Bukefalos 28 år!

Skatt på försäljning

Guldaskig

Trådstartare
Jag har sålt min lägenhet med vinst. Hur mycket procents skatt ska jag betala på vinsten? Mäklaren ska hjälpa mig med deklarationen när det blir aktuellt men vill inte störa honom med detta en fredagkväll :)
 
På Skatteverkets hemsida finns en länk att gå in på där du kan räkna. Du betalar 30% på vinsten, på överskott av kapital, men vissa avdrag får göras från vinsten t.ex. mäklararvode.
 
@nickan1 Tack för svar! Jag har letat som en tok men bara hittat 22/30 och inte förstått vilket av dem jag ska använda mig utav.
Det är ju att du betalar skatt på 22/30 av vinsten. Sen är det 30% skatt på det. Har du renoverat eller liknande får du ju dra bort även det innan du beräknar vinsten.
 
Det står klart och tydligt på deklarationen hur du ska göra.

Glöm inte avdraget för kapitaltillskott. Dvs om ni amorterat lån i föreningen etc.

Och vanliga kostnader du får dra av, tex mäklararvodet, renoveringar, etc.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi sålde en lägenhet med vinst 2017 och i år är sista året som vi kan begära uppskov av skatten. Nu när boräntorna har blivit så höga så...
Svar
4
· Visningar
660
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 073
Senast: Human
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: lindaf
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 401
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp