Skarpare bett, tips!

Midnight

Trådstartare
Jag har en liten dam som just nu går på vanligt tredelat som hon trvis bra med. Det fungerar jättebra vid dressyr, och ibland vid hoppning. Men när man är ute i skogen och hon kanske har vilat dagen innan eller om hon blir jättehetsig när man hoppar känns det inte speciellt roligt att ta så pass mycket som jag måste i munnen. Det här inträffar endel när jag är ute i skogen såhär vintertid när hon är klippt = mkt pigg.

Så frågan är alltså vad som är snäppet skarpare? Jag vet att det handlar om lyhördhet osv. men jag har inte haft henne i min ägo överdrivet länge och tycker som sagt att det känns tråkigt att slita henne i munnen, då ser jag faktiskt att hon har ett lite skarpare bett för att kunna rida mjukare och inte bara ånga på.

Hoppas någon förstår och kan komma med något bra förslag!

Sv: Skarpare bett, tips!

kimblewickbett (går även under namnet jaktkandar) är skarpare i och med att tygeln och sidostycker sitter fast på olika ställen.
men samtidigt är det inte jättemycket skarpare eftersom det inte är någon större distans mellan dem
bild

Tack för svaret:) Är det meningen att man ska välja vilken "ring" man vill ha tygeln i, alltså är den ena skarpare än den andra? Den nedre borde ju vara lite skarpare, har jag rätt?

Ja du har rätt! den nedre är skarpare. Börja med att inte ha den i någon ring utan bara som vanligt om du förstår hur jag menar! Detta är nämligen inte så stor skillnad mot ett tredelat (har så på min som går på gummi- eller tredelat bett i vanliga fall) tycker du inte att det hjälper så kan du testa den övre ringen å sedan om du inte märker skillnad den nedesta!

helt rätt tänkt.
så prova med den övre först.
man kan även sätta tygeln i själva bettringen, istället för i en av "tygelringarna"

Okej! Tackar så mycket för svaren:) Ska nog skaffa ett sådant och testa!

Tänk bara på att även om det är ett milt stångbett är det mkt skarpare än ett tränsbett!

Jag fick prova ett sådant en gång på min ganska stillsamma häst som inte alls är känslig i munnen, o kan bli lite stark ibland. Jag hade tygeln på översta (mildaste) skåran och... Ja hästen blev halvknäpp! å fort jag tog pyttelite i tygeln slog hon upp huvudet o började backa... Och hon blev helt stressad i övrigt med. Jag har inte alls hårda händer, men tydligen för hårda för det här bettet... Det var väl ovana från min sida men jag bytte tillbaka direkt till tränsbett o det har funkat så mkt bättre! Nu säger jag inte att du inte ska testa, gör det! det kanske funkar toppen för dig men betänk att det ändå är ganska skarpt.

ja, självklart är jag medveten om det. Men ska testa o känna om det kan vara nåt:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 121
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka