skillnad på fleece & ull-täcke

Eliseeh

Trådstartare
Vad är det för skillnad i användning av fleecetäcke och ulltäcke? Ulltäcket verkar vara mindre luftigare än fleecetäcket iaf, eller har jag fel? :o

Sv: skillnad på fleece & ull-täcke

Ulltäcken suger fukt bättre än fleece och tror dessutom det värmer mer. Så om hästen kommer in från hagen och är kall och blöt är det effektivare att lägga på ett ulltäcke än ett fleecetäcke.

Ulltäcket värmer även när det är blött, fleecen blir kall.

Personligen tycker jag inte alls om fleece just för ovanstående ihop med att det kan bli elektriskt men älskar ylle.

Enorm skillnad!!

Fleecen blir statisk, är elastisk och ligger illa på hästen, och har dessutom inte riktigt samma värmande egenskaper.

Ulltäcken är värmande trots eventuell fukt, de är "stumma" och mer formstabila (=ligger bättre på hästen) och så slipper man den otäcka statiska elekriciteten.

Fleece är ett ganska värdelöst material till hästar, jag har slutat med det helt faktiskt. däremot är det ett bra material på min egen kropp. :D

Ull är ett naturmaterial med excellenta temperaturreglerande egenskaper. Värmer utan att bli för varmt, samt värmer även om det blir vått. Absorberar fukt och andas väldigt bra. Ull har är också "självrengörande" i kombination med skakning/vädring (det är syret i uteluften som är nyckeln) vilket gör skötseln annorlunda mot ett fleecetäcke som man ju behöver tvätta ofta för att det ska vara fräscht. Skakar du och vädrar ditt ulltäcke varje dag och tar bort lösa hår, så håller det sig fräscht en hel vinter. Ska tvättas i tvättmedel utan enzymer (ulltvättmedel eller fintvättmedel) och gärna ullkuras efteråt för att återfetta ullen. Använd inte vanliga tvättmedel eller sköljmedel, de bryter ner ullens fibrer och gör den spröd och knastrig.

Fleecen är lättvättad i maskin och väger ganska lite, det är väl de enda fördelarna jag hittar i jämförelse med ull.

Jag tycker fleecetäcken är perfekta i transporten höst/vår när ulltäcket är för varm men de tunna sommartäckena är för kalla. Både fleece och ull transporterar bort fukten skitbra om hästen är varm efter en träning. Torr häst och täcken som är fuktiga utanpå när man kommer hem efter en kort resa.

Dock skulle jag aldrig ha fleece på/under som stall/utetäcke. Möjligtvis att HWs tjocka fleecetäcke skulle hålla formen hyfsat men annars är vettiga ulltäcken överlägsna fleece om hästen ska ha täcket på under rörelse av någon anledning.

fleecetäcken utan gjordar är rätt trevliga när man skrittar fram oxå, lita lagom värme på pållen o man kan svepa in benen oxå :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
920
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 676
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka