Skav på hälben/ has

Bukefalos 30 år!

bönan

Trådstartare
Har en häst som får skrapsår på hälbenet/ has när hon ligger i boxen.har jättemycket spån men de hjälper inte. Har ni något tips på vad man kan göra. Hasskydd kanske

Säker på att det är när hon ligger? En del får det för att de står för nära mot boxväggen, framförallt om boxen är lite liten.

Jag tror att de är när hon ligger.boxen är stor.tror att spånet åker undan när hon reser sej

Jag tror att de är när hon ligger.boxen är stor.tror att spånet åker undan när hon reser sej
Är alltså golvet synligt eller nära innan ni mockar?

Jag är supernoga med att min häst måste kunna ligga osv utan att ens komma nära golvet. Försöker att inte gräva i spånet i mitten så att det blir en kaka där och använder även en hel del spånpellets som ligger mer still än vanligt spån. Och såklart tillräcklig mängd, minst 1-2 dm tjockt lager.

Gummimattor (4 cm tjocka) har helt löst det problemet för min häst. Spelade ingen roll hur mycket strö man la in, hon byggde bara en hög vall i bakkant och hamnade på betongen oavsett vad man gjorde.

Prova knätestet, kan du inte göra det bekvämt har du svaret att det är för lite strö.

Jag personligen är väldigt anti att ha rent spån just för att jag tycker det är snudd på omöjligt att få en tillräckligt tjock och stabil bädd oavsett hur mycket man öser in i boxen. Ska jag ha spån blandar jag med torv lr spånpellets.

Har en häst som får skrapsår på hälbenet/ has när hon ligger i boxen.har jättemycket spån men de hjälper inte. Har ni något tips på vad man kan göra. Hasskydd kanske
Er det et sto? 2 av mine sto fikk sår, som så ut som skrap/skav, kom av brunst vetske. Pelsen falt av steder, som det etset bort. Jeg er kjempe nøye med stell, men etter dette ble jeg enda mer nøyaktig, og hadde ikke problemet lenger.

Er det et sto? 2 av mine sto fikk sår, som så ut som skrap/skav, kom av brunst vetske. Pelsen falt av steder, som det etset bort. Jeg er kjempe nøye med stell, men etter dette ble jeg enda mer nøyaktig, og hadde ikke problemet lenger.
Srapsåret är på utsidan

Liknande trådar

• Ögonskada - behöver täcka ena ögat
  • Gasig häst
  • Piggborste åsikter
  • Tips om brunst!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur