Skillnad på Villa och Gård?

S

Spider84

Inne på hemnet.se så kan man ju välja lite olika boende former, men vad skiljer egentligen en gård från en villa eller rättare sagt vart går gränsen. Vad som skiljer kan ju jag också räkna ut. :p

Har hittat "flera" villor som har stall och även hagar dock är hagarna minimala och någon mer mark finns inte. Än har jag inte hittat en gård här uppe (Norrbotten och Västerbotten) så jag har inte kunna kolla på det. Har bara hittat mark utan byggnad, som ligger under gård så jag antar att det är hur mycket mark som skiljer dem åt, men som sagt vart går gränsen?

Någon som har koll på det?

Hade varit bra att veta om det är lönt att titta på villor överhuvudtaget.
 
När vi köpte vår lilla hästgård på 1,5 ha för ett och ett halvt år sedan hade mäklaren faktiskt lagt ut den under båda underrubrikerna, kanske just för att de tyckte det var ett gränsfall o ville locka så mga potentiella spekulanter som möjligt.

Annars vet inte jag heller. När vi letade och jag surfade runt på www.dn.se/bostad o hemnet som bäst fyllde jag alltid i både "Villa" och "Gård". Det kostar ju inget att surfa in på båda underrubrikerna.

Lycka till o hoppas ni hittar drömplejset! Det gjorde vi :)
 
Vi har dessutom hittat en gård under "Friditdshus" så visst tycker jag du ska kolla under "Villa".

På hemnet brukar jag göra så att jag tar alla tre alternativen, fyller i maxpris osv. Sen så när "svaren" eller vad man ska säga kommer fram så kan man kolla på tomtarealen. Är den en-, två- eller femsiffrig eller mer så är det oftast en gård. Fastigheter på hundra eller tusen m2 är ju oftast vanliga tomter.
 
Tack för det tipset. :bow:

Lite svårt att veta hur man ska göra när man aldrig gjort det tidigare. :D
 
En del mäklare är dessutom "snåla" ;). Det kostar nämligen att lägga ut objekten i resp. kategori och en mäklare som säljer ytterst få mindre gårdar kanske inte "prenumererar" på att lägga in objekt under kategorin gårdar överhuvudtaget.

Så vill man täcka in allt och letar i kategorin hästställe så är det nog smart att kolla under både villor-gårdar och fritid.
 
När du får fram listan på fastigheter (på hemnet), klicka på överskriften tomtareal, så får du alla fastigheterna i växande tomtstorlek. Sedan är det bara att börja bakifrån...
 
Smart!!

Så snabb är inte jag på att tänka ut sånt, uppenbarligen. :angel:
 
Har du ngt bra tips hur man söker på Bovision? Där är det inte så enkelt att utgöra huruvida villan är en liten gård eller ej då inte tomtarealen står utskriven. Har du ngt tips där?
 
Ja, så kanske det är :crazy:?! Jag har alltid trott att 1 ha är 10 000, men sen fick jag för mig efter att ha kollat runt på hemnet att det skulle vara en nolla till bakom...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 071
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp