Bukefalos 28 år!

Skånska ord....

Sv: Skånska ord....

Är larma oxå Skånskt (slå till?)? Undra om jag lärt mig det på senare tid eller vad jag hört det. Inget jag använder dock.
 
Sv: Skånska ord....

Spänner??? Vad är det för nått :)?

Rullebör hör man inte ofta längre, oftare det bara kallas böör. Skottkärra använder jag dock ^_^.

En spann flera spänner :D Jag säger oftast en hink och flera spänner :p

I min sambos familj är det bara rullebör som gäller, blä!
 
Sv: Skånska ord....

Mög används ganska ofta när något inte fungerar. Då heter det Jävla mög! :p
Tänk dig "det är bara att vicka möget" (det är bara att slänga skiten) uttalat på stockholmsdialekt. :p

*Vrider mig i skrattkramper,,,,,,,* :laugh::rofl:
 
Sv: Skånska ord....

Tänk dig "det är bara att vicka möget" (det är bara att slänga skiten) uttalat på stockholmsdialekt. :p

*Vrider mig i skrattkramper,,,,,,,* :laugh::rofl:

Jag hör inte stockholmska så ofta just nu. Det kryllar visst av skåningar där jag rör mig :cautious:
 
Sv: Skånska ord....

Fast Kvinnaböske är väl från Helsingborgshållet och det är en annan skånska där. Deras u är tex helt annorlunda.

Men Änglahund är nåt speciellt, min favvo som barn, men numera mycket vemodig. Arbetade på en begravning där en man tagit livet av sig, innan han tog sitt eget liv sköt han sin hund, familjen valde att spela Änglahund i kyrkan. Både jag och begravingsentreprenören grät som barn:cry:
 
Sv: Skånska ord....

En spann flera spänner :D Jag säger oftast en hink och flera spänner :p

I min sambos familj är det bara rullebör som gäller, blä!

Jag säger hink och hinkar och skottkärra.
När mamma är i närheten säger jag spann och spannar och rullebör ibland. Det är för att jag inte alltid är på humör för att bli kallad 08. Enligt mamma har jag sedan jag var riktigt liten sagt att jag inte vill vara skånsk eftersom jag inte tycker om dialekten. Det var knappt jag "vågade" tala om att jag planerar att flytta från skåne. Långt från skåne! :o

En lite komisk sak är att min dotter säger att "hos mormor heter det vann, men hemma heter det vatten"! :o:eek:
 
Sv: Skånska ord....

Jo, jag har för mig han är där ifrån. Jag gillar deras u :)

Min man hade den som favoritlåt som barn, spelade trummor, sjöng och dansade till den som 4 åring tydligen :)

Jag förstår tanken om att ha hunden med sig när man dör. Tänk att vara utan sin vän, det är fruktansvärt hemskt! Jag förstår absolut varför mannen gjorde det. :cry::cry:


Googlade och Hasse är född i Malmö och verkar ha rört sig i halva skåne minst:D
 
Sv: Skånska ord....

Min farmor som var från Kristianstad sa grebba om flicka, om hon inte gillade flickan hon pratade om blev det däka istället som var lite mer negativt tydligen.
 
Sv: Skånska ord....

Tänk dig "det är bara att vicka möget" (det är bara att slänga skiten) uttalat på stockholmsdialekt. :p

*Vrider mig i skrattkramper,,,,,,,* :laugh::rofl:

Förresten används det ju dän i dina trakter! Ett sött litet ord jag inte ens kan uttala, annars hade jag knyckt det rakt av! Mina ä är nog inte tillräckligt försvenskade. Tror man kan översätta det med väkk här :)


Förresten igen, säger man snott i Sverige, i egenskap av att mena knyckt?

Förresten, det låter inte helt olikt skånska, det här med danska! :)

Men det var nån jävla svensk som fick för sig att översätta låten och göra den helt ful....:cautious:

(ursäkta ordvalet, mina danska gener slog visst i genom där lite grann, hoppsan! :sneaky:)

http://www.youtube.com/watch?v=3W-s4pCPs5k
 
Senast ändrad:
Sv: Skånska ord....

Ja, jag säger snott hela tiden. Och pajj (sönder).

Måsla, är det från Kristianstad tro..? Alltså, "gå hemma och måsla", typ som att gå hemma och slappa, ta det lugnt. Det använder jag ofta, har fått det från min mamma som också använder det mycket.
 
Sv: Skånska ord....

pajj, det glömde jag! Min äldsta son säger det alltid och jag rättar honom och säger att det inte heter så! :o

Måsla har jag aldrig hört!


Vi på buke får skriva en skånsk ordbok känner jag :D
 
Sv: Skånska ord....

pajj, det glömde jag! Min äldsta son säger det alltid och jag rättar honom och säger att det inte heter så! :o

Måsla har jag aldrig hört!


Vi på buke får skriva en skånsk ordbok känner jag :D

Måsla är precis det jag gör idag, hemma i mysbyxor, bakar lite och dricker te. Jag är en måslare, det ska stå på min gravsten:D
 
Sv: Skånska ord....

*host*

Det är jag nog också då!
Jag har pyjamas på mig, dricker te och sitter här och ugglar med skolarbete framför mig för att jag ska känna mig flitig, men jag gör inget ändå.... :o:sneaky::D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp