Skillnader jag bör känna till

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 956
S

Silly

Jag ska rida en westernriden arab i ett par veckor nu och skulle behöva lite hjälp. Jag rider engelskt annars och det skulle gå bra att göra det med den här hästen enl ägaren men jag tyckte ändå att det var lite kommunicationsproblem med endel saker. Ni som rider både western och engelskt; vilka skillnader bör jag känna till och är det något annat jag ska tänka på?

Sv: Skillnader jag bör känna till

Är det någon som kan hjälpa mig med hur man ökar farten och byter gångart iallafall?

öka farten så smackar du, vissa använder 2smackningar i följd till trav eller ssss ljud, pussljud är galopp. atanna är whooow och sakta ner är ibland "easy" eller prooo-ande.hur "extremt" är hästen westernriden?

finns ganska många trådar här med skillnaden engelsk/western och "hur gör du när du ...?" trådar att läsa :)

Tack! Det är ägarens mamma som fått ansvaret för honom och hon kan inte så mycket. Och jag kan inte riktigt avgöra om han är lat eller bara inte förstår... Ska prova att "prata" lite med honom idag, kanske funkar bättre. :idea:

Hittade bra trådar men undrar lite mer; hur begär man samling? Ska man använda skänklarna och i vilket syfte? Hur korta tyglar ska man ha alt vilken kontakt med munnen?

Och lite OT kanske men men; är alla westernsadlar stenhårda och orsakar ömmande rumpa? Gosh, idag skrittade jag bara en sväng på pållen men kunde knappt sitta i sadeln.. :angel:

slutar du klämma med benen så ska hästen sakta ner farten (vissa tränade så, lite olika vilken inriktning)

nu är inte jag ngt profs men för att begära samling kan man göra på "dressyrvis"(kontakt med munnen, ben, böjning osv) och när hästen börjar samla och hästen går rätt ger man h*n långa tyglar (så att du inte har kontakt med bettet), när h*n går dåligt så tar man kontakt med tygeln igen.

jag har också problem med ömmande rumpa. i vissa sadlar håller man på å dö!

Vi har gjrt världens framsteg! I början gick han knappt framåt och galppfattningar var omöjligt men nu har han piggnat till ordentligt och fattar galopp mycket lättare!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 848
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 201
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V