Skillnad på helbom och halvbom

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AliasAnovi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 245
A

AliasAnovi

Köpte nyligen en galoppträningssadel som är omgjord för monté. Undrar nu vad det är för skillnad mellan halvbom och helbom? Fördelar och nackdelar med det ena och det andra? :confused:

Sv: Skillnad på helbom och halvbom

Jag är dålig på att förklara, letade lite på nätet för att se om jag hittade något vettigt (har precis flyttat så alla mina böcker ligger nedpackat någonstans så de kan jag inte leta "rätt ord" i just nu) men läs den här bloggen så kanske du får någon idé om vad skillnaden är :idea:

http://disc.server.com/discussion.cgi?disc=237795;article=39;title=Markus blogg

I princip skulle man kunna säga; halvbom är lättare att som ovan ryttare förstöra hästens rygg snabbare på, vid fel ridning :crazy:
Men att den har andra fördelar som du inte kan få med helbom (mer flexibel, oftast lättare, mm, mm...) och om du är en duktig ryttare kan utnyttja möjligheterna i detta. :)

Hoppas det var till lite hjälp!

en halvbom måste du obönhörligen ha en TJOCK padd under. Jag har en westernpadd på 2 cm, annars förstör man hästens rygg pga ickefördelat tryck efter stigbygeltrycket/tyngden.
Fördelen är att den passar på alla hästar.
En helbom behöver inte lika tjock padd under och i gengäld så passar den dåligt på hästar med avvikande ryggform.

Jag föredrar gelpad under sadeln eftersom den hjälper till att fördela trycket, istället för en (oftast) tung/tjock westernvojlock, samt en lite mer vadderad vojlock än "vanligt" på halvbommen. Men det är en smaksak som allt annat. ;)

Men jag använder endast halvbom på tävling och mao sitter jag inte i sadeln. Föredrar helbom till markarbete.

Fast gelepadden kan inte fördela trycket från stigbygeltyngden (som finns även om ryttaren står, faktiskt blir det värre då) men för en vanlig helbomssadel funkar gelpadd bra.

Det var en rekommendation från min sadelmakare att använda gelpad som tryckavlastning istället för en tjock filt/motsv. Men det kan säkert variera från sadel till sadel och jag har bara pratat med h*n angående just den här sadeln. Skaffar jag en annan sadel så gör jag om proceduren för att minska risken för skador.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Lingon
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 050
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka