Bukefalos 28 år!

Skav av grimman...

ylvalill

Trådstartare
Min pålle får skav på nosryggen av grimman. Det spelar ingen roll vad för typ av grimma han har på sig eller om jag sätter på honom nosludd av olika sorter, har får skav ändå. Nu har det gått så längt att han har en hårlös fläck på nosryggen där pälsen inte vill komma tillbaka :crazy: vet inte hur jag skall komma till rätta med detta, får han inte pälsen tillbaka så kommer han ju få ännu mera skav eftersom det inte finns någonting som skyddar...

Har funderat på att sätta på honom en halsrem istället för grimma som han kan ha i hagen (han får inte lov att vara utan grimma för stallägaren...) men kan man verkligen ha det? Hästarna leker ganska mkt med varandras grimmor i hagen och jag vill inte att han skall bli strypt... :crazy:

Nån som har erfarenhet av halsremmar, alternativt har nåt annat bra tips om hur han skall slippa skav?
 
Oj jag vet faktiskt inte, har ingen erfarenhet av halsremmar. En supermjuk lädergrimma då? Iofs väldigt dyra med kanske det bästa?? Det bästa var ju om han kunde gå utan förstås...
 
Jag hade halsremmar på våra unghästar tidigare, när vi hade många pållar. De gick på lösdrift och det fungerade alldeles utmärkt. Använde de blå av syntet med en ring under halsen.

När sen hästen skulle hämtas i hagen behövde man inte sätta på en grimma utan hade istället med ett lite längre grimskaft. Fastsatt i ringen under hakan och ett halvslag runt nosen så blev det som en ledgrimma. Ett bra knep om stallägaren inte har lust sätta på grimma på hästen när den skall tas in.
 
Köp en Aerborn-grimma!Dyrt som fan, men funkar därefter, på mitt arabskrälle ;)
De är supermjuka och jag kan inte i min vildaste fantasi tro att de kan ge skav :cool:
Men som sagt var...om din kuse redan har skav så blir det ju skav ändå jättelätt...kan inte du fråga din stallägare om inte din häst kan få gå utan?I alla fall tills håret vuxit ut,eller är din häst en utbrytarkung?
Det är min pålle och han går utan grimma typ jämnt men å andra sidan är han jättelätt att få in...det är bara och ropa så kommer hjärtat mitt travandes emot en och gömmer huvudet i famnen :love:
De kan ju fastna och greja i grimmor,plus att grimmor brukar som sagt vara jättekul att leka och slita i tycker de flesta hästar (subjektiv iaktagelse :D)

Men som sagt; Köp en aerborn grimma! :bump:
*fullkommligt älskar min*
 
Skumgummi? Kanske du redan provat? Enda erfarenheten jag har av halsrem var att det var lätt att krypa ur den :crazy: Lycka till iallafall...
 
Gasbinda i tjocka lager var det enda som hjälpte på vår häst. Han såg ut som en mumie i ansiktet... :p
 
Kan tipsa om bucasgrimmorna. De är supermjuka och det enda som funkat på hästarna när de fått skav. Väl värda pengarna och håller länge.
 
Har testat både Aerborn och mjuka lädergrimmor. Kanske att det hade funkat om det inte hade varit för att han redan har en hårlös fläck på nosryggen som inte vill försvinna. :crazy: Skumgummi har jag inte testat men har svårt att tänka mig att det blir så stor skillnad mot att ha fårskinnsnosludd...

Jag har pratat med stallägaren om att låta honom gå utan grimma men det är blankt nej. Inte för att han är svår att fånga i hagen (kommer alltid när man ropar)eller för att han någonsin har rymt ur hagen, utan för att dom har sina principer... (Tror dom är rädda för vad som skulle hända om han nån gång mot förmodan skulle smita från hagen).

Kanske borde testa det där med halsrem i alla fall. Verkar inte finnas så mycket andra alternativ...
 
jag tycker du ska sätta på en halsrem i så fall. Den är inte mer farlig än att ha grimma på i hagen.

eller prata med stallägaren och hör om han får vara utan, det är ju ändå din häst? :)
 
provat grimmorna med påsytt ludd på undersidan?jag tycker att de ser jättemysiga ut...annars kan man prova de stora nosludden (fluffiga) av riktigt fårskinn om du inte har gjort d redan...är hästen svårfångad i hagen eller? eg ska man ju inte ha grimma alls i hagen, då de kan fastna i en gren eller träd eller i värsta fall lyckas trassla in benen i den...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 705
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 567
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 732
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp