Bukefalos 28 år!

Skånska ord....

Sv: Skånska ord....

Har vänner från östra göinge som säger hocken(vem/vilken)
En granne brukar säga tocken däringa saken.

Sen klyddig, klydderöv och glyttig säger inte vi här(bor mellan Kristianstad och Hässleholm)
Vi uttalar det mer som klöddig, klödderöv och glöttig;).

Morfar kommer från österlen och han säger pantoffler istället för potatis.

Kom precis på... Stolpa päror:D
 
Sv: Skånska ord....

Jag är skåning och bor i stockholm sedan fyra år och jag har inte ändrat mitt sätt att prata vad jag kan komma på. Fast jag har aldrig använt de orden som stod med på din lista!

Nej alltså, jag är inget fan av skånska ord så jag lär nog inte ändra dialekt precis. Jag gissar dock att mina barn faktiskt gör det, speciellt dottern som nu är 6 år, i den åldern är man mer påverkansbar än vad man är som vuxen. Så de kommer kanske tala med en korsad dialekt :eek: :p
 
Sv: Skånska ord....

Vd betyder stolpa päror?

Undrar hur mycket av det här mor kan :D
 
Sv: Skånska ord....

Karkluda (disktrasa) såg jag inte i uppräkningen.
Saknar även abbedånk (avtrubbad, ur form) och hong (hund).

Och McFlurrys Madavisa sjungs till melodin "Om man inte har för stora prententioner"

Abbedånk har jag aldrig hört :D

Kladderöv har jag hört och jag var tvungen att fundera länge på vad bloat menades! :D

Tocken förresten är det inte en tupp?
 
Sv: Skånska ord....

jag vet inte ens hur man säger det på svenska :o

Blöder, blödde, blött? Jag säger det bloar om det sker just nu, eller det har bloat om det är något som har hänt tidigare.

I små byarna utanför Klippan har jag hört många säger morötter typ som morÖtter med snabbt ö efter en liten 'paus' efter mor
 
Sv: Skånska ord....

Undrade också vad det betydde först ^_^ men bloar säger jag också, eller "det blöer.
 
Sv: Skånska ord....

Glyttig, är det tjatig?

Eller vilket liknande ord är det som motsvarar typ tjatig/babblig/tjattrig dvs man pratar för mycket?

Det är senaste ordet jag lärt mig (och första utanför svärmorföräldrarna så jag tänkte ju briljera nästa gång :D) och som jag nu såklart inte minns :o
 
Sv: Skånska ord....

Glyttig, är det tjatig?

Eller vilket liknande ord är det som motsvarar typ tjatig/babblig/tjattrig dvs man pratar för mycket?

Det är senaste ordet jag lärt mig (och första utanför svärmorföräldrarna så jag tänkte ju briljera nästa gång :D) och som jag nu såklart inte minns :o

Traggig?

Glyttig är när man är tramsig eller fjantig. Eller barnslig.
 
Sv: Skånska ord....

jag vet inte ens hur man säger det på svenska :o

Blöder, blödde, blött? Jag säger det bloar om det sker just nu, eller det har bloat om det är något som har hänt tidigare.

I små byarna utanför Klippan har jag hört många säger morötter typ som morÖtter med snabbt ö efter en liten 'paus' efter mor

Aha, nä jag säger blöder , mamma säger som du, men jag har ändå inte hört det på länge faktiskt.
 
Sv: Skånska ord....

Men! Spann är väll ett svenskt ord? Och pissmyra, fubbick, att klödda och bonne är väl helt normala ord? pölse är danskt väll?
Är skåning men tycker inte jag pratar skånska...
Fy vad klyddigt det blir när man ska reda ut vad som är vad i ens språk ^_^, fubbick och klödda/klydda är ju också underbara ord! Finns ingen tillräckligt bra "svensk översättning åtminstone :p.

Tösabid är åtminstone skånskt, även om tös är vida spritt. Dvs tös-bit = liten tös :p

Upplänningar brukar inte säga spann. De säger ju hink.

Sen kan man ju säga däka istället för tös men det är nog inte skånskt. Används i norra Blekinge i alla fall.
 
Sv: Skånska ord....

Spänner finns iaf inte i Skåne. Jag blir mobbad för mina spänner i stallet och min jävla SKOTTKÄRRA! Rullebör är det fulaste jag någonsin hört...
 
Sv: Skånska ord....

Spänner??? Vad är det för nått :)?

Rullebör hör man inte ofta längre, oftare det bara kallas böör. Skottkärra använder jag dock ^_^.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp