Skavfria schabrak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 293
O

overtyre

Min lilla häst får skav av i princp alla sina schabrak. Det kvittar om det är en tjock tvinnad passpoal eller inte, hon får skav ändå. Hööks-schabraket skaver- såklart, och till och med Mia´s schabraken. Så för tillfället blir det till att rida utan något under, men tyvärr blir det väldigt jobbigt eftersom man efter ridturen måste tvätta rent undertill, och det tar ändå sin lilla tid...
Så nu vill jag ha tips på schabrak som inte skaver, eller om ni tror att det blir bättre med en vojlock?:confused: :)

Sv: Skavfria schabrak?

Problemet är inte att hon får skav vid manken, utan vid nederkanten av schabraket, dvs ungefär där sadelgjorden är- fast längre fram. Där, och vid den bakre, nedre kanten också.
Hoppas att jag inte villade till det nu :crazy:

Jag har tänkt på det, men är osäker på om det finns till dressyrsadlar? :confused:

Polypads passar till dressyr sadlar också, har en kompis som bara använder polypad. :)

men vad har passpoalen med skav att göra.:confused: Den ligger ju oavpå schabraket och ligger ju inte emot hästen.

Fårskinn eller rådsjursskinn fungerar alltid. Själv fick jag använda rådjursskinn ett bra tag då min pålle hade utlag på ryggen och var väldigt känslig där, men tack vara rådjursskinnet försvann de!

Finns dessvärre inte på så många ställen, men går nog att beställa

Jaha. Då får jag se om det eventuellt blir en sådan. :idea:

Till er andra:
Förslagen är bra, och jag kanske skulle kunnna låna en skinnfäll från ridskolan. Men jag vill allra helst ha ett mjukt schabrak, som generellt sett inte ger skav.

gå in här o kolla på schabraken från equiline, de tjocka med "vågquiltning", jag skulle inte tro att de ger skav. då kanske vi kan åka till flädie tillsammans nån dag tjockis

Anledningen till skav är ju att det ligger emot. En vojlock ligger oftast inte emot hästen med kanterna så tetsa en vojlock med hyffsad passform. Polypads ligger heller inte emot hästen med kanterna, på ponnysarna här ser de iaf nästa ut som om de har vingar :D Hörnen som vänder sig lite utåt alltså så de borde oxå funka. Finns bara en str som passa alla sadlar.

Vojlock har jag tänkt på. Och en från Flädie har inhandlats, men den satt helfel- så det blir till att sälja på Tradera! :smirk: :crazy:

Så- hur vet man redan i affären att vojlocken passar sadeln? :angel:

polypad,finns ju i flera färger numera oxå :)
annars fårskin lr renskin
lr så får du vara händig och sy fast lite fårskin på ställena på schabraken som ger skav

rådjursskinn??
Har aldrig hört ngn som använt det innan, fungerar de på samma sätt som renskinn?

Har aldrig hört ngn som använt det innan, fungerar de på samma sätt som renskinn?
Nix, rådjur har inte lika mycket luft i sina hårceller som renen har. Renen har ca 2000 ullhår och mer än 700 luftfyllda celler/cm2, om jag inte har helt fel så har älg & rådjur bara ca 1000 ullhår mycket färre luftfyllda celler.
Det är bara renen, isbjörnien & den amerikanska buffeln som har dessa egenskaper.

prova att vika en mjuk filt. kanske under schabraket? då ligger kanske inte schabrakskanten an lika mycket. om det var den som skavde?

Polypad är nog inget bra alternativ, då den - med sin tjocklek - upptar alldeles för mycket utrymme, utrymme som är ämnat för hästen.

Det är ungefär som att lägga en skumgummipad under sadeln på hästen - sadeln blir för liten.

Min undran är varför hästen får skav? Är sadeln utprovad borde det räcka med ett schabrak i något mjukt material, fårskinn är oslagbart.

Min gamla häst fick skav av precis ALLT, och på henne var det bara fårskinn som gällde.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 883
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Min häst skulle behöva utöka sin schabrakgarderob. Jag är väldigt kräsen med utrustning och vill inte köpa något som jag blir...
Svar
12
· Visningar
1 918
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?