Skavsår utav gjorden

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 244
S

sarre_hall

Min häst har fått skavsår utav gjorden. Jag har testat lite olika sorters gjordar, men i9nte funnit ngn som det inte blir skav utav. Finns det ngt skavskydd eller mjukare tex teddy att sätta runt gjorden??

Mvh sarre

Sv: Skavsår utav gjorden

Ja smörj och sätt selunderlägg under magen. Lägg selen långt bak också! Hade jättevanligt ett tag att unghästarna fick skav eftersom selen halkade framåt (långt ryggstycke dessutom). Gummigjord är också riskabel ur skavsynvinkel...

Bästa sättet att minska skav = lägga sele långt bak. Bra också för bogrörelsen och manken blir ju utan tryck. Många (vet ej hur det är med dig så klart) lägger selen väldigt långt fram. Varför? :)

Min häst blev klämd av gjorden, i den där lilla skarven mellan gjorden och spännet på gjorden. Jag sydde en egen gjordtunnel av ett trasigt termotäcke. Busenkelt! Funkar iaf för mig, eftersom jag inte behöver använda ringen på gjorden. Annars skulle jag sätta på ett sånt där kortare selunderlag, i exempelvis teddy. Det hade vi på en ponny som lätt fick skav:).

taskigt av er att låta dom dra den i jorden, inte undra på skavsår:D

taskigt av er att låta dom dra den i jorden, inte undra på skavsår:D

Jag undrar vem som drar vad i jorden? :devil:

För de övriga här verkar diskutera gjordar och skav av såna.

TS: Jag använder korta selunderlägg på mina "köttbullar" som har hopplösa gjordlägen.

Liknande trådar

Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 991
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 324
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Fille
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 741
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka