Bukefalos 28 år!

skillnad på hästens kraft

Jaha. Så såg man att Antti hade skrivit ett par trevliga och konstruktiva inlägg under tråden om hästens kondition, och bestämde sig för att börja skriva igen.

Och nu tror lilla solstrålen att jag är så brun om tungan att jag inte når fram till tangentbordet. Men det stämmer inte. Jag har nämligen så bra elever att de förtjänar allt berömmet de får, så jag behöver inte slicka :rofl:
 
Det är varken en ursäkt eller förklaring, det är ett konstaterande. En häst som avlas för tävling måste ha nerv, vinnarinstinkt och samarbetsvilja, annars kan man inte tjäna pengar på dem.

Jag tillhör inte dem som säger att det är nordens barockhäst, eller vad de nu har kallats, det uttrycket tycker jag faktiskt låter himla fånigt i mina öron. Jag höjer dem heller inte till skyarna som världens bästa ridhäst. Jag tillhör ju heller inte den sk AR-kretsen, så det är inte därför jag har en kallblodstravare.

Och just nu är jag hellre en glad ägare till en kallblodstravare än tillhör klubben för inbördes beundran med en PRE eller som det nu också börjar bli lusitano. Jag ser gladeligen på en ryttare som är intresserad av att lära och tycker det är kul med sin ridning på en kallblodstravare än en uppblåst dressyrsnobb med hårda händer och dålig sits på en dyr iberisk hingst. För det är min största erfarenhet av de iberiska raserna.
Så om jag gör som du och drar allting till sin yttersta spets, varför drar ALLA iberiska raser till sig ALLA idioter som inte kan rida?

Och du har ju din egen sandlåda Antti, eller har du lagt ner ditt eget diskussionsforum?
Och som alltid världen är inte svart eller vit. Alla som har kallblodstravare tror inte att Bent är gud och AR gåvan till mänskligheten. Det enda som jag tycker är trist är att man inte kan erkänna att alla hästar har sina kvalitéer, kvalitéer som passar alla olika typer av människor. Jag fullkomligen ääääälskar råsa rosetter och hästar med lång man och hovskägg. :D ;)

Och en sak jag undrat länge. Varför kan du inte låta folk få leka i sin sandlåda ifred? Varför är det så viktigt för dig att lägga ner all denna energi på att frälsa bukes barockforum. Vad ska du göra när du lyckats?
 
Ursäkta, jag är glad att du är tillbaka, meeeeen vilket språk! Kan vi inte försöka ta fram varandras goda sidor istället! mvh/T_B :)
 
Polarisering!

Det blir hela tiden polarisering mellan gott och ont. Bent mot Antti, Barock mot tävlingsdressyr.
Det finns mer än svart och vitt.
Det är att göra det mycket enkelt för sig att bara splitta upp allt, och inte se några kvaliteter alls hos motståndarsidan. /T_B
 
Kbl tävlas i plöjning, skogskörning mm. Hbl raser i det mesta. Fullblod i det mesta plus löp. Att vissa raser används som tävlande i trav är för att de behåller travet i höga farter under längre sträckor. Har liksom inget med hästens lyhördhet eller förmåga att uppfatta tänkta hjälper att göra.
Alla raser drar till sig idoter som inte kan rida. Går liksom inte att undvika. Sen finns det idioter med mer eller mindre pengar att lägga på hästen.
Men antalet idioter som har för mycket pengar att lägga på häst är färre än antalet som köper slakthästar. Dock syns dom rika tydligare.
Dock är dragningskraften större till raser med framträdande färger och päls av just blåbär. Den erfarna har andra kriterier än färg och päls.
Och jag väntar ännu på att få se en ns som är det som dom påstås vara. Har inte sett nån än. Ingen av dom som har framhållits har varit det.
Så det är en spridd lögn som måste stoppas innan den blir för spridd.
För vilka läser här? Många som precis har fått upp ögonen för häst. Om det första dom får läsa är fel så kan det vara svårt att få rätsida på det.
Tex. om påståendet att picadero är 10.75 m i fyrkant blir en sanning. Hur blir det då när nån åker till spanien och ska besöka A. Domeq? Han är i picaderon säger dom. Sen får man leta resten av dagen efter en picadero när Alvarao har ridit i tjurfäktningsarenan hela tiden :)
 
Re: Polarisering!

Polarisering är något jag känner igen har själv varit där när jag var yngre och oerfaren, men det var ju då det. :) Vad jag vet om Antti är han varken yngre eller oerfaren, det är därför jag tycker det är så konstigt beteende.
 
Då förstår jag dig lite mer. Men tror du verkligen att majoriteten av alla människor tror blint på vad de läser här? Eller blint tror på vad de läser någon annanstans? Alla är inte kompletta idioter. Och de flesta lär sig också genom sina egna misstag. Och de som inte vill lära, varför bry sig? Det är ju faktiskt deras eget problem.

Min erfarenhet är inte så stor av kallblodstravaren det får jag väl erkänna, jag har ridit fler eng. fullblod, halvblod och iberiska raser. Så jag kanske har haft en enorm tur med min, första gången jag satt på honom och testade hur han var att rida så blev jag förvånad över vad lite jag behövde göra. Tanken är något som fungerar väldigt bra. Men du har ju en tendens att döma folks kunnighet i ridning till noll utan att ha sett dem, så du tror väl inte på det jag skriver. Men arbetsvilja vare sig det är trav eller ridning så är den väldigt stor. Sedan tycker jag det är stor skillnad på nv bruks och kallblodstravare.

Färg, tja, själv orkar jag för det mesta bara borsta där sadeln och tränset ska vara. Så jag föredrar sk natulig färg. :)
 
Men Antti, vilken häst som är "bäst" tycker jag beror på vad man har för mål.

Har man tjurfäktning som mål så är en iberisk häst säkert bästa valet.

Har man tävlingsdressyr som mål så är det enklast att köpa sig ett halvblod.

Men om målet är att lära sig att gymnasticera och utveckla en häst, då går det faktiskt bra med vilken häst som helst. Framför allt om man inte underskattar den häst man har framför näsan.

AR handlar just om att utveckla och gymnasticera hästar. Det finns ingen ras som är bättre eller sämre på det. Den kunskap man får på vägen är alltid lika värdefull.

Man kan säga att hästar med en viss byggnad eller ett visst temperament är bättre än andra på t ex rörelser i högre skolan eller på en viss arbetsuppgift.

Men det är inte det som är grejen med AR. AR handlar om förmågan att utveckla varje häst efter dess individuella behov. Det är liksom inte intressant vilken häst som är "bäst".

Målet kan vara att tjurfäkta med sin lusitano, rida terre à terre med sin kallblodstravare, eller att promenadhästen ska bli trevlig att rida ut på. AR är inte målet, det är medlet att nå dit.
 
Vad man har för häst är ett personligt val i slutändan. Inga invändningar mot det.
Men falska uppgifter om rasers förmåga är annat. Val av färg mm är den okunniges första val. Med erfarenhet vet man vilka nackdelar det kan medföra. Då kan man också kolla om dom finns i just den individen man är spekulant på. Just AR har blivit en undanflykt för att kunna ha vilket ök som helst och kunna motivera det utåt med att det är tanken som är viktigast. Sen ligger dom nätterna och gråter för att deras j-a häst är som den är :)
 
På det sättet skiljer sig väl inte AR från något annat? Oavsett disciplin vill man väl ha en häst som passar till ändamålen? Jag rider inte AR, men jag vill stärka min häst långsamt till det jag är intresserad av. Ju mer jag inser vad lite jag kan, desto mer förbluffad är jag över att det öht finns något som kallas akademisk ridning. Det är ju inget nytt någonstans? Detta forum kunde precis lika väl hetat Dressyr.
 
Och just nu är jag hellre en glad ägare till en kallblodstravare än tillhör klubben för inbördes beundran med en PRE eller som det nu också börjar bli lusitano. Jag ser gladeligen på en ryttare som är intresserad av att lära och tycker det är kul med sin ridning på en kallblodstravare än en uppblåst dressyrsnobb med hårda händer och dålig sits på en dyr iberisk hingst. För det är min största erfarenhet av de iberiska raserna.
Så om jag gör som du och drar allting till sin yttersta spets, varför drar ALLA iberiska raser till sig ALLA idioter som inte kan rida?

Tack för den du :mad: . Så vi som drömt och sparat och slutligen lyckats få köpa vår drömhäst (som i mitt fall är en PRE) är illaridande snobbar???? :confused:
Jag är visserligen inte AR ryttare utan rider dressyr med klassisk inrikting och mitt mål är inte att tävla (det har jag gjort så det räcker)utan att lära mig RIDA - och ha roligt med min lilla långhåriga häst ;).
Men då kan jag alltså inte göra det eftersom jag är en illaridande snobb på en PRE? Snacka om att dra alla över en kam....
 
Men jag uppfattade inte Zoras inlägg som att hon menade att det var så (att alla ryttare på iberiska hästar var dåliga), utan som att hon ville illustrera hur tokigt det blir om man har enstaka tillfällen att bedöma en inriktning utifrån och utgår ifrån att man nu VET hur ALLA som håller på med den inriktningen är. Eller har jag lyckats läsa så galet?

Förutsatt att jag INTE gjort det vill jag hålla med Zora. Om man har enstaka dåliga erfarenheter av en viss sak så kommer man att ha FEL om man utgår ifrån att de är representativa. Jag är till exempel övertygad att det skiljer sig rätt mycket från region till region hur man tolkar de klassiska principerna, beroende på vilka tränare som är mest frekventa där (tex när i utbildningen man börjar rida på stång, eller hur mycket fokus man lägger på ryttarens sits, eller hur stor böjning man anser är gymnastiskt optimalt etc). Dessutom finns det fritänkare överallt, som analyserar utifrån sina erfarenheter, och därigenom kanske skiljer sig från de flesta inom sin region, men också blinda följare som lär in utantill utan att förstå vad teorin egentligen syftar till.

Själv har jag ett engelskt fullblod och en sv hbl/new forest på dryga 150 cm, och har för länge sedan vant mig vid att nästan ingen förstår varför jag valt just dem, och blir heller inte upprörd när andra inte förstår att jag har världens bästa hästar :D
 
Du uppfattade det helt korrekt.

Och jag kan erkänna att jag vill också köpa en lusitano och vill gärna lägga ner pengar på den för att få en bra häst. För jag tror att man kan äga vilken häst som helst utan att behöva ingå i klubben för inbördes beundran. Vet däremot inte om jag vill ha den färdigtränad till svårklass som jag sett att man kan köpa bara man har pengar, jag är ju en sån som tycker utveckingen är det roligaste. Men till dess så är jag otroligt nöjd med den häst jag har. I sinom tid får han väl helt enkelt sällskap i hagen av en kompis som har samma matte. :)

Och du sa en mycket viktig sak, de olika regionerna skiljer sig nog väldigt mycket åt.
 
Ingen dressyrryttare i världseliten med självaktningen skulle gå och köpa sig en Lusitano, dom duger helt enkelt inte :smirk:

En fördom eller en sanning :angel:
 
frågan var inte OM dom kunde gå GP, frågan var varför ingen i världseliten vill ha dom och varför dom inte tycker dom duger.
 
intressant sida förresten, där står att den rena Lusitanon är perfekt för klassisk dressyr och tjurfäktning men korsad med fullblod blir det den ultimata sporthästen. :)
 
Kanske så enkelt att lusitanon är avlad i första hand för samling, medan domarna på dagens dressyrtävlingar ger högst poäng på stora gångarter och exceptionella ökningar!?
Då blir det till att köpa ett elastiskt halvblod med jättegångarter för att hävda sig på tävlingsbanorna.
Kvalitet eller prestation måhända.
Vill man bara ha skönhet för ögat så tittar jag hellre på en välriden lusitano med naturlig samling och utstrålning, en ett gigantiskt halvblod med sjumilasteg och tyngen på framdelen. Men som det ser ut på tävlingsbanorna idag så tror jag inte att en kompakt lusitano, avlad för tjurfäktning, har något att hämta. Däremot anser jag inte att rasen i sig är sämre för det, utan att tävlingarna har förändrats och kräver en annan typ av häst för att hävda sig. Tyvärr.
 
Å andra sidan är det sällan poängen kommer över 8 = bra i snitt. Det finns möjligheter för välridande personer att prestera mer.....Kanske är det så att gränsen på 8 handlar om vad som kan uppnås om man inte har riktigt korrekt utbildning utan rider mer på hästens utstrålning?/T_B
 
Tröttnar ni aldrig på generaliseringar? "Halvblod med all tyngd på framdelen". :crazy: Det FINNS duktiga ryttare inom alla ridgrenar. Det FINNS halvblod som gör väldigt mkt bättre piaffer än lusitanos, nordsvenskar, knabstrupperhästar, fredriksborgare.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 979
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 817
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 276
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp