Skav av bootsen..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_Lee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 987
L

Love_Lee

Min sköthäst trampar sig väldigt lätt..
Så vi köpte boots (gummi).. Men dom har hon fått skav av..

Någon som har ett tips på hur man ska kunna motverka d... :confused:

Sv: Skav av bootsen..

Love_Lee skrev:
Min sköthäst trampar sig väldigt lätt..
Så vi köpte boots (gummi).. Men dom har hon fått skav av..

Någon som har ett tips på hur man ska kunna motverka d... :confused:
Barnpuder!!!
Använd ingen smörja i form av helosan och/eller liknande

ok, men hur motverkar man så d inte kommer tillbaka igen.. Eller d e d man ska ha barnpuder till??? :-p

Vi hade nån fundering på att ludda in dom men d blev klöddigt...

min häst hade samma problem så jag köpte läderboots istället, när skavet läkt använde jag dom istället och han har inte fått skav.

Men barnpuder försvinner väl om man rider när det är blött ute och det tex stänker upp lera/sand eller?

Love_Lee skrev:
ok, men hur motverkar man så d inte kommer tillbaka igen.. Eller d e d man ska ha barnpuder till??? :-p

Vi hade nån fundering på att ludda in dom men d blev klöddigt...
Exakt, när du har barnpuder på så skaver det inte... det är ju det barnpuder är till för, att det ska hållas torrt och friktionsfritt

ok, får kanske se till att fixa d då..

AtletShipping skrev:
min häst hade samma problem så jag köpte läderboots istället, när skavet läkt använde jag dom istället och han har inte fått skav.

Men barnpuder försvinner väl om man rider när det är blött ute och det tex stänker upp lera/sand eller?
Jo, det försvinner såklart om hästen simmar... ;)
Men det skyddar mot friktionen mycket bättre än smörjor, som bara gör att sand och grus fastnar och gör saken värre...
Men boots i hagen eller överhuvudtaget längre perioder på blött/lerigt underläg är ju inte att föredra!

kolla oxå så att bootsen inte går ner i marken när din häst sätter ner hoven för då blir det ju att bottsen knuffas upp varje gång hästen sätter ner hoven, och glider ner när hästen lyfter på hoven

nej d gör dom inte.. Täcker halva hoven så d e ingen risk..

jaha tänkte bara att som med min häst, när man rider och det är lite blötare stänker han upp gruset ur paddocken så det hamnar innanför bootsen men barnpuder stannar på ändå, då är det ju bra.

eskadron har boots med kanten fodrad i fårskinn! perfekta mot skav. de ligger runt 350 kr/paret.

byt boots! min erfarenhet är att det är vanligt med skav av gummiboots men inte av dem som är mera som "tyg", jag har tre olika - alla är bra - professional choice dyra, Globus under 200 och ett par köpta på H***s, billiga och bra.
Hästarna har dem dagligen i hagen månadsvis eftersom de har tåbrodd bak, är de blöta/smutsiga tvättar jag dem och låter torka tills nästa morgon.

Köp boots från Globus. Finns i både läder och nåt tyg material. Håller jättebra och min häst får inte skav av det (fast hanär känslig)

om du har gummiboots och hästen får skav kan det vara gummiallergi. Hade en ponny som fick det också. Prova ett par i neoprene isåfall. De nyare med stöd eller "puffar" på insidan är också bra eftersom inte bootsen flyttar sig på samma sätt.

Eskadrons boots med pikosoft på är mjuk men håller inte så bra, men det kan ju va bra tillfälligt

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
879
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 427
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 201
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?