Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Nominous

Trådstartare
Ska beställa mer nypon och gurkmeja till pållen. Har tidigare beställt från en sida med örter gjorda för just häst. Har nu hittat en annan, Borgebys, som säljer örter och kryddblandningar som är mycket billigare!! Men hur vet man att tex gurkmejan inte är värmebehandlad eller liknande? Har för mig att några här inne beställer från Borgebys? Är det sak samma från var man beställer?

Blir lite nojig då det gett sån bra effekt av örterna jag ger nu. Vill inte sluta med dem alls men behöver mer då det börjar sina. Men hur vet jag att nån annan leverantörs örter är lika bra?? Finns risken att om man köper dem från en kryddgård att de är annorlunda behandlade än om man köper dem från örtgård till häst?:)
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Jag köper från dem, dock inte de örter du nämner. Det jag köpt har hållit hög kvalitet. Ring/maila dem och fråga angående värmebahandling så får du säkert svar.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Okej. Det är väl just gurkmejan som är viktig för mig att den inte är värmebehandlad. För jag har för mig att de aktiva substanserna man vill åt just för leder förstörs då??
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Jag har köpt gurkmeja och nypon från Borgebys. Det har varit hög kvalitet och hästen rör sig mycket bättre än när han inte får dem.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Dom är säkert inte värmbehandlade.
Det kostar pengar att säkra produkten så att den är fri från salmonella, lägre bakteriehalt samt fri från skadedjur.
värmebehandlad eller ej, det som är viktigt är hur mycket av den aktiva ingrediensen finns i produkten.
Köper man inte in produkten där man har specificerat mängd aktiv ingrediens samt har ett högt innehåll så spelar det ingen roll. vilket jag har svårt att tro att man gör och har den kunskapen.
Det kostar ochså givetvis mer pengar vet ej vad gurkmeja kostar som djurfoder men dom har säkert en hygglig vinst på den.
Så ett högt pris behöver inte nödvändigtvis betyda en bra produkt.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Jag har köpt gurkmeja och nypon från Borgebys. Det har varit hög kvalitet och hästen rör sig mycket bättre än när han inte får dem.

Okej då verkar den ju funka som den ska :D Jag gillar verkligen effekten av vad gurkmejan och nyponet har gett på min kille så jag vill absolut inte sluta med det. Har tidigare handlat på östragårsten salsta och dem har kanonprodukter! Borgebys har samma priser men fri frakt om man handlar över 400kr. Så för frakten på Salsta får man ett kg gratis gurkmeja på Borgebys. Därför överväger jag att prova Borgebys. :)

Dom är säkert inte värmbehandlade.
Det kostar pengar att säkra produkten så att den är fri från salmonella, lägre bakteriehalt samt fri från skadedjur.
värmebehandlad eller ej, det som är viktigt är hur mycket av den aktiva ingrediensen finns i produkten.
Köper man inte in produkten där man har specificerat mängd aktiv ingrediens samt har ett högt innehåll så spelar det ingen roll. vilket jag har svårt att tro att man gör och har den kunskapen.
Det kostar ochså givetvis mer pengar vet ej vad gurkmeja kostar som djurfoder men dom har säkert en hygglig vinst på den.
Så ett högt pris behöver inte nödvändigtvis betyda en bra produkt.

Ok. Varför värmebehandlar man den om den skall säljas i livsmedel men inte i krydd/örtgårdar tror du?
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Min gubbe äter nyponskal från Borgeby,har gjort det i flera år nu. Köper även då och då torkade morötter därifrån.
De är bra, billiga + att man får grattis frakt om man beställer över 400 kr.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Jo det är ju gratis frakt jag är ute efter :D

*kl*
Fick svar från Borgebys nu, enligt analysen på gurkmejan innehåller den:
Curcumin 4,3 mg/kg

Det är väl bra?? Blir väl 4,3%?
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Värmebehandling är att få en så säker produkt som möjligt.

Ett måste inom livsmedelsproduktion att jobba med säkrade råvaror.
Det finns andra alternativ att säkra produkter men inget som används i europa.
Kryddor från tropiska länder är nästan alltid värmebehandlade.
Dom odlas och hanteras på ett sätt som inte kan garantera den höga kvalite som det måste vara i mat.
När man besöker levernatörena i Inden så har det hänt mycket de senaste åren när det gäller att hantera kryddorna bättre.
livsmedelsindustrin ställer högre krav på säkra produkter nu än man gjorde förr.

Även om man jobbar med utvalda leverantörer som odlar och hanterar kryddorna på bästa sätt.
Dom skall skördas och sedan torkas i solen vilket alltid är en osäkerhetsfaktor.
Kryddorna skall odlas med så lite bekämpningmedel som möjligt vilket ställer höga krav på odlarna.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Örter kvalitets klassas, ungefär som klass 1 och 2 osv. Klass 1 örter kostar mer så är det, kvaliteten är oftast jämnare och resultatet likaså. Det finns nog många som kan intyga att resultatet har skiljt sig från olika inköp, eller att de har känt sig tvingade att öka dosen för att resultatet har blivit sämre vid ett senare inköp. Ofta får de en förklaring i stil med att kroppen vänjer sig och därav behovet att öka dosen när det i själva verket oftast handlar om olika kvaliteter.

Så det kan verkligen löna sig att ta reda på vad man köper och från vem för även om priset till synes är lägre så innebär det inte att så förblir då dosen kanske måste ökas eller to m är högre från början för att få effekt.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Se till att du får veta doseringsanvisningar innan du beställer för styrkan är det enorm skillnad på. Jag blev ganska irriterad på mej själv när jag köpte gurkmeja sist mycket billigt men det visade sig att doseringen var så mycket högre än den gurkmeja jag hade haft tidigare så i slutänden blev dyrare. Av den dyra skulle man ge en msk och av den billiga skulle man ge en halv till 1/3 dels dl/dag! Ganska stor skillnad och jag funderar på om den billiga var utspädd och isåfall med vad?
Dyrt behöver inte alltid vara bäst men det viktiga är ju styrkan och doseringen. Det kan ju bli väldigt fel om man ger lika mycket av en starkare som man gjort av en svagare.
 
Sv: Skillnad på örter hos olika leverantörer?

Svarar båda

Jag har inte hittat någon billigare gurkmeja - jag slipper frakten på 80kr. Det är det som är skillnaden. Så jag letar inte efter någon superbillig med kass kvalité.
Den jag har nu har jag gett 2 msk av och den har verkligen gett en pigg och trevligare häst att rida. Mjukare och smidigare. Det finns ingen anvisning om dosering på varken den nuvarande eller kommande. Men de som ger av nuvarande säger att deras brukar vara jäkligt bra och att 2-3 msk är normal dos.
Jag skrev ut mängden curcumin som Borgebys har i sin och den verkar bra. Har läst att 3-5% var normalt och 5 var bra. Deras var strax under 5 så den kan ju inte vara så dålig. Och jag kan inte tänka mig att nuvarande har över 5% curcumin i sin då det ej verkar finnas. Så jag tror inte att det blir sämre.

Frågan är väl bara hur länge sedan den är gjord och hur länge och hur den förvarats. Där kan det säkert bli skillnad. :) Nuvarande parti var nyinkommet när det skickades till mig vet jag så han sa att han precis fått in det.

Men jag har beställt Borgebys, ska testa det. Vore bra om man kan slippa frakten. Det är ju = två månaders förbrukning av gurkmeja som jag tjänar på det. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 560
Senast: ameo
·
Utrustning Jag vet, jag vet. Jag skulle sluta noja om täcken :o Men nu har jag EN fråga till. Sen har alla pållarna täcken de (med all...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Elisha
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 231
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp