--regntäckestråd, igen... VILKET??--

M

Mifellen

Nu är det dags att inhandla ett regntäcke, igen... Jag har velat fram och tillbaka, och nu ber jag er om hjälp! Svik mig inte nu!;)

De två täckena jag funderar på finns båda hos Börjes och ligger runt 400 kr.

Himalaya Regn bw 399:-
ett regntäcke som även kan användas som utegångs-, stall- och transporttäcke. Täcket är rivstarkt eftersom det är specialvävt i 600 denier polyester Diamond ripstop. Innerfoder i mjuk polyester. Det är vattentätt samt har "andasfunktion". Dubbla snabb-bogspännen, kryssgjordar, benremmar och svansrem ingår. Andas egenskap 3000 mvt Vattenpelare 3000 mm
Blå med marin/ljusblå detaljer Brun med beige/mörkbruna detaljer .

7083.jpg


Mac Pro Rain Special 425:-

ett regntäcke som även kan användas som stall- och transporttäcke. Täcket är rivstarkt eftersom det är specialvävt i 600 denier Ripstop polyester. Det är vattentätt samt har "andasfunktion". Teflonbehandlat. Fodrat med tunt polyesterfoder samt nylon i bogen för att förhindra skav. Bogveck för bästa rörelsefrihet. 2 ställbara snabbspännen i bogen , kryssgjordar, benremmar och svansskydd ingår.
Beige/brun rutigt med beige kantband och svart passpoal. Stl: 115-165 cm

7034.jpg


Vilket är bäst helt enkelt? Vad är fördelen/nackdelen med teflonbehandlat? Kräver det någon spec. impregnering?
Jag kan väl tillägga att jag har ett grovt varmblodssto med mycket bog. Hon gillar att bralla samt har hagkompisar som tycker täcken smakar smaskens :devil:

Ni får gärna tipsa om andra täcken i samma prisklass, men först och främst är jag intresserad av de ovanstående.

Tack
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

marco pro rain special skulle ja ta då det e slitstarkt..

emn jag skulle atsa på shires om jag var du.. ligger runt 500-600 i prisklass men jag litar helt på dessa täcken. har 3 st därifrån. alla hela å har hålllit de vildaste busen=9.
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Jag har haft Himalaya, eller rättare sagt föregångarna, sedan 1989....

Och det är dom bästa täckena tycker jag...

Regntäckena verkar tåla hur mycket regn som helst, är jättelätta att bara slänga in i en vanlig tvättmaskin och sen bara hänga upp och torka....

Sen har alla mina täcken varit stora i storlekarna och etersom alla mina hästar är/har varit GROVA så att jag har behövt 1 storlek större täcken i både Bucas och Shires än vad jag har haft i börjestäckena, trots att dom gamla täcken INTE har bogveck!!!

Men det är MINA erfarenheter...

Saknar dock erfarenheter av Teflonbehandlade täcken...
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Jag har flera täcken från Shires...blääääääääää

Små i storlekarna....

Det ROSArutiga färgade av sej.....

Läcker som såll, precis som Bucastäckena....

Köp hellre 2 Himalay så du har att byta mellan....
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Himalaya hade vi till vårt russ. Han använde det inte jättemycket men det har ändå gått upp i en söm nere på sidan. Det var ganska stort också, tyckte jag, han hade 115 cm på det som på alla andra täcken och det var lagom på längden men hängde ända ner till knäna på honom! Men det höll honom torr och på det stora hela tycker jag det var ett bra täcke för det priset. (Man kan ju inte få världens bästa täcke för de pengarna.) Till varmblodet har jag dock Hööks regntäcke och tycker det är bättre, inte heller så dyrt. Jag skulle nog inte köpa ett Himalaya igen... Men jag kanske hade otur, med tanke på att palle tycker de är de bästa täckena som finns... Det andra täcket har jag inte testat.
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Mina täcken har tålt en massa bus och skogsturer i hagen och mellan hagkompisarna.

Inte en söm har släppt genom åren.

Men som jag sa tidigare...dom är inte små i storlekarna....
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

ingen mer???
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Jag har en gammalmodell av ett Börjes regntäcke (ett av de billigaste) och de har jag haft till min valack i 6½ år, så jag hade inte tvekat att köpa ett av deras täcke igen !
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

puttar upp lite till.:d
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

jag har ett orkan regn, grönt, som jag använt i två år och det funkar bra. stort i bogen, tänk på det.
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Jag har Himalaya vintertäcket, och det är helt ok, jag har ju inte använt det så mycket eftersom att jag skiftar mellan 2 st vintertäcken, men när det har snöat som mest här så har inte täcket läckt in. :) Det kan också bero på att täcket är nytt :p , men whatta, jag tycker det är super.;)

Det finns även en tjej i stallet som har ett himalaya regntäcke, men det hållde ju inte en sekund. Ena bogspännet är sönder (på detta är det vanliga hederliga spännen med "pigg", inte "pistolhakarna"), och sedan har jag för mig att det har gått sönder i tyget med, men denna häst Är extrem, han lyckas med allt. Inte så försiktig av sig. :crazy:

men jag tror ändå att du skulle bli överraskad av himalayan. Trots det ovanstående funderar jag på att köpa ett sådant. :p
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Har både Himalaya regn och vintertäcket och är otroligt nöjd med båda dom ! Värt att prova om man inte gjort förut !
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Min häst är bred över bogen och har ett Himalya. Jag var jättenöjd med det i början, köpte det i februari och använde det det väll till september-oktober någon gång. Använde dock ej under sommaren
(ca slutet av maj till augusti).

Men sedan tänkte jag tvätta mitt täcke. Jag hade läst om hur man skulle göra och tvättade det "enligt konstens alla regler" och täcket såg fint ut när det kom ut från maskinen, det fick torka och jag impregnerade det.

Tyvärr började det läcka igenom rätt rejält efter tvätt :(
Nu funkar det bara om det typ duggar ute men det fyller liksom inte sin funktion längre tyvärr :(



Men jag skulle som någon här ovan rekommendera Shires täcken.
Jätte trevliga täcken till vettiga pengar, finns flera modeller och varianter här: www.ridsportshopen.com

Jag har ett blått (ljus & mörkblå airforceblå tror jag färgen heter) och det är halvhals på det och det sitter som ett smäck på min häst! :)

Ett tips om du har en häst som är bred över bogen är att köpa just ett halvhals täcke, de sitter oftast bättre.
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

nu ska jag snart beställa! Några sista kompletteringar???
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Om du inte redan har hunnit beställa så skulle jag råda dig att iaf INTE beställa Mac Pro Rain Special. Dels för att det läcker som ett såll vid mkt nederbörd och dels för att det är ganska trångt i bogen. Jag har ett sånt till min häst som är tunn över bogen och passformen är perfekt för honom, så då är det säkert för trångt för ditt sto. Visserligen är täcket mkt slitstarkt så det är väl en fördel jag kan se med detta täcke. Har dock ingen erfarenhet av Himalaya täcket.
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

ok, tror jag har bestämt mig nu! Det får nog bli ett himalaya. Men ett shires-täcke skulle jag egentligen hellre vilja ha men:
- jag ska ändå beställa från börjes
- jag är snål :D

Så det får nog bli ett himalaya regn alltså
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Jag har 2 regntäcken till min häst... båda Bucas!!! Finns inge bättre regntäcke du kan lägga på din hästs rygg!!! :bow:
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Finns det visst, både billigare och med foder som inte hela vinterpälsen sitter kvar i.
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

jag fattar inte detta. Jag har shires till alla mina unghästar å en av mina går tillsammans med 2-års hingsten. Alla mina täcken har hållt jättebra. Min är fjording/nordsvensk å hans täcke sitter jättebra 135 har han=). det ja har till halbloen å new foresten sitter oxå jättebra. har 2 marinblå, 1 rosa, 1 ljusblått å 1 svart. ingen av dessa har färgat av sig. mitt äldsta är 6 år gammalt still going strong! något blekt i färgen dock. har även rambo och med tanke på pris skillnaden så anser jag att man lika gärna kan köpa ett för under 1000:-

lycka till!
 
Sv: --regntäckestråd, igen... VILKET??--

Jag själv rekomenderar Horze-täckena varmt! De är jättebra och läcker inte igenom något vatten. Här är min regnfavvis:

http://horze.com/product_info.php?cPath=41_23&products_id=24000

Och med matchande halstäcke;

http://horze.com/product_info.php?cPath=41_23&products_id=24001

Sen finns det ett som jag inte provat från Horze;

http://horze.com/product_info.php?cPath=41_23&products_id=24015

Den sistnämnda har jag inte provat, och tror inte heller att jag tänker göra det. Men det ovanståenda med halstäcke är superbra!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 410
Senast: Darkie
·
O
Utrustning Står mellan 2 olika vintertäcken på 400g. Vilket skulle du välja ? 1. Pessoa utetäcke BILD Yttermaterial i 1800 D (dubbelvävt) som...
Svar
13
· Visningar
1 450
Senast: Bison
·
Utrustning Fick Börjes nya katalog igår och tittade lite på regntäcke till shettisen (strl 105) och hittade dessa två som jag nu funderar på...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: LuddeLump
·
Utrustning Jag såg att Börjes har kvar gamla modellen av Macpro supertäcket (det bronsfärgade med svart/bruna detaljer som var med i förra årets...
Svar
2
· Visningar
772
Senast: Russis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp