Skilsmässofråga

Sv: Skilsmässofråga

I lagen står att "Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter. "
Föremål som uteslutande är för ens personliga bruk handlar mer om småsaker som inte har något större värde, tex fön, borstar, smink, böcker som ens hobby, etc. Det är inte någonting av större värde liksom.

För att man ska kunna undanta egendom från giftorättsgodset måste det anses skäligt att göra så. Alltså, kan man inte tömma bankkontot eller hela garaget på alla grejer och säga att det var föremål för ens personliga bruk. Utan det handlar mer som saker som du har som din make ändå inte skulle använda. I de flesta fall blir det tex dina hygienartiklar och saker som inte en make skulle använda, tex bindor, vaxmaskinen, etc.
 
Sv: Skilsmässofråga

Det står faktiskt någonstans i lagtexten om att gifta ska leva på samma nivå, dvs det kvittar om en tjänar mer pengar än den andra, då får man dela med sig.
Fast det finns inget straff ifall man inte gör det. Däremot har du försörjningsskyldighet för en make/maka, dvs du får inte låta personen svälta ihjäl ifall personen inte har pengar att köpa mat för. Däremot får du låta din sambo svälta ihjäl.

Men i slutändan måste ju någon anmäla för att myndigheterna ens ska kunna kräva ut någonting från den andre, så det är väldigt långsökt. Hur det är i utopin och hur det är i verkligheten är två helt olika grejer.
 
Sv: Skilsmässofråga

Hon hade kunnat leva ett rikt liv om han valt att dela med sig. Nu blev det så absurt att hushållet totat sett var rikt men alla utom karlsloken var fattiga.

Fast levde karlsloken ett rikt liv? Åt han oxfile medan ni andrade delade på en falukorv?

En del på papperet rika människor lever otroligt snålt, det är kanske så de blivit rika.
 
Sv: Skilsmässofråga

Absolut. Tur då att man reder sig själv, är överdrivet rättvis och alltid tror att den man älskar kan förvandlas till en idiot. Då slipper man sånt :o
 
Sv: Skilsmässofråga

Absolut. Tur då att man reder sig själv, är överdrivet rättvis och alltid tror att den man älskar kan förvandlas till en idiot. Då slipper man sånt :o

Att ha det ekonomiska klart på rena affärsmässiga grunder är på sikt förutsättningen för att resten löper smidigt.

Hur många är det inte som landat på arslet när det gått upp för dem på vilka villkor en separation sker.

Då är det bättre att starta en relation på tuffa villkor och lätta på dem alt eftersom än att bomben briserar och den ena parten står där med rumpan bar.
 
Sv: Skilsmässofråga

Hon hade kunnat leva ett rikt liv om han valt att dela med sig. Nu blev det så absurt att hushållet totat sett var rikt men alla utom karlsloken var fattiga.

Med den inställningen till din far och hans sparsamhet förutsätter jag att du kommer att tacka nej till ett eventuellt framtida arv, eller?
 
Sv: Skilsmässofråga

Jag ska inte skilja mig. Guben och jag har det finfint.
Personerna i frågeställningen ska det inte heller men vi diskuterade vad som gäller då dom lever så helt olika liv med olika förutsättningar.
 
Sv: Skilsmässofråga

Nej, jag vet att det inte finns straff på att bete sig som ett arsle. Vad som förvånar är att det finns så många tjejer som går med på det. T ex min kompis. Tyvärr var de inte gifta, så nu står hon där. Kunde inte ens skilja sig till pengar,
 
Sv: Skilsmässofråga

Föremål som uteslutande är för ens personliga bruk handlar mer om småsaker som inte har något större värde, tex fön, borstar, smink, böcker som ens hobby, etc. Det är inte någonting av större värde liksom.

För att man ska kunna undanta egendom från giftorättsgodset måste det anses skäligt att göra så. Alltså, kan man inte tömma bankkontot eller hela garaget på alla grejer och säga att det var föremål för ens personliga bruk. Utan det handlar mer som saker som du har som din make ändå inte skulle använda. I de flesta fall blir det tex dina hygienartiklar och saker som inte en make skulle använda, tex bindor, vaxmaskinen, etc.

Jag förstår tanken men är det inte lite lustigt ändå att man måste nämna i lagen sådant som ändå är av lågt värde som du säger. Det skulle ju knappast öka den makens andel av giftorättsgodset även om det skulle behöva räknas in.
 
Sv: Skilsmässofråga

Över huvud taget , i många samboförhållanden så lurar en fattigdomsfälla för tjejerna.
Killen köper bilen, möbler o kapitalvarorna, hon mat och gardiner och annat som behövs. Vid en separation är hennes grejor konsumerade mens hans, ja dem tar han med sig, han har ju betalt dem. Sedan måste hon ju bevisa att de är köpta för gemensamt bruk för att få tillgång till "sin" del.

Fel, fel, fel.
De ska dela på allt som köps in till bohaget för gemensamt bruk, således både gardinerna och möblerna.
 
Sv: Skilsmässofråga

Med den inställningen till din far och hans sparsamhet förutsätter jag att du kommer att tacka nej till ett eventuellt framtida arv, eller?
Tja, han dog 1996 och dödsboets saldo var minus nästan 250.000, vilket var en skatteskuld. Så jag behövde inte fundera så mycket på den saken...
 
Sv: Skilsmässofråga

Fel, fel, fel.
De ska dela på allt som köps in till bohaget för gemensamt bruk, således både gardinerna och möblerna.

i bohaget ja, men det som inte hör dit då?

Det som köps för enskilt bruk?

den ene äger bostaden, han ägde den innan hon flyttade dit, han äger den efter det att hon flyttar.
han betalade ränta amortering, hon mat o el....
utan avtal, vid ett samboförhållande sitter hon risigt till
 
Sv: Skilsmässofråga

För mig är det också en gåta att så många kvinnor går med på att betala för förburkningsvarorna medan karln investerar i kapital.
Men lika många karlar har jag talat med som berättar hur de försörjer sina respektives dyra intressen vad gäller tex hästägande, antingen genom att betala för hästen och omkostnader eller genom att stå för boende och räkningar så att den andre parten har råd att betala hästens kostnader ur egen ficka...

Öht förstår jag inte hur människor kan vara fine med att leva ojämnställt. Men jag är nog lite extrem på det viset, får eksem av det. Jag skulle varken gå med på att vara den rika eller fattiga sidan så att säga, jag reder mig själv och har då även tryggheten att veta att min ekonomi inte berörs speciellt mkt om jag separerar. Jag måste varken sälja hästen eller äta nudlar.
 
Sv: Skilsmässofråga

Många gånger uppstår ju problemet då den "rikas" pengar tjänas in på tid som finns för att den andra parten tar hand om hem o barn.
Och där är det ju faktiskt så att man som hem o barnskötare också måste stå på sig/tänka sig för. Även om man är den som vill ta hand om hem o barn så kan det bli den berömda fällan.
Och relationsmässigt sett så skapar man sig egna liv vilket måste även det fresta på relationen.
 
Sv: Skilsmässofråga

Konsekvensen av ditt resonemang innebär ju att folk enbart ska gifta sig med de som tjänar ungefär lika mycket. Det känns ju lite begränsande när man ska försöka hitta sin livspartner. Kärlek har väl ändå inget med ens inkomstnivå/förmögenhet att göra.

Är man gifta tycker jag att det bästa är att man har gemensam ekonomi och inget tjafs om mina eller dina pengar. Alla pengar som kommer in till familjen ses helt enkelt som familjens pengar. Klarar man inte av att ha det så kanske man inte borde gift sig utan vara t.ex sambos.
 
Sv: Skilsmässofråga

Många gånger uppstår ju problemet då den "rikas" pengar tjänas in på tid som finns för att den andra parten tar hand om hem o barn.
Och där är det ju faktiskt så att man som hem o barnskötare också måste stå på sig/tänka sig för. Även om man är den som vill ta hand om hem o barn så kan det bli den berömda fällan.
Och relationsmässigt sett så skapar man sig egna liv vilket måste även det fresta på relationen.

Där ligger andra länder före oss i vissa hänseende.

ex:A är höginkomstagare, B stannar hemma, tar han om marktjänsten. servar A, tar hand om gemensamma barn etc etc

Efter 35 år får A det ihop med sekreteraren.

Bostaden, en tjänstebostad behåller naturligtvis A

I Sverige så delas nu boet upp och eftersom all fast egendom står som enskild hos A så återstår ingen annat för B att flytta till en etta och leva på garantipensionen.


Hade de istället bott i Tyskland så hade B haft rätt till en saftig del av A;s pension, beräknat på hur länge de varit gifta och det i förhållande till den period intjänandet av pensionen fortgått.

Frågan är väl om man ens måste dela privata pensioner i Sverige.
 
Sv: Skilsmässofråga

Håller med dig.

Min mamma jobbade deltid för att vara hemma mer med oss barn, men hennes jobb medgav den lösningen. Pappas jobb var annorlunda, men för de år mamma jobbade deltid har mina föräldrar sett till att betala in kompensation till mammas pension och sparkapital. Och i vår familj har det alltid varit familjens pengar, inte mitt och ditt. Men så har mina föräldrar inga extraordinära hobbys heller, och det de ägnar sig åt är lika mkt bådas intressen.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 221
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 324
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: monster1
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp