Skillnaden mellan att ”prova” och att ”använda”?

Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.











Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
Ifall man ångrar sig. Det handlar mer om det än att man ska gå omkring med dem hemma för att använda dem och se om de är ok även efter några timmar. Det är inte att prova.
 
Alltså, ursäkta men... Behöva använda skor i flera dagar för att känna om de passar?
Jag har i hela mitt liv haft problemfötter, som varit svåra att hitta rätt skor till. Och jag har aldrig behövt mer än i princip sätta ner foten i skon och gå två steg för att känna om den kommer passa på mina fötter.
 
Det händer att jag köper kläder i fysisk butik, tar hem dem och provar hemma då jag har bättre plats och stor spegel än i en trång provhytt. En del behåller jag, annat returnerar jag. Då har jag ändå redan provat i butiken så jag vet att storleken är rätt.
 
Alltså, ursäkta men... Behöva använda skor i flera dagar för att känna om de passar?
Jag har i hela mitt liv haft problemfötter, som varit svåra att hitta rätt skor till. Och jag har aldrig behövt mer än i princip sätta ner foten i skon och gå två steg för att känna om den kommer passa på mina fötter.
Jag använder inte dem i flera dagar, men måste prova flera gånger med olika sulor, känna hur och var det trycker/inte trycker, känna hur det känns när foten rullar över, så jag kanske provar dem 3-5 minuter en dag och 3-5 minuter nån annan dag.
Har EN gång lyckats hitta skor som passade mina fötter och det var sportskor som jag köpte på Coop för 99 kr. Köpte ett par på öppet köp, gick hem och provade och gick till Coop igen dan efter och köpte ett till par.
Alla andra skor jag haft har gjort ont, även sen jag började gå till en specialbutik.
Jag får helt enkelt köpa dåliga skor eller gå barfota.
 
+ @nullo-modo

Ja om det är hela dagar men man kanske går med dem inomhus i 30 min åt gången och 2-4 ggr/dag?
Det här är ju absolut användning. Det är mer än jag använder mina gymskor dagligen.
Edit: det blir ju en till två timmar per dag, jag skulle säga att en människa som köpt ett par pumps och haft dem på sig på EN fest i kanske två timmar har använt dem och inte kan returnera.
 
Jag använder inte dem i flera dagar, men måste prova flera gånger med olika sulor, känna hur och var det trycker/inte trycker, känna hur det känns när foten rullar över, så jag kanske provar dem 3-5 minuter en dag och 3-5 minuter nån annan dag.
Har EN gång lyckats hitta skor som passade mina fötter och det var sportskor som jag köpte på Coop för 99 kr. Köpte ett par på öppet köp, gick hem och provade och gick till Coop igen dan efter och köpte ett till par.
Alla andra skor jag haft har gjort ont, även sen jag började gå till en specialbutik.
Jag får helt enkelt köpa dåliga skor eller gå barfota.
Det finns ju sportbutiker som verkligen hjälper dig prova ut rätt sko där du får trampa på löpband och allt möjligt. Har du funderat på att boka in något sådant?
 
Det händer att jag köper kläder i fysisk butik, tar hem dem och provar hemma då jag har bättre plats och stor spegel än i en trång provhytt. En del behåller jag, annat returnerar jag. Då har jag ändå redan provat i butiken så jag vet att storleken är rätt.
Jag har ibland köpt i fysisk butik utan att prova, exempelvis varma sommardagar när jag varit svettig. Då känns det inte så fräscht att dra på sig kläder man kanske inte köper, utan då har jag provat hemma efter en dusch istället.
Sen finns det ju också tillfällen då man vill prova kläder med specifika skor, eller tvärtom, t.ex. eller annat potentiellt matchande man inte har på sig vid provtillfället i butik.
 
När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan.
Det brukar stå att den inte får vara använd ifall man vill returnera.

Men var går gränsen mellan att ”prova” och att ”använda”?

T.ex. skor behöver man ju ha på sig ett tag och gå med för att kunna känna om de passar. Om jag går runt med dem i lägenheten i flera dagar, har jag inte ”använt” dem då?

:confused:
Ja jag tycker nog absolut att de då är använda.

Prova tänker jag pågår en ganska kort stund. Typ man sätter på sig dem, går ett varv och tar av dem igen. Så som man skulle kunnat göra i en butik.

Att ha dem flera dagar inomhus tänker jag nog är att gå in skor och anpassa dem efter mina fötter. Och man ska ju helst inte ta över skor efter andra, så då kanske de passar någon annan sämre sedan.
 
Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.











Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
Man kanske har köpt varan för att ge bort den till någon och då köpt den tex 10 dagar innan kalaset och det ger då mottagaren 4 dagar att lämna tillbaka den.
 
Jag använder inte dem i flera dagar, men måste prova flera gånger med olika sulor, känna hur och var det trycker/inte trycker, känna hur det känns när foten rullar över, så jag kanske provar dem 3-5 minuter en dag och 3-5 minuter nån annan dag.
Har EN gång lyckats hitta skor som passade mina fötter och det var sportskor som jag köpte på Coop för 99 kr. Köpte ett par på öppet köp, gick hem och provade och gick till Coop igen dan efter och köpte ett till par.
Alla andra skor jag haft har gjort ont, även sen jag började gå till en specialbutik.
Jag får helt enkelt köpa dåliga skor eller gå barfota.
Antar att du har provat att köpa läderskor och gå in dem? Det gör ju ont när man går in dem men sedan har de anpassat sig.
 
Antar att du har provat att köpa läderskor och gå in dem? Det gör ju ont när man går in dem men sedan har de anpassat sig.
Menar du såna som är helt i läder? Nej det har jag nog inte. De brukar vara för dyra och ha för tunn sula.
Har haft syntet, nubuck och blandade material. Vet inte om nubuck räknas som läder?
I tonåren hade jag några finskor i läder (tror jag) men de anpassade sig inte.
Har haft ont i fötterna hela livet tror jag, hittar aldrig några bra skor. :(
 
Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.











Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?

Jag har ibland lämnat tillbaka saker efter ett par månader. Helt ouppackade då, för att jag köpt till ett speciellt tillfälle som kanske inte blev av. Att bara ta hem, prova en gång, och hinna tillbaka till butiken utan att behöva göra en extra resa kan ofta ta närmare 30 dagar.

Menar du såna som är helt i läder? Nej det har jag nog inte. De brukar vara för dyra och ha för tunn sula.
Har haft syntet, nubuck och blandade material. Vet inte om nubuck räknas som läder?
I tonåren hade jag några finskor i läder (tror jag) men de anpassade sig inte.
Har haft ont i fötterna hela livet tror jag, hittar aldrig några bra skor. :(

Det låter ju som att du letat extremt smalt om du aldrig ens haft ett par bra läderskor med bra sula? :confused: Jag har flera par som går in under den beskrivningen, för mig är tex El Naturalista ofta sköna och väldigt bra kvalitet. För mer "rejält" utomhusbruk har jag vandringsskor som man ofta får prova på band och med sina egna sulor om man vill.
 
Håller med de flesta. Prova är prova en kort stund max tio minuter. Går man omkring med skor, även inne, blir ju sulan snabbt svart och tån veckad. En sån sko går ju inte för affären att sälja för fullpris.
Men hur smutsigt har man det inne då? Har aldrig varit med om att sulan blir svart av att gå runt hemma. Däremot brukar den vara smutsig om skorna är provade i butik, så då brukar jag sätta på skoskydd om jag ska gå runt med dem hemma.
 
När jag köpt skor i butik och varit lite tveksam har ofta personalen sagt att jag kan ju prova hemma för att kunna ha på dem lite längre och lämna tillbaka om det inte känns bra. Och då har jag redan gått runt länge i butiken, kanske en timme men på den timmen provat flera olika skor. Så min uppfattning är att personalen ofta uppmanar en att prova länge hemma? Hade ett par skor hemma som jag provade många gånger men kanske 10 min varje gång. Provar alltid med rena strumpor och ibland skoskydd, men då för att skorna är smutsiga redan inte att mitt golv är smutsigt.

Om skorna skulle bli så slitna av provande skulle ju aldrig butikerna kunna sälja provskorna som står framme, och det gör de ju oftast? Massor av människor som hunnit testa dessa ibland, dessutom på smutsigt butiksgolv.

(Nu köper jag endast löparskor/träningsskor/vandringsskor så kanske annorlunda med finare skor.)
 
Menar du såna som är helt i läder? Nej det har jag nog inte. De brukar vara för dyra och ha för tunn sula.
Har haft syntet, nubuck och blandade material. Vet inte om nubuck räknas som läder?
I tonåren hade jag några finskor i läder (tror jag) men de anpassade sig inte.
Har haft ont i fötterna hela livet tror jag, hittar aldrig några bra skor. :(
Nubuck som består av läder är läder :) bara andra sidan eller ngt.

Läderskor kan ju hålla länge i alla fall så de är ofta inte så dyra i längden, har några par som är 20+ år. Men såklart så går de också sönder om man använder dem varje dag så jättesuperbra är de kanske inte. Dock brukar de bli bekväma och anpassa sig efter fötterna mycket bättre än jumpaskor. Själv får jag lite ont i fötterna om jag står i en evighet i jumpaskor, då tar jag hellre lågt högklackade läderchelseaboots.

Du kanske har jodphurs när du rider, i läder? de borde vara bekväma o ha tjock sula? de går jättebra att ha till vardags också. o kostar 800-2000 kr

Så tycker inte de brukar vara dyrare än joggingskor, joggingskor kostar ju runt 1 500-2000 kr. puh.

Tunn sula kan man fixa hos en skomakare.
 
Alltså, ursäkta men... Behöva använda skor i flera dagar för att känna om de passar?
Jag har i hela mitt liv haft problemfötter, som varit svåra att hitta rätt skor till. Och jag har aldrig behövt mer än i princip sätta ner foten i skon och gå två steg för att känna om den kommer passa på mina fötter.
Jag kan faktiskt råka ut för det, att det känns bra när jag provar i butik, men efter några dagar blir det tryck på andra ställen. Men jag har aldrig lämnat tillbaka om jag har gått i dem. Är det riktigt illa kollar jag med döttrarna om de kan ha dem 👞
 
  • Gilla
Reactions: MCP
:eek: vi har olika uppfattningar om vad som är bekvämt 😅. Jodphurs är typ det minst bekväma jag vet.

Tjock sula för mig är t.ex. Hoka, inte jodphurs.
Ok olika jodphurs/chelsea boots har såklart olika tjock sula, finns ju jättetunn och vintertjock så det är ju lite olika. Jag har haft båda typerna i olika omgångar. Men jag har följt med ponny på uteritt i skritt och trav i 40-50 minuter i jodphurs. Insåg att mina nuvarande vinter jodphurs är helt typ ok att springa kortare sträckor i. När jag var tonåring bodde jag i ganska tunna jodphurs med spänne.

Hoka har jag inte provat men det är nog inte en skotyp som känns rätt för mig. De är väldigt höga och det verkar som att det skulle kännas mycket obalanserat med höga skor som är rundade under. Jag tycker om att vara nära marken. Jag har testat att stå hela dagen på mässor och liknande och vet att mjuka gymnastikskor känns värre att stå länge i än mer hårda stabila sulor.

När jag går eller springer dedikerat har jag såklart gärna jumpaskor. Med inte för höga sulor, för att inte vricka mig eller snubbla på rötter.
 
Ok olika jodphurs/chelsea boots har såklart olika tjock sula, finns ju jättetunn och vintertjock så det är ju lite olika. Jag har haft båda typerna i olika omgångar. Men jag har följt med ponny på uteritt i skritt och trav i 40-50 minuter i jodphurs. Insåg att mina nuvarande vinter jodphurs är helt typ ok att springa kortare sträckor i. När jag var tonåring bodde jag i ganska tunna jodphurs med spänne.
Nu blir jag helt vilse, jodhpurs är väl ridbyxor?

Edit. Slog upp på wiki och fick förklaringen att det i Sverige även kommit att användas för skorna som hör till :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Bonita4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Twihard
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 002
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 014
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp