Skavsår av täckena.

BusBarro

Trådstartare
Jag har en unghäst som får stora skavsår vid bogen av alla mina täcken. Jag har köpt ett bogtäcke men det hjälper inte. Nåt tips?

Har han fått riktiga sår :eek: eller är det bara skav? Mot skav kan du prova att pälsglansa utan glatta livet och fodra täcket med något slirkigt tyg, gärna fodertyg av nylon!

Se till att täcket verkligen passar hästen...köpa täcken tycker jag är lite som att köpa en sadel...ungefär...En del täcken oavsett bogveck kan ju vara som tält fram på bogen till en häst som har små bogar...Sedan är det viktigt har jag märkt att man verkligen drar åt spännena fram...gör gärna egna hål om dom inte räcker till. Har haft en pålle som trots sina fina bucas täcken alltid hade skav (innan jag köpte henne)...sedan när jag köpte henne investerade jag ett från Börjes...detta hade hon aldrig skav av...Denna häst hade knappt några bogar alls....och tex bucas täckena har ju enligt mig en förmåga att INTE passa sådana hästar. Detta Börjes täcke fick jag göra extra hål i, men det funkar. Ser alltförofta folk som inte drar åt framtill, vilket resulterar i att täcket halkar fram å tillbaka på bogen...Viktigt är också att kolla vart själva bogvecket sitter...en del veck sitter ju helt åt helskotta fel...nästan på sidan av hästen har jag märkt.

Tre saker:

1. Hitta täcken som inte ger skav elelr minimalt med skav. det är tyvärr en ganska dyr trial and error genomgång. helt enkelt prova sig igenom märke efter märke (och sälja av de som inte fungerar begagnade). När du hittar ett märke som ger inga eller minimalt med skav så håll dig till det. Vilket/vilka märken det är är oerhört olika från häst till häst, det enda jag vet som inte verkar ge skav på NÅGON häst här Horsewares Rambo och Rhinotäcken. Har man inte råd med dem är det bara att leta och leta mer. Stryk omedelbart alla som inte hara ntiskavfoder på RÄTT ställe över bogen.

2. När det gäller bogskydd så har jag genom nämnda trial and error metod hittat ETT bogskydd som fungerar. Aerborns. Kostar tyvärr 450 spänn, men det håller ju.

3. Om du har täcken som skaver men bara LITE så kan du själv köpa glansigt tyg och fodra bogen med. Sy dock bara i fodret på utetäcken, inte genom yttermaterialet (då kan de börja läcka).

Valacken är oerhört skavkänslig, och jag har fått prova mig fram vilka täcken som ger inget eller minimalt med skav. De som ger minimalt med skav kombineras med Aerborns bogskydd och ger skavfri häst. Jag har jagat bogskydd sen i höstas nu (ett Aerborn) och fick tag i ett dagen innan julafton. Från ganska fula bogskav så har det på bara några dagar börjat växa ut nytt.

Och så ett tips - stirra dig INTE blind på bogveck. En del bogveckstäcken skaver MER än de utan bogveck. handlar helt om övrig passform över bogen samt hur vecken är sydda och placerade.

HÄSTSALVA, som det luktar tjära om, svart rund burk finns i dom flesta hästsportaffärer, det luktar inget vidare, blir kladdigt, provade själv med pälsglans men det fungerade inte på vår en pålle. Salvan är kanonbra kostar inte så mycket (men vad betalar man inte för att det ska bli bra). Man kan ha denna salva till många andra saker med. Prova!!

Salva och andra olje och fettbaserade produkter kan ge fruktansvärda brännsår om man har det mellan två saker som har friktion gentemot varandra. Att ha Fyra Ess Hästsalva på en bog där täcket skaver emot kan alltså ge oerhörda bränn- och blisterskador.

Jag skulle aldrig ens testa, har man en gång sett en blisterskada så vill man inte se en till. och hud med bogskav är redan extra känslig..

Salva och andra olje och fettbaserade produkter kan ge fruktansvärda brännsår om man har det mellan två saker som har friktion gentemot varandra. Att ha Fyra Ess Hästsalva på en bog där täcket skaver emot kan alltså ge oerhörda bränn- och blisterskador.

Jag skulle aldrig ens testa, har man en gång sett en blisterskada så vill man inte se en till. och hud med bogskav är redan extra känslig..

Håller med!! Har man en känslig häst är den salvan ren skit... :mad: Min häst tål den inte, och då har jag inte haft täcken över hellre.

Dessutom blir det ju kletigt och skitigt.

Jag använder det och det är absolut inte farligt med det!! Ingen reaktion som helst förutom att pälsen börjad växa ut igen. Jag tycker inte att man ska såga något som man inte provat själv! Vilken idiot skulle rekomendera något som inte är bra för hästen och sådana skador som du skriver om????

Blir inte täcket jätteäckligt och kladdigt när du har salva? Jag tänker att det kladdiga bara ökar friktionen och därmed förvärrar bogskavet... :confused:

Det är kladdigt när man smörjer in det men jag brukar göra det på kvällen då kladdar det inte av sig så mycket, har inte så mycket att välja på eftersom inga täcken passar har provat massor olika genom åren på henne samt lämnat in täcken för att sy om så att dom blir omlotta. Så lite salva gör inget, hellre det än sår.

ang. hästsalva

Har använt fyra ess salva på mitt fullblod eftersom hon alltid har haft bogskav. Det är det enda som hittills har fungerat.
Bogskydden gör bara att hon får skav lite längre ner på bogen, där skyddet slutar!

På burken står det bla. Förebygger skav OCH FRIKTION.
Fet mjukgörande salva.
den är godkänd av stc's expertgrupp för doping.

jätte bra som sårskydd, håller flugor och mygg borta från behamndlingsområdet.
Perfekt karledoch hovsalva.

Pga den regniga hösten som varit, har båda hästarna haft lite mugg i karlederna som dock försvann inom ett par dygn efter vi använde salvan.

Om salvan smörjs på under natten, så hinner det värsta kladdet lägga sig innan täcket ska på till morgonen.
Tills någon bevisar motsatsen, så rekomenderar jag starkt att använda denna salva till bogskavshästar!

Ni som skrivit om blistring o.d har ni verkligen provat själv, eller bara lyssnat på tomt dösnack?

Våran ena häst har blivit bandagebränd på sitt ena framben och jag kan lova att det inte är ngt som vi utsetter våra juveler för!!!!

Pälsglansen däremot är , tycker jag, helt värdelös, där kan man snacka friktion, just därför att den INTE är lika fet som salvan!
fettet gör att täcket inte ligger direkt mot kroppen, utan ligger som en skyddande hinna!
Har inte märkt av nå kladd på täcket, vilket jag högaktningsfullt skiter i, eftersom min hästs välmående är viktigare än att täcket luktar lite tjära!!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 047
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka