Bukefalos 28 år!

skillnad på hästens kraft

Ni blir så ödmjuka att alla andra raser är odugliga. Alla andra tränare är odugliga. Alla andra ridstilar är odugliga.Osv.
Det är vad jag kallar personlig utvecklig :)

Det märkliga för mig som har haft araber som verkligen är känsliga och lyhörda, sitter upp på en sk. känslig ns och det är som att sätta sig på en stock. Jag begriper bara inte hur man kan få det till lätthet?????
Saknar ns ägare all självkritik?
Saningen är nog att dom är så dåliga ryttare att det är det enda som är långsamt nog för att de ska lyckas sitta kvar.
 
Om det är någon här som saknar självkritik är det du själv!Dessutom saknar du totalt ödmjukhet inför andra människor och deras ridstilar - framför allt för oss som rider akademiskt! Din slutkläm, att döma ut oss som dåliga ryttare, bevisar med all önskvärd klarhet vad du är för en skitstövel.

Har jag dömt ut andra raser? Har jag dömt ut alla andra tränare? Har jag dömt ut alla andra ridstilar?
Min bäste Antti, det har du drömt i så fall.

Jag har sett ett tjugotal raser ridas i AR och alla fungerar lika bra.
Jag vet att det finns tränare utanför AR som är riktigt bra.
Jag lägger mej inte i andras ridstilar utan låter var och en hålla på med det den vill.

Det är vad jag kallar personlig utveckling.

Och som sagt - plocka av dej skygglapparna och pallra dej ner hit till Helsingborg så ska du få sitta upp på min "stock" till kallblodstravare (nordsvensk är hon inte).
Då kanske du också skulle få lite insikt. :D

Immer
 
Jag vet att många Akademiska ryttare tycker att tävlingsdressyr är skit, men jag väljer att se guldkornen och blunda för de ekipage jag inte tycker ser så trevliga ut. Och nog är det också konst som de sysslar med, vissa av ekipagen? Jag har svårt att tro att en nordsvensk skulle klara av att göra 7 min dressyruppvisning i samma klass som Salinero t ex. Ingen kritik alls mot hästen, men det finns faktiskt hästar/ryttare som är bättre än akademiska ryttare på en kallblodig travare. (Jag har f ö sett den barockryttare jag förstår står högt i kurs på sin nordsvensk, det var inte i närheten av dressyr på hög nivå, förlåt, men så är det. Det verkar som om många barockare sväljer lite för mkt om det bara kommer från Danmark).
 
Om vi säger så här,
skulle jag åka till Helsingborg så vore det inte för att sitta på en stock :)
Även om det skulle vara landets snabbaste och smidigaste ns så kommer den inte i närheten av en arab.
Ska ni jämföra lätthet och snabbhet så gör det innom rasen. Där kan ni tävla vem som har den mest ridbara ns.
Även en ödmjuk, utvecklad AR ryttare borde förstå skillnaden mellan att vända en oljetanker eller en racerbåt. Och sen jämföra det :)
 
Själv har jag insett att jag är en alldeles för dålig ryttare för en snabb arab. Min häck är för dålig på att hinna med. Var rumpa har sin häst! :D Men bara för att JAG behöver ett långsamt djur, kan jag ju ändå förstå att det finns skillnad på Häst och häst.
 
Lite funderingar

Det ÄR skillnad på fullblod och kallblod.
Jag har dessutom fått äran att träffa Immers vackra häst och precis som min egen är den känslig fast på ett annat sätt.
Jag arbetar med eng fullblod(föl-2åringar) till vardags och de är så kvicka, smidiga och känsliga att hantera så när jag återgår till min egen pålle som av de flesta "kursare" anses som känslig så får jag faktiskt erkänna att det känns trögt. Kanske inte som en oljetanker men skillnad är det.
Nu tycker jag det är trevligt med en maffig häst och är nöjd med min connemara :love:
Med henne kan man slappna av till skillnad från fullbloden som vanligtvis är skarpa i humöret och ibland lite för alerta för min smak. (Man måste vara mer alert själv mao)

Summa sumarum: Jag tycker inte heller att känsligheten hos fullblod går att jämföra med ex kallblodstravares och för all del de flesta halv/kallblodiga rasers samt ponnies känslighet.
 
Re: Lite funderingar

Det är sant, så är det.
De där överbetygen på ns är bara tragisk att läsa när det inte är så. Sen kan en ns också vara medgörlig osv. Men kalla dom aldrig för känsliga och kvicka :)
 
Jag orkar inte ge mig in helhjärtat i den här diskussionen igen, den är himla trälig.

Men kallblod som är avlade för tävling är inte tröga, då hade man inte kunnat tävla med dem. De måste ha vilja att vinna och vilja att samarbeta och på köpet så får man känslighet.
 
Det måste väl ändå räknas som en av dom sämsta ursäkter, förklaringar som getts?
 
Men vad är det du vill att dom skall säga :confused:
En häst blir så känslig som den blir riden oavsett vad det är för ras.
Även Lusitanos/ Andalusier kan stänga av och bli helt okänsliga för ryttaren även om den rasen inte är sådan från början.

Det är skillnad på känslighet och nerv om du inte förstått det.

Titta på vad han nu hette i VM med sin andalusier, han hackade konstant med sporrarna i varenda steg och satt och juckade och flängde sig med kroppen och hästen reagerade knappt, han fick riktigt sätta in sporrarna för att få fram piaffen vid flera tillfällen och använde sig av väldigt grova hjälper.

Är det känslighet i dina ögon :confused:
 
Vad jag förstår handlar "barockridning" om att ekipaget ska utvecklas och må bra, och därvidlag spelar knappast hästens ras någon roll.

Jag tycker det är fullständigt ointressant vad folk har för hästar. Tycker det är mer intressant vad de plockar ut ur dem. Att se en ryttare på en 10 000-kronorshäst som går som en 10-miljoners häst är tusen gånger häftigare än att se någon rida en 10-miljonerhäst som går som en 10-miljonershäst. Den måste se ut som om den var värd en miljard, för att det ska vara lika häftigt, oc så bra ser man dem aldrig gå...
 
Kan inte du vara tyst (och ni andra också) så vi kan få tillbaka svea?! :mad:

Eller tyst behöver du självklart inte vara, men du kan komma med ett konstruktivt och givande inlägg som du var på väg till för ett tag sen (var ett par månader sedan). Då kan man faktiskt ta till sig din kunskap och lära sig något :idea:

Ni andra kan väl också vara tysta, ni kommer aldrig övertyga antti.
 
Övertyga om vad? Att 10 tusen kronors slakt travhästar blir superkänsliga bara för att man är med i nån sekt?
Att bara för man har lyckats sitta en långsida på tygelböjd häst så är man stjärna?
Nä sluta upp med att överberömma er inom sekten. Att svea håller sig borta beror på annat. Hon var som ni för några år sen. Nu har hon fått en klick under sig och stigit till tränarna och kommer att sluta med inlägg.
Går inte slicken för fullt så blir dom utan jobb :)
Utan jobb ingen tränare. Status att bli tränare är lika angeläget bland AR som bland dressyr att tävla :)
Så till slut så kommer verkligheten i kapp.
 
Uttala dig inte om saker du inte har den blekast aning om! Du gör dig ju för tusan bara dum genom att bete dig så här!

Håll dig istället till din egen sandlåda, så kan vi leka i vår!
 
Jag skulle faktiskt kalla det där inlägget för personligt påhopp...

Att svea håller sig borta beror på annat. Hon var som ni för några år sen. Nu har hon fått en klick under sig och stigit till tränarna och kommer att sluta med inlägg.
Går inte slicken för fullt så blir dom utan jobb
 
"Håll dig istället till din egen sandlåda, så kan vi leka i vår!"
Gissar att det vore önskvärt :)
 
Håller med dig. Det går att få fram det bästa ur varje häst. Det är varje ryttares skyldighet att ge sin häst ett så bra liv som möjligt.
Det tråkiga är ju bara att det är så svårt att bli överens om vad som är bra. Oftast handlar det om metod och princip, att se på en bild tex ger oftast väldigt olika signaler till olika människor.
Men en så enkel princip som eftergift har jag funnit vara svår att lära ut. De flesta vill vara där och pilla in nosen - och det är ju svårare att sitta utan att ha det där stödet i tygeln.
Men det fungerar på alla olika hästar och raser. Självbärigheten kommer, och den gör hästen vacker.
Sen håller jag med om att olika typer är olika lämpade för olika saker. Det är ju lätt att se inom hopp och trav tex, men när det inte finns synliga hinder på banan blir det svårare.
Men det betyder inte att hästen inte mår bra av att bli väl riden så att den blir självbärig. :) T_B
 
Det är fler än Svea som har fallit bort pga att de inte har gillat tonen på forumet. Flera har skrivit bra inlägg och jag saknar dem, det blir tråkigt att inte kunna ha en givande debatt där flera sidor med kunskap finns.
Bland dem som fallit bort vet jag att minst en är dressyrdomare/tränare med mycket kunskap.
För mig känns det dock inte som att Antti är "problemet" - inläggen är oftast så medvetet provocerande att man skrattar år dem - och oftast - inte alltid - finns det något guldkorn.
Kom ihåg slaven på triumfvagnen! Just när man tror att man har vunnit skall man komma ihåg att det finns mer att lära.
Med VÄNLIGA hälsningar - hoppas på fortsatt tankeutbyte. :) :confused: :idea: ;) :eek: :cool: :rofl: :angel: :bow: :d :)/T_B
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 979
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 819
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp