Skavsår av boots

Wilfa

Trådstartare
Min c-ponny börjar nu äntligen bli musklad och använda sitt steg, har haft honom sedan i somras. Men, när han nu "rör mer" på benen har han börjat slå sig lättare så jag skulle behöva använda boots till honom. Jag har provat vanliga i gummi samt sådana i textil av något slag med mjuk kant upptill. Problemet är bara att han får skavsår i karlederna. De är helt korrekt avpassade till honom i storlek och så men han är känslig och får lätt skav av täcken och annan utrustning. Någon som har förslag på vad jag kan göra?????

Sv: Skavsår av boots

Det finns boots från Eskadron bl.a med fårskinnsfodrad kant det kanske kan hjälpa. Annrs får du rida utan boots och använda benskydd så länge eller nåt kanske?

Säger som Trocadero, testa Eskadrons boots med fårskinnskant! :)
Finns bl.a på Hästshopen för 375:- (sammanlagt kostnad på 408:-)

Värt att testa?

det finns boots i gummi som man sätter runt hoven som går upp en bit över ballarna å så... min häst är oxå jättekänslig å ja har sånna. Lite tröga å få på i början, men sen blir de bra. Jag köpte som för 249:- på falsterbo förra året. vet ej vart dom säljs nu. Kram

Vi som har islandshästar rider ofta med boots. Jag har smarta breda band av neoprene som sätts fast runt karleden med kardborrband och förhindrar skav. Kanonbra är de.

Vet faktiskt inte var man kan köpa dessa i Sverige, har själv köpt på Ice-line. Finns i flera färger och två storlekar. HÄR syns de på bild (högst upp till höger) det vita som syns är bara en mjuk lapp med namnet på.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 933
Islandshäst Vad har ni för boots? Jag har just nu g boots, det åker lätt ner grus i dem och kanten bak nuddar karleden ibland när hon böjer...
Svar
16
· Visningar
2 558
Senast: Gimlan
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 344
Senast: squarepants
·
Avel Jaha, då sitter man och planerar och funderar för nästa års betäckning... Hingst för i år är redan vald.. lite info om stoet... 2
Svar
38
· Visningar
3 801
Senast: Tranquility
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025