Skillnaden på täcke?

Russis

Trådstartare
Fick Börjes nya katalog igår och tittade lite på regntäcke till shettisen (strl 105) och hittade dessa två som jag nu funderar på:

7009 Minitäcke RH Regn
ett regn- och utegångstäcke i 600 D diamond ripstop polyester som är rivstarkt, vattentätt samt har andas funktion.
Bomullsfoder. Kryssgjordar, benremmar och dubbla bogspännen ( 105 cm ) ,enkla ( 85,95 cm ). Andas egenskap : 3000 mvt. Vattenpelare : 3000 mm.
Lila med mörklila / ljuslila detaljer. Stl: 85-105 cm

Kostar 199 kr.

7009.jpg


Samt:

7083 Himalaya Regn
ett regntäcke som även kan användas som utegångs-, stall- och transporttäcke. Täcket är rivstarkt eftersom det är specialvävt i 600 denier polyester Diamond ripstop. Innerfoder i mjuk polyester. Det är vattentätt samt har "andasfunktion". Dubbla snabb-bogspännen, kryssgjordar, benremmar och svansrem ingår. Andas egenskap 3000 mvt Vattenpelare 3000 mm
Blå med marin/ljusblå detaljer Brun med beige/mörkbruna detaljer .

Kostar 399 kr. Finns ingen bild på hemsidan. Har bogveck.

Nu till min fråga: Enligt texterna på dessa två täcken så bör de ju vara lika bra vad gäller andasegenskap och vattenpelare, samt "tygets hållbarhet" (eller vad det nu är det där med 600 D ripstop...). Eller? Vad skiljer? Varför kostar det ena så mycket (200 kr) mer än det andra? Är det bara för att det första är för små ponnyer eller vad? Varför?

Tacksam om någon vill reda ut det här för mej! :) Är täckena lika bra/relativt lika bra så tar jag ju såklart hellre det fö 200 kr! ;)
 
Sv: Skillnaden på täcke?

Det är väl inte så konstigt att det skiljer i pris mellan täckena!
Du får ju ett Himalaya i stl 155 för samma pris som 105.....! Så att priset skiljer är helt enkelt att det ena är ett shettistäcke och det andra ett vanligt regntäcke, fast de har små storlekar oxå.

Kvalitetsmässigt tror jag Himalaya är bättre, men jag vet inte om man betalar så mkt för ett litet täcke? Du kan ju testa minitäcket först, är det inte bra så vet du ju det sen.

Vet inte vad andra tkr om minitäcket. Själv har jag ingen shettis så jag vet inte...
 
Sv: Skillnaden på täcke?

Tack för svar!

Okej, så är det nog. Men jag tänkte eftersom att Himalaya också har strl 105 åtminstone. Men det klart det är en viss skillnad mellan strl 85 och 155! :D

Antagligen får det bli minitäcket. Det ska endast användas till shettisen vid ordentligt regnväder (han är inte överförtjust i täcken), så det kommer inte att användas dagligen om man säger. Tänkte bara om det skillde väldigt mycket mellan dessa täcken...
 
Sv: Skillnaden på täcke?

Jag hade nog oxå tagit shettistäcket. Himalayatäcket är ju inget SUPERtäcke (även om det är ganska bra till det priset) så är det ju ingenting om man jämför med mera kvalitetstäcken, så jag tror lixom att shettistäcket duger gott!
 
Sv: Skillnaden på täcke?

Hör kanske inte till ämnet, men gud vad söt bilden på shettisen var! :love:
 
Sv: Skillnaden på täcke?

Jag har köpt himalyatäcket i stl 105 till vår B-ponny på 127 cm. Alltså är det väldigt stora i storleken! Så har man shettis måste man nog välja minitäcket...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 420
Senast: Darkie
·
L
Utrustning Hej! Jag undrar lite om hur passformen är på regntäcke Tyfon, regn täcke Macpro Rain Star och Ylletäcke Exclusive är. *Är dom stora...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: Elektron
·
O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 450
Senast: Bison
·
M
Utrustning Nu är det dags att inhandla ett regntäcke, igen... Jag har velat fram och tillbaka, och nu ber jag er om hjälp! Svik mig inte nu!;)...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp