Skillnad på eksemtäcke o flugtäcke??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 958
M

Maxmax

:bump: Vad är det för skillnad på eksemtäcke o de täcken som kallas för flugtäcken?? Jag har tittat i Börjes o Höökskatalogerna. Där har dom båda varianterna.
Vilka täcken använder ni till era eksemhästar??
En tjej i mitt stall har fått för sig att nylon i eksemtäcken inte är bra för eksemhästar, dels för att det blir varmt. Finns det någon sanning i det????

Hoppas någon kan svara mig!!:bow:

Sv: Skillnad på eksemtäcke o flugtäcke??

Hoppas verkligen inte att det där stämmer med nylonet. Har precis beställt ett eksemtäcke från Boett till shettisen...

Kan tänka mig att eksemtäckena e mer hållbara än flugtäckena... Annars är jag fel person att fråga.

Det beror nog mest på vad tillverkaren väljer att kalla dem... Dock tycker jag mig se att flugtäckena ofta är lite mer lika vanliga täcken, ingen resår kring benen, ingen magpåse osv... Kanske låter det trevligare med flugtäcke, om man har eksemtäcke låter det ju som att hästen har eksem och det behöver den ju inte ha bara för att den inte vill bli insektsbiten...
Nylon är det väl i de flesta eksem/flugtäcken, tror jag knappast att det skulle vara skadligt pga det. Dock får ju inte täcket vara för tjockt, särskilt om hästen har mycket päls, då blir det svettigt och eksemen kan bli värre. Samma bör täcket torka fort om det regnar på det, iaf om man inte har möjlighet att byta ofta, ett blött täcke är ju inget vidare att ha på sig om man har eksem...

Boett som nämns ovan är bra slitstarka täcken, men för min häst är de lite för tjocka... Jag får köpa tunnare och köpa nya när de går sönder... :crazy:

Ett flugtäcke har oftast fler ställen där ohyra kan ta sig in, tex vid spännena vid bog och hals, medans ett exemtäcke oftast har färre öppningar.. de dras ofta över huvudet på hästen för att minska på de möjligheter ohyran, typ knott, ska ha att ta sig in till hästen.
Jag har en exemhäst, och han skulle aldrig klara sig med de täcken som heter flugtäcken, utan han måste ha "heltäckande" exemtäcken, typ det gråa som finns med i Höökkatalogen, eller boetts eller liknande.
Hoppas det här gav dig en liten hum om skillnaden.

Tack för svaren. Verkar som om det inte är SÅ stor skillnad då på flutäcke o eksemtäcke. Hoppas att fler skriver avd det tror skillnaden är.

Min häst har inte så mycket eksem, mest ring man och lite ner på halsen, då kanske han skulle klara sig med ett såkallat flugtäcke?

Dom är ju billiga oxså, såg ett på Börjes för 350kr!!

Ja deras Fly stop kostar 349 kr. Gå in på Börjes sida så ser du det där.

Jo, jag såg det i katalogen nu. Ska jag va ärlig så tror jag inte att det e nånting att ha :angel:. Men man ska inte ropa hej.

Själv ska jag köpa ett Buccas med låg hals.

Köpte du det på Börjes?? Eller vart fck du tag på ditt? Vad kostade det?
Många frågor.... :-)

:confused: Jag har inget än, men jag ska köpa det från Buccas fast med låg hals, men det finns tydligen inte på Börjes.

Detta:

bucas%20-%20buzz%20off%20-%20small.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 231
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 015
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 979
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur