Skillnaden mellan att ”prova” och att ”använda”?

Rosett

Trådstartare
När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan.
Det brukar stå att den inte får vara använd ifall man vill returnera.

Men var går gränsen mellan att ”prova” och att ”använda”?

T.ex. skor behöver man ju ha på sig ett tag och gå med för att kunna känna om de passar. Om jag går runt med dem i lägenheten i flera dagar, har jag inte ”använt” dem då?

:confused:
 
När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan.
Det brukar stå att den inte får vara använd ifall man vill returnera.

Men var går gränsen mellan att ”prova” och att ”använda”?

T.ex. skor behöver man ju ha på sig ett tag och gå med för att kunna känna om de passar. Om jag går runt med dem i lägenheten i flera dagar, har jag inte ”använt” dem då?

:confused:
Att gå runt med skor i flera dagar - även om det är inomhus - skulle jag klassa som användning.
 
När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan.
Det brukar stå att den inte får vara använd ifall man vill returnera.

Men var går gränsen mellan att ”prova” och att ”använda”?

T.ex. skor behöver man ju ha på sig ett tag och gå med för att kunna känna om de passar. Om jag går runt med dem i lägenheten i flera dagar, har jag inte ”använt” dem då?

:confused:
Själv tycker jag det exemplet är att använda.
 
+ @nullo-modo

Ja om det är hela dagar men man kanske går med dem inomhus i 30 min åt gången och 2-4 ggr/dag?
Det är för mig använda. Prova skulle jag säga är på samma nivå hemma som om du skulle prova skor/kläder i butik. Dvs du sätter dem på dig, tittar, känner och tar sen av dem. Skor innebär därmed gå några meter fram och tillbaka, dvs max kanske fem minuters ”användning”.
 
När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan.
Det brukar stå att den inte får vara använd ifall man vill returnera.

Men var går gränsen mellan att ”prova” och att ”använda”?

T.ex. skor behöver man ju ha på sig ett tag och gå med för att kunna känna om de passar. Om jag går runt med dem i lägenheten i flera dagar, har jag inte ”använt” dem då?

:confused:
Det går väl ändå rätt kvickt att känna om skor är något som man tror sig fungerar efter att de är ingådda? Tycker oftast det går att avgöra redan i affären. Någon gång har jag varit med om att pumps eller sandaletter töjt sig massor efter ett par timmar så de blivit så stora man tappar dom eller att man börjar känna nån mystisk knöl i någon sko men då tycker jag man kan reklamera.

Prova är att testa och se om man tror det fungerar, beroende på inköpets pris tycker jag tiden det tar kan ta lite olika men varan får inte se mer använd ut när man är klar än när man började provandet.
 
När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan.
Det brukar stå att den inte får vara använd ifall man vill returnera.

Men var går gränsen mellan att ”prova” och att ”använda”?

T.ex. skor behöver man ju ha på sig ett tag och gå med för att kunna känna om de passar. Om jag går runt med dem i lägenheten i flera dagar, har jag inte ”använt” dem då?

:confused:
Jag tänker att eftersom de ska gå att sälja igen som nya vid retur så funkar det inte att använda i flera dagar och flera timmar. Skor börjar ta form av foten ganska fort.

Däremot tänker jag också att man kan komma överens med säljaren om man har specifika behov att prova något och få okej i förskott och eventuell information om vad som är okej och inte.
 
Sen måste man ju få prova livslängden också, hur länge de håller innan de är utslitna :)

Såklart kan man inte gå runt med skor i flera dagar och gå in dem så de formar sig efter foten och sen lämna tillbaka dem.
 
+ @nullo-modo

Ja om det är hela dagar men man kanske går med dem inomhus i 30 min åt gången och 2-4 ggr/dag?
Definitivt att använda. Prova gör man snabbt, tar på, känner efter går några steg. Jag skulle Definitivt inte vilja köpa nya skor i butik som någon el tom några kan det ju bli gått runt med i flera timmar. Nån hejd får det allt vara, skulle jag behöva använda dem så mkt för att kunna känna efter skulle jag ju själv få sälja dem på annons ist.
 
Prova = ha på sig något en kortare stund. Max 10 min skulle jag säga.
Man behöver ju bara kolla så det passar och sitter okej. Är man osäker så får man antingen köpa och använda en stund och sen sälja vidare. Men att prova i flera timmar är inte okej.
 
Att prova är att hantera något i minsta möjliga mån för att avgöra om produkten fyller sin funktion. Utan att varan slits, blir smutsig, tar åt sig doft eller liknande - den ska fortfarande vara i absolut nyskick (annars har företaget rätt att göra avdrag, upp till 100%, på beloppet som återbetalas. För att varan inte längre går att sälja till fullt pris.).
 
Håller med de flesta. Prova är prova en kort stund max tio minuter. Går man omkring med skor, även inne, blir ju sulan snabbt svart och tån veckad. En sån sko går ju inte för affären att sälja för fullpris.
 
Det är för mig använda. Prova skulle jag säga är på samma nivå hemma som om du skulle prova skor/kläder i butik. Dvs du sätter dem på dig, tittar, känner och tar sen av dem. Skor innebär därmed gå några meter fram och tillbaka, dvs max kanske fem minuters ”användning”.
Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.
Absolut använda enligt mig.

Använda helt klart.

Saker som man inte känner om de passar av att bara stå, typ skor och Bh anser jag man kan gå och röra sig i 5-10 minuter. Under förutsättning att man gör det på sådant sätt att det inte märks på dem.

Jag tänker att eftersom de ska gå att sälja igen som nya vid retur så funkar det inte att använda i flera dagar och flera timmar. Skor börjar ta form av foten ganska fort.

Däremot tänker jag också att man kan komma överens med säljaren om man har specifika behov att prova något och få okej i förskott och eventuell information om vad som är okej och inte.

Prova = ha på sig något en kortare stund. Max 10 min skulle jag säga.
Man behöver ju bara kolla så det passar och sitter okej. Är man osäker så får man antingen köpa och använda en stund och sen sälja vidare. Men att prova i flera timmar är inte okej.

Håller med de flesta. Prova är prova en kort stund max tio minuter. Går man omkring med skor, även inne, blir ju sulan snabbt svart och tån veckad. En sån sko går ju inte för affären att sälja för fullpris.
Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
 
Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.











Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
Tja. Man kan ju tänka sig att man provar skorna i 5 minuter men inte känner sig riktigt säker. Kanske funderar man ett par dagar innan man bestämmer sig för att skicka tillbaka. Tiden går rätt fort.

Skulle du själv vilja få ett par splitternya skor som någon har haft hemma och gått runt med i flera dagar :confused: ??
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Bonita4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 154
Senast: Twihard
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 977
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 951
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp