Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Generellt tycker jag valacker är tråkigare.

Ett sto är mer envist, har mer vilja, MEN ger mycket mycket mer när man vinner hennes förtroende.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Mitt sto är underbart, det händer saker hela tiden. Man måste vara kompis med henne, smeka henne medhårs.
Då dansar hon fram som en prinsessa!

Jag vill "aldrig" ha en valack, de är så "gubbiga". (man ska aldrig säga aldrig dock.)

Jag föredrar helt klart ston och hingstar.

B-ponnyn jag hade var ett undantag, han var valack. Men blev kastrerad som 13 år.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Många har skrivit att deras ston är överdjävliga och allt möjligt, men det menar ni väl ändå inte :) ?

Jag tycker att beskrivningen att ston frågar "varför det" hela tiden passar ganska bra på många ston. Jag upplever också att ston ska "väntas" in och inte tvingas till något.

Fast givetvis måste de också tåla en tillrättavisning och det gör de. Jag har precis köpt ännu ett sto så nu har jag fyra tjejer hemma i stallet. Och det är sällan aldrig några sura miner, lugn och ro både i hagen och stall. Jag trivs med ston. PMS, kanske det, men nu har de ju inga korkade valacker att reta sig på så det märker jag inte av precis :p

(bara skämt om att valacker skulle vara korkade hoppas ni förstod det )
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Ledsen, men jag har aldrig stått ut med ston :rofl:
De passar helt enkelt inte mig, en pms:are passar inte med en annan pms:are :D

Tycker att de blir lätt tjuriga och är mycket mera villiga till att nafsa än de flesta valacker/hingstar jag mött.
Men det finns såklart skillnader mellan inviderna ... Det finns en minst lika djävulsk valack/hingst som jag möter varje sommar medan de andra i hagen är mest goa och en loj gamling som är hur snäll som helst mot de nya :)
(där mötte man också på en gosig Amadeus också :love: )

Och i somras var det ju ett sto med sin ettåring som jag hälsade på.. Där var det ju också skillnad. Ettåringen var mest blyg och jag fick bara ett enda klapp innan hon smet undan medan mamman var "stoig" och bedömde mig till en tråkig människa som förtjänade ett bett efter bara ett par sniffar :cool:

Blev lite långt nu :D men karlar passar mig bäst helt enkelt :rofl:
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Måste bara lägga till en bild :p

2uzw66g.jpg

Den bruna är mamman och skimmeln är hennes blyyyga ettårsföl :crazy:
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Rent generellt tycker jag mest om valacker, de vet man ofta var man har. Ston har stora humörsvängningar och kinkiga. Envisa. Valacker upplever jag mesigare, rakare och jämnare humör.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Jag gillar både ston och vallacker. Att vallacker skulle vara "tråkigare" än ston håller jag verkligen inte med om, det finns många härliga personligheter. Att många ston har sina bestämda åsikter och är lite mer "förmer" tycker jag däremot stämmer bra, min första älskligshäst var ett bestämt sto som var en fiiin häst, enligt henne själv.
Gillar även hingstar mycket, oftast charmiga, spännande och extreriört bra hästar.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Min erfarenhet av ston har nästan bara varit att de är envisare och lite tjurigare än valacker (de pms:ar som jag brukar kalla det och har humörsvängningar) haha :P Jag brukar därför föredra valacker, de känns mer samarbetsvilliga och ha bättre och stabilare humör av någon anledning. Konstigt nog är min favorithäst i stallet ett sto som är helt underbar och hon stämmer inte alls in på min bild av ston, medryttarhästen är också ett sto. Men vanligtvis brukar jag komma bäst överens med valacker och kommer nog alltid välja att rida valacken om jag får välja mellan det och ett sto (förutsatt att jag inte ridit dem innan då).
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Innan jag skaffade egen häst och lite "på sidan av" så har jag gillat många ston. Håller med som några skrivit att man kan få lirka mer med dom och se till at hålla sig på deras sida så ger dom mycket. Medans valacker ofta gör som man säger men till en viss gräns- sen börjar dom säga ifrån för att det blir för jobbigt t ex. Jag tycker nog att valacker ifrågasätter mer än ston faktiskt, men kanske för att man redan från början rider dom lite annorlunda? Mer kommendera runt jämfört med ston där jag brukar uppleva mer samspel direkt.
Men dom är såklart individer allihop!
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Håller med föregående talare; en hingst ber man, en valack säger man till och till ett sto lämnar man in en förfrågan i tre kopior :-)

Håller med. Förfrågan ska helst lämnas in i god tid också :D. Har två fullblodsston och saknar min gamla valack just nu.
 
Sv: Skillnad på att rida ett sto eller vallack?

Jag har alltid fallit hårdare för valacker.. kan inte riktigt sätta fingret på varför. Men nu är jag med ett sto som är väldigt okomplicerad iof, världens snällaste osv men skulle jag skaffa mig en ny häst så skulle jag helt klart leta efter en valack.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 515
Senast: Linda_A
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Cheraderama
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 487
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp