Skav från sadeln på manken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dajm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 623
Sv: Skav från sadeln på manken

Beror på vad det är för slags, är det exem typen eller är det bara rent skav av en sadel som inte bör ha legat där?

Hästen (ridskole-) gick med fel sadel. En miss av en lektionsryttaren, och givetvis av stallpersonalen också.

Det är bara att rida utan sadel och låta det läka ifred.. Och se till att hästen har en passande sadel i fortsättningen.

varför kasta en sadel för att den inte passar EN häst? man kan väl sälja den eller låta en annan häst ha den..

Dajm skrev:
Hästen (ridskole-) gick med fel sadel. En miss av en lektionsryttaren, och givetvis av stallpersonalen också.

ligger den rätta sadeln emot och stör såret? eller vojlocken kanske stör? om bara vojlocken stör får man offra en vojlock och klippa ut runt såret (dvs om sadeln inte ligger emot).. och så får man banna alla ungar som är där och borstar och petar, man får säga åt dem att låta såret vara ifred.. :)

Håll ordning på såren och rid barbacka om inte hästen kan få vila.och håll koll så att rätt sadel hamnar på rätt häst.

BeastieBabe skrev:
varför kasta en sadel för att den inte passar EN häst? man kan väl sälja den eller låta en annan häst ha den..

Klart jag inte menade att man verkligen ska "kasta" bort sadeln, utan sluta använda den till denna häst omedelbart bums, och skaffa en annan sadel som inte skaver, när hästen läkt ihop.
Fast det var kortare att skriva "kasta bort" än hela frasen ovanför :angel:

*otroligt lat ibland*

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
2 030
Senast: Noxos
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
941
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka