Skav av täcke + knottkänslig

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 458
T

Tjalfe

Vad gör man när ens häst får skav av täcken och måste ha insektstäcke/eksemtäcke pågrund av att han är känslig mot alla miljoners knott?

Sv: Skav av täcke + knottkänslig

Är den allergisk mot insektsmedel som är gjorda för att annvändas till hästar som behöver det?

Annars switchar du den, sprutar på någon annan insektsspray på resten av kroppen och ser glad ut.

Eller så har du den inne de timmar knotten är som värst om du har möjlighet.

Eller spolar av den och ser till att den rullar sig i grus eller lera direkt efter när den fortfarande är blöt så den får ett grusskydd mot insekterna.

Jag tror inte riktigt på insektsmedel. Har aldrig sett att det blivit bättre av det trotts att jag provat flera olika sorter.

Skulle kunna ställa in honom i stallet men det värsta är ju att knotten drar sig in där också..... ODJUR!!!!

Bada honom och sen låta honom rulla sig i lera kan ju vara smart. Men det är ju svårt för hästen att få lera överallt, speciellt på dom ställena han verkligen behöver det(bog, svansrot, hela halsen).
Men jag får väl ta och kladda in honom i lera.:D

Jag tror inte riktigt på insektsmedel. Har aldrig sett att det blivit bättre av det trotts att jag provat flera olika sorter.

vad i hela världen är det för sorter du har provat då? :confused: Jag använder aldrig insektstäcke utan bara flugmedel och det funkar super.

Knotten brukar vara värst gryning och kväll i regel, en lösning är att ha hästen inne dessa tider. Vad jag vet brukar inte knott bita inomhus. Nu är det ju dessutom torrt som snus i landet - borde inte vara så mkt knott som vissa andra år?

Var får han skav någonstans? Vilket exemtäcke använder du? Har provat olika på min pålla. Horsewares gav inga skav, inte heller H***ks exemtäcke. Däremot köpte jag ett Domani som hon fick skav av men det fungerar med ett bogskydd eftersom hon får skav på bogen och manken. Har även provat ett exemtäcke helt i lycra = omöjligt att få skav av men däremot inte särskilt tåligt - gick sönder efter en dag... Att skippa exemtäcket helt är nog ingen bra idé om din häst är känslig då div insektsmedel inte är 100%-iga men som sagt, kolla olika märken. Inne skymning och gryning och helst hela natten innan midsommar är oxå att rekomendera.
Lycka till

vad i hela världen är det för sorter du har provat då? :confused: Jag använder aldrig insektstäcke utan bara flugmedel och det funkar super.

Knotten brukar vara värst gryning och kväll i regel, en lösning är att ha hästen inne dessa tider. Vad jag vet brukar inte knott bita inomhus. Nu är det ju dessutom torrt som snus i landet - borde inte vara så mkt knott som vissa andra år?

Har svårt att lägga namen på minnet men har provat diverse olika, även hemmagjort och det funkade bäst men absolut inte bra. Har en kompis som provade switch på sina och hon såg ingen skillnad.

Här är det extremt mycket knott!

Just nu har han ett som heter weatherbeeta(stavas?) eller nått sånt som ska vara extra bra för sånna som får BOGskav som det är han får. Men det hjälper som sagt inte. Och även fast han har täcke på sig så verkar det som knotten biter honom ändå. Så igår fick jag faktiskt ta in honom för han var helt tokig i hagen.

Har svårt att lägga namen på minnet men har provat diverse olika, även hemmagjort och det funkade bäst men absolut inte bra. Har en kompis som provade switch på sina och hon såg ingen skillnad.

Här är det extremt mycket knott!

switch hjälper främst mot fästing.
hemmagjort krafs hjälper inte - dock finns det en massa bra i affärerna. bland annat bremsen blocker, och fly shield.

ang. täcket så har jag ett sånt och jag tycker det är värdelöst mot just bogskav - spänner och drar så in åt satan i bogen.
tycker bättre om amigos flugtäcke men det har ingen magplatta och knott kommer ändå bita under magen. där MÅSTE du åtgärda oavsett med ngn sorts flugmedel, det går inte att skydda enbart med täcke.

jag skulle se till att ha min häst inne de tider på dygnet det är som värst. de blir väldigt slitna av om det är oerhört med ohyra ute.

switch hjälper främst mot fästing.
hemmagjort krafs hjälper inte - dock finns det en massa bra i affärerna. bland annat bremsen blocker, och fly shield.
.

Det var ju det hemmagjorda som har funkat bäst för oss hittills(iofs främst mot dom större insekterna)...

Vart finns det där bremsen blocker och fly shield att köpa?

Bremsen blocker brukar finnas på vår city gross.
fly shield brukar Riktig Ridsportbutik ha. Finns säkert på fler ställen.

Fyra ess salvan hjälper toppenbra mot knott.

jag tycker även att det blir mindre antal bett om man håller hästen ren. Jag tvättar min pållas juver varje eller varannan dag med Lactacyd-tvål, sedan kladdar jag på lite skillingarydssalva.

Jag har tjärsalva i skapet på hästen och mellan frambenen och på bogen.
Utöver det har jag en sprayflaska med blandat vatten och äppecidervinäger som jag sprayar hästen med.
Och så har hästen fughuva med täckta öron (h**ks 129kr).

Han har aldrig varit så lite biten som i år!! :banana:
Men han är inte direkt känslig heller, men brukar bli ordentligt knottbiten i skapet!

och vart hittar man tjärsalva?

Har lite samma bekymmer. Min häst får skav av allt sommartid. Man får variera sig lite, det blir lite pyssel men det får det vara värt. Har olika täcken och byter ofta, även om täcket passar så har olika täcken olika passform och skaver olika (har man en så känslig tös som jag så skaver allt förr eller senare fullblod säger jag bara...). I största möjliga mån får hon gå utan men ibland går det inte. Kan ibland ta in henne om det är riktigt illa och ta ut henne på natten istället. Använder insktsmedel även om det bara hjälper för stunden. Spruta pälsglans på insidan av täcket på de ställen som skaver funkar ibland. Som sagt får pyssla en del men det är det värt för att hästen ska få njuta av sommaren :)

Probe brukar funka bra annars, om man först duschar så det luktar lite halvtjärigt över hela hästen och sen kletar på insektsdeo rejält på de mest utsatta ställena så kanske det funkar?

Har bara testat schampot själv men bara det räckte faktiskt hyfsat det också.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
888
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Ponylove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka