Skav på manken av täcket...

Bukefalos 30 år!

Noteca

Trådstartare
Vet inte vad jag ska hitta på åt min islänning som lyckas få skav uppepå manken av täckena. Jag har problemet att han behöver 135cm i ryggen, men halshålet blir då för stort och halkar ner för långt bak på manken och det leder i sin tur till att halshålet hamnar för högt upp under halsen, så när han böjer ner huvudet/halsen stramar det och blir tryck på manken. Storlek 125 sitter som korvskinn över rumpan men blir bättre i halshålet. Tips någon? Jag kan inte ta av honom täcket, han är rakad, jag kan heller inte låta bli att raka då han blir sjöblöt av svett vid arbete om han får behålla sin luddpäls... Hjälp nån?

Sv: Skav på manken av täcket...

Jag har ett täcke med halvhals, men det verkar också glida bak så framdelen hamnar för högt upp och trycket blir på manken iallafall. :-/ Finns det några täcken som passar hästar som är grova men små framtill? 125cm blir ofta för tight på bredden också, då han är ganska rund/ grov. Inte fet.

då är det nog för höga eller felplacerade bogveck på det...

Hööks termomaster Premium Tornado är kanon om man får tryck antingen på manken eller nedredelen av halsen det är uppbyggt med skumgummi på båda sidorna av manken och framför och gör att täcket lyfts bort från manken och nedre delen av mankammen.

Oj, praktiskt med skumummi på insidan, fast hyr klarar det en tvätt i maskin? Wug har jag inte testat, men fått det tipset från annat håll också, så kanske det är värt att prova!

Om täcket glider bakåt så mycket så är det fel material på insidan. Prova ett täcke med glansig insida ska du se att täcket ligger still på ett helt annat sätt :idea:

Jag har Amigo till vår islänning som har haft samma problem som din med "hööks-täcken". Amigo sitter som en smäck!

Ja, det kan nog vara materialet på insidan som spökar. De täcken hsn har är det fleece eller typ flanell på insidan. Tack för tipset!

Ja fleece är värst, mjuk bomull är inte heller nått vidare. Det ska vara gosigt tänker man, men det hakar bara i pälsen och kryper bakåt. Fattar inte varför man ens GÖR täcken med "sträv" insida?

Inga problem alls att tvätta lika fina efteråt det ligger helt insytt i täckena.

Det är just deras modell jag rekommenderar. Annars hade jag väl för tusan skrivit halvhals?! Jag kan även skillnaden mellan Saab och Volvo, även om bägge är bilar...

Finns många andra märken som har exakt samma modell som HW wug men de kallar dem halvhals och inte wug eftersom halvhals är det vedertagna namnet för den typen av täcken. Är det en specifik modell på HW du rekommenderar så får du ju skriva det eftersom deras olika wug täcken inte är likadana utan skiljer markant i utförande trots att alla kallas wug just för att de är halvhals täcken och hw benämner det wug men där slutar också likheterna mellan de olika hw wug täckena.

Jag får helt enkelt kolla om jag kan köpa ngt beg hw täcke. Vill inte lägga ut flera tusen om det inte funkar. Men hur är det nu då, är det bara en modell av hw sim heter wug eller finns det fkera? En annan tipsade om hw rhino wug, är det samma? Jag har ingen erfarenhet av hw alls.

Men herregud, vad vet du om det? Jag har förmodligen ett i varje, och det spelar ingen roll för funktionen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar