Skav (hjälp)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Panikie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 691
P

Panikie

Min häst har fått fruktansvärd skav helt plötsligt. Vet ni något man kan göra åt det?

Hon är helklippt och ganska så känslig. Går med täcke dygnet runt.
Jag har testat mig fram med lite olika metoder. smörja med mjukgörande. massor av pälsglans, lägga täckena långt fram, Bogskydd, olika täcken varje dag, byter så ofta jag kan för att förminska trycket på samma ställe. Det är verkligen inget snyggt med skav. och det märks att hon stör sig av det.

så snälla lite hjälp eller tips och ideer?

Sv: Skav (hjälp)

Min häst fick alltid skav på bogarna trots bogveck, pälsglans och bogskydd. Jag gav upp och köpte ett täcke utan bogveck och med hals som gick över manken (Bu*as Irish turnout) och tänkte att det får väl gå som det går.... Skavet försvann.....det hade jag ju inte trott. Kom fram till att de andra täckena med bogveck hasade sig bakåt och att det var det som gjorde att de skavde. Kanske inte funkar för dig men det är ett tips iaf.

Grejen är liten halsöppning. Täcket ska ligga framför manken. Då kasar inte täckena bakåt och det blir inget skav. Du kan sy om täcket själv eller köpa nya täcken med smal hals.

Bra passform, lagom storlek och nyloninsida brukar vara det bästa :) Nylonfoder bara i bogen tycker jag ofta sitter på fel ställe... Men passformen är det viktigaste :) /Hon som har ett skav till häst

Det är ju sån tid på året nu, när det är dags för pälsbyte. Ett bra bogskydd och välsittande täcken är det enda som funkar.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 981
Senast: Ace
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny som har eksem. Det är mann och svans som är hans problem områden. Jag badar honom och smörjer och täcker honom med...
Svar
10
· Visningar
1 299
Senast: mackan
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka