Bukefalos 28 år!

Skilsmässa - Måste jag lösa ut min häst?

Gör en lista på allt ni har av hyggligt värde - t ex möbler, fordon etc. Hästen ingår i detta. Och sängen.

Ska man titta logiskt på det ska allt säljas, ni delar på pengarna. Istället delar ni på sakerna till ni är nöjda. Eventuellt får någon lägga emellan om det är stor skillnad. Om sängen är värd 30 000 kr och hästen 40 000 kr, är hand skyldig dig 15 000 kr om han tar sängen, du honom 20 000 kr om du tar hästen. Alltså ska du i så fall lösa ut honom med 5000 kr i ovanstående exempel, men han kanske vill ha alla verktygen och något till, som är värderat till 10 000 kr. Då har ni ju kvittat ut det hela.
 
Vill bara tillägga och stryka under att ALLT absolut ALLT ska värderas om det nu är så att han trilskas.

Man kan tycka att man inte har så mycket men om man börjar titta sig om kring så finns det i de flesta hem bohag för ganska mycket pengar. speciellt om man levt ihop så länge som @Sunna och hens man gjort.

Istället för att haka upp sig på hästen och sängen. titta dig om kring hemma och se vad som finns.

jag flyttade ifrån allt. Allt utom mina böcker och min konst. Det kostade rejält med pengar bara att skaffa husgeråd och basmöbler. Varje sak är nog värd lite, men sammanlagt blir det rejäla summor till slut.
 
Ja just det. Kompisen lämnade kvar sina Tupperware - massor av det. Han hade ju varit med och köpt en del i början av deras äktenskap när han var trevlig att umgås med. Jag försökte få henne att åtminstone ta något av det men nej hon ville inte bråka. Hu vad hon ångrade sig sen när han trixade bort massa saker av värde och hon inte hade kunnat med att ta mjölburken o tårtlådan...
 
Det handlar inte om hästens halva värde. Som jag tidigare beskrivit så värderar man hästen och låter detta värde ingå i boet.
När man sedan fastställt boets nettovärde så kan man börja diskutera delning och fördelning.
Om nu hästen är boets enda värde och det inte finns skulder, ja då kan man ju börja tala om att lösa ut den andre..till det marknadsvärde godset har.
Du behöver inte undervisa mig. Om parterna kan enas kan de dela precis som de vill.
 
Ja just det. Kompisen lämnade kvar sina Tupperware - massor av det. Han hade ju varit med och köpt en del i början av deras äktenskap när han var trevlig att umgås med. Jag försökte få henne att åtminstone ta något av det men nej hon ville inte bråka. Hu vad hon ångrade sig sen när han trixade bort massa saker av värde och hon inte hade kunnat med att ta mjölburken o tårtlådan...

Ångrade hon Tupperware-burkar?? Det är makalöst i min bubbla. Jag har separerat i tidigare förhållande och lämnade lägenhet i Stockholms innerstad, två bilar och en båt. Tog med kläder och mina älskade tallrikar och var själaglad över att slippa typen.
Man måste kunna släppa saker. Visst hade det varit mer fördelaktigt ekonomiskt att ta strid, men ibland kan man kanske vara mer hjälpt av att bara få ett snabbt avslut.
 
Inte tupperwareburkarna specifikt men det var burkar till ett värde av 5000.- minst, saker hon använt dagligen i 20 år. Men hon ville inte ta något från deras gemensamma hem då de nästan vuxna barnen ju skulle fortsätta bo där. Sen grisade han rejält och det slutade med att barnen flyttade till hennes etta innan dom hittade egna bostäder. Då ångrade hon att hon varit så snäll. Det ena barnet fick "vakta" henne när hon skulle hämta sina kläder som legat på vinden, sådant som hon inte fick med från början osv. Sen bytte han lås och barnen fick bara komma dit när han var hemma. Och hon fick hjälpa barnen att köpa saker till deras hushåll....
 
Har lyckats prata lite med min man. Allt går så mycket lättare när man försöker prata med varandra istället för att bara anklaga varandra. Det finns föremål i vårt gemensamma bohag som är värt mycket för honom. För mig är hästen väldigt värdefull och vi ska försöka komma överens så att han får ta de föremål han gärna vill ha för det värde han ska ha ut för hästen. Det känns som en bra lösning.

Sedan är det såklart inte säkert att jag har råd att ha hästen kvar i alla fall. Jag vet ännu inte hur min ekonomi ser ut framöver, men det bekymret får jag ta då.
 
Har lyckats prata lite med min man. Allt går så mycket lättare när man försöker prata med varandra istället för att bara anklaga varandra. Det finns föremål i vårt gemensamma bohag som är värt mycket för honom. För mig är hästen väldigt värdefull och vi ska försöka komma överens så att han får ta de föremål han gärna vill ha för det värde han ska ha ut för hästen. Det känns som en bra lösning.

Sedan är det såklart inte säkert att jag har råd att ha hästen kvar i alla fall. Jag vet ännu inte hur min ekonomi ser ut framöver, men det bekymret får jag ta då.
När det inte handlar om direkt fast egendom och förmögenheter, verkar det rimligt att dela utifrån affektionsvärde, att man får det man gillar.

När jag separerade för många år sedan, delade vi också i viss mån utifrån varandras praktiska behov - på så vis att båda skulle behöva köpa ungefär lika mycket nytt direkt efter separationen. Tex den ena får köksbordet, den andra vardagsrumsbordet. Vi ägde då ingenting av värde och båda hade små inkomster, så ett bord mer eller mindre gjorde märkbar skillnad.
 
Senast ändrad:
Ångrade hon Tupperware-burkar?? Det är makalöst i min bubbla. Jag har separerat i tidigare förhållande och lämnade lägenhet i Stockholms innerstad, två bilar och en båt. Tog med kläder och mina älskade tallrikar och var själaglad över att slippa typen.
Man måste kunna släppa saker. Visst hade det varit mer fördelaktigt ekonomiskt att ta strid, men ibland kan man kanske vara mer hjälpt av att bara få ett snabbt avslut.
I princip håller jag med dig men om man som många kvinnor är, har låg inkomst, betyder saker mycket. Tupperwareburkarna i detta fallet kanske var det dyraste som kvinnan köpt. Och då försöka köpa nya burkar behöver ju inte vara Tupperware är dyrt om man tjänar väldigt lite. Ditt resonemang bygger på att du har vissa resurser, inte bara ekonomiska som långt ifrån alla dessvärre har.
 
I princip håller jag med dig men om man som många kvinnor är, har låg inkomst, betyder saker mycket. Tupperwareburkarna i detta fallet kanske var det dyraste som kvinnan köpt. Och då försöka köpa nya burkar behöver ju inte vara Tupperware är dyrt om man tjänar väldigt lite. Ditt resonemang bygger på att du har vissa resurser, inte bara ekonomiska som långt ifrån alla dessvärre har.

Det är sant!
 
I princip håller jag med dig men om man som många kvinnor är, har låg inkomst, betyder saker mycket. Tupperwareburkarna i detta fallet kanske var det dyraste som kvinnan köpt. Och då försöka köpa nya burkar behöver ju inte vara Tupperware är dyrt om man tjänar väldigt lite. Ditt resonemang bygger på att du har vissa resurser, inte bara ekonomiska som långt ifrån alla dessvärre har.
423801_221009677992231_100002496014530_483055_155603841_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 524
Senast: Juli0a
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 830
Senast: lbb
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 451
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 695
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp