...
 
Sv: Skambud?

Ne, det är ju så, precis som att man får dra in detaljer kring säljaren så får man ju fundera på vad man själv riskerar och om det är värt det. Ja menar, det är ju inte så att de där kostnaderna som säljaren spar in genom att sälja hästen, går upp i rök, det är ju köparen som får stå för de istället. Visserligen inte för förlusten ridskolan får genom att ha en häst som inte kan gå i verksamheten, men de faktiska kostnaderna.

Man får ställa alla plus och alla minus mot varandra och bestämma sig för om det är värt det.

Jag kollade på en häst för några år sedan, helt fantastisk var den, har aldrig ridit någon så välriden och känslig häst varken innan eller efter.
Den var tillsalu för 110k. Det visade sig att hästen hade lösa benbitar i en bakkota tror jag det var. Jag rådfrågade diverse vet och de konstaterade att om man op bort dem så skulle det inte vara någon fara. Är dom borta, kan de inte orsaka skada. Säljaren erbjöd mig att köpa hästen för 90k men jag tyckte det var för mycket för en häst med lösa benbitar, som den visserligen inte haft problem med, men den hade inte heller gått jätte mycket tidigare även om den var väldigt välriden och högt utbildad med tanke på hur lite den ridits.
Jag erbjöd säljaren att ta hästen på foder, op hästen om de stod för kostnaderna, sedan stå för all rehab och efter 6 mån besiktiga hästen, för att få bort reservationer på försäkringen, och efter en ua besiktning köpa den.

Säljaren vågade inte chansa på att efter 6 månader få hem en häst som inte gått igenom och då stå på 0 igen. Jag förstår det men det blev inte mycket bättre för honom ändå. När de där 6 månaderna hade gått, så låg hästen fortfarande ute till försäljning, sen vips fick jag kontakt med en kvinna som köpt hästen en vecka tidigare. Då hade hon köpt den för.. antingen va de 30 eller 50k, minns inte exakt. Men oavsett så var det ett VRAKPRIS om hästen inte haft de lösa benbitarna... som hon inte visste om :o utan fick reda på först efter att hon googlat hästens namn och hittat till min blogg. Så hon fick all info av mig, plåtar och all information jag fått av veterinärer. Men hon resonerade inte som jag, hon brydde sig inte om benbitarna utan lät hästen vara. Alla resonerar olika, så är det bara och man får ju gå efter vad man själv känner och tycker. Hon tvingades tyvärr sälja hästen inte alls långt efteråt, max 6 mån, tror hon la ut den för 130k då och det gick rätt fort för henne att bli av med den. Om huruvida köparen visste om benbitarna får jag låta va osagt, jag har försökt googla på hästen men inte hittat den :(
 
Sv: Skambud?

Har du pratat med dem?
nej, inte mer än jag nämnt att de kan vända sig till mig om de blir redo att sälja till till riktigt lågt pris. Hästen ska på återbesök snart så jag väntar på det. Är den haltfri nu så kan de ju snart sälja den för en större summa. Är den inte haltfri, ja då kanske det skulle passa med ett skambud.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 777
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 440
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 696
Senast: mackan
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp