Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

LEOLIN

Trådstartare
Min häst har fått skav uppe på ryggen och det har börjat bli som en bula under sömmen som delar schabraket. Längst bak under schabraket har han fått detta .
Är det pga schabraket? Eller är det sadeln som inte passar längre?
Jag har ridit barbacka nu ett tag och då har det blivit bättre .
Några tips på en passande sadel isåfall ? Till en stor häst med hög manke och rättså smal över ryggen , en typisk travare ser han ut som över ryggen .
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Du kanske kan testa att rida med enbart en glidpadd under sadeln och se om du får samma reaktion och se om det är schabraket eller sadeln som det är fel på? :) Min ena häst är även känslig mot om schabraket är minsta lilla smutsigt, hon får små knölar längst efter hela ryggen så det kan vara en tanke också? :)
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Kan säga att jag inte kan ha kantband på schabraket till min ena häst. Då får hon skav direkt. Så du kan ju försöka sprätta bort den delen som skaver. Prova med ett billigt schabrak först;)
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Det kan vara en kombination av illasittande sadel och schabraket, men också hästens rörelser i sig som ställer till det. Travare pendlar ofta väldigt häftigt med hela bäckenet istället för att trampa in och fram med bakbenen, och då rör sig sadelns bakände mycket mer i sidled över ryggen.

Testa att använda vojlock istället, den går att dra upp ordentligt i kanalen och följer sadelns rörelser bättre. (Och ser snyggare ut! ;))
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Använder renskinn som schabrak vintertid, för vårt fullblod får så lätt skav just på vintern.
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Min häst började få skav långt bak på ryggen för att sadeln hade börjat glappa lite bak, speciellt i galoppen. Nu när sadeln är omstoppad har han inte haft några skav på länge. Men det kan givetvis bero på schabraket också. Testa en gelpadd under sadeln för att dämpa eventuell friktion från en felanpassad sadel och se om skavet försvinner. Om så är fallet skulle jag försöka få ut en sadelprovare för att hitta en sadel som sitter korrekt.
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Min häst får skav av schabraket på vintern, mitt på bakom sadeln.
Ser till att välja schabrak som känns mjuka utan hårda kanter och även smörja in det skavda området så det håller sig mjukt.
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Jag tror det kan vara klokt att se över sadeln så att du kan utesluta att det beror på den. Min ponny hade skav på ryggen av sadeln och när den sedan byttes ut så försvann det och kom aldrig tillbaka :)
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

Testa en fårskinnspadd under, alltså mellan häst och schabrak, eller renskinn som tidigare nämnts. Det ska vara äkta får- eller renskinn, inte teddy, för sånt kan skava mer. :)
 
Sv: Skav av schabraket? Eller sadel som inte passar?

jag tror nog att du ska kolla över sadeln :) min häst fick runt manken uppruggad päls och jag trodde självklart att det var schabraket, men igår så hade vi ut en sadelutprovare och hon såg det och sade att det är för att sadeln ligger och trycker framåt, alltså, den låg inge bra. och hade jag fortsatt rida med den nu så hade det nog uppkommit skav efter ett par dagar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
271
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp