Skilsmässofråga

Luff

Trådstartare
Om en av makarna köpt ganska dyra ägodelar till en hobby - hur räknas dom ägodelarna vid en bodelning?
Enkel fråga som säkert är jättekomplicerad.
 
Sv: Skilsmässofråga

Allt ditt är mitt och ska således delas lika så länge det inte skrivits ... jag tappade ordet plötsligt....äktenskapsförod, tror jag det heter.
 
Sv: Skilsmässofråga

Inget äktenskapsförord. Maken i fallet menar att då den tjänat mer och köpt dessa saker för eget bruk är dessa saker inte en del av giftorättsgodset.
 
Sv: Skilsmässofråga

om jag fattat saken rätt:
hade de varit sambo så hade han kunnat hävda att det är för privat bruk och inte ska ingå/delas, men eftersom de är gifta och ska skiljas så ska hela bohaget delas. Och kan man inte komma överens på annat sätt så är det bara att värdera rubbet och dela enligt millimeterrättvisa...
 
Sv: Skilsmässofråga

Inget äktenskapsförord. Maken i fallet menar att då den tjänat mer och köpt dessa saker för eget bruk är dessa saker inte en del av giftorättsgodset.

Det spelar ingen roll utan måste delas lika i alla fall.
 
Sv: Skilsmässofråga

I lagen står att "Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter. "
Om hobbysaker ingår i ovanstående är jag osäker på,om det t.ex. är en dyr häst? Men golfklubbor som inte har enormt värde kanske ingår t.ex.
 
Sv: Skilsmässofråga

Jag fick då snällt dela med mig av värdet på mina hästar som jag köpt för mina sparpengar.
 
Sv: Skilsmässofråga

Om en av makarna köpt ganska dyra ägodelar till en hobby - hur räknas dom ägodelarna vid en bodelning?
Enkel fråga som säkert är jättekomplicerad.

nej

alla tillgångar som ni båda äger ska värderas
alla skulder som ni båda har ska läggas ihop
skulderna ska betalas och vad som är kvar ska delas

vill någon av er ha ngt speciellt så ska detta värderas och motsvarande värde ska in i tillgångarna.
 
Sv: Skilsmässofråga

*kl

Återigen en tråd som får en att konstatera att man skall skriva äktenskapsförord innan man gifter sig. Min pojkvän förstår inte resonemanget, kanske skulle jag bjuda in honom till buke... :angel:
 
Sv: Skilsmässofråga

*kl

Återigen en tråd som får en att konstatera att man skall skriva äktenskapsförord innan man gifter sig. Min pojkvän förstår inte resonemanget, kanske skulle jag bjuda in honom till buke... :angel:

Över huvud taget , i många samboförhållanden så lurar en fattigdomsfälla för tjejerna.
Killen köper bilen, möbler o kapitalvarorna, hon mat och gardiner och annat som behövs. Vid en separation är hennes grejor konsumerade mens hans, ja dem tar han med sig, han har ju betalt dem. Sedan måste hon ju bevisa att de är köpta för gemensamt bruk för att få tillgång till "sin" del.
 
Sv: Skilsmässofråga

Allt ditt är mitt och ska således delas lika så länge det inte skrivits ... jag tappade ordet plötsligt....äktenskapsförod, tror jag det heter.

Var och disponerar sina tillgångar fram tills skillsmässan.
Så snacket att man kan gifta sig till rikedom är nys, däremot kan man skillja sig till pengarna:D
 
Sv: Skilsmässofråga

man kan gifta sig till rikedom om den man gifter sig med väljer att dela med sig...

När jag var liten hade jag en pappa som tjänade bra och dessutom lekte med aktier som det trillade in en massa pengar från. Men det märktes aldrig på hushållskassan, för vi fick leva på min mammas halvtidslön. Jag minns det inte, men mamma har efteråt berättat att jag gått barfota till skolan för att jag inte hade några skor att ta på mig, för vi hade inga pengar att köpa skor för. Och det handlar då inte om 40-talet utan förmodligen slutet av 70-talet. Och min snåla jävla far hade hur mycket pengar som helst men vägrade dela med sig.
Vi fick det mycket bättre efter skilsmässan, för även om hon hade kunnat klämma gubben på betydligt mer pengar om hon orkat ta striden, så fick hon en del att leva på plus en mun mindre att mätta....
 
Sv: Skilsmässofråga

Fast HON hade ändå inte varit rik om han valt att dela med sig. Det var ju fortfarande HANS pengar.
 
Sv: Skilsmässofråga

Hon hade kunnat leva ett rikt liv om han valt att dela med sig. Nu blev det så absurt att hushållet totat sett var rikt men alla utom karlsloken var fattiga.
 
Sv: Skilsmässofråga

Absolut. Men jag tycker inte att det är att "gifta sig till rikedom".

Ordvrängeri, kanske ;)
 
Sv: Skilsmässofråga

Ja, det tycker jag är ordvrängeri ;)
OM man gifter sig rikt och har gemensam ekonomi i familjen så lär man nog kunna anse sig vara rik även om pengarna råkar finnas på den andra partens bankkonto.

Jag har aldrig förstått systemet med delad ekonomi i en familj, kanske beror det på mina erfarenheter från barndomen då jag såg hur puckat det kunde bli.
 
Sv: Skilsmässofråga

man kan gifta sig till rikedom om den man gifter sig med väljer att dela med sig...

När jag var liten hade jag en pappa som tjänade bra och dessutom lekte med aktier som det trillade in en massa pengar från. Men det märktes aldrig på hushållskassan, för vi fick leva på min mammas halvtidslön. Jag minns det inte, men mamma har efteråt berättat att jag gått barfota till skolan för att jag inte hade några skor att ta på mig, för vi hade inga pengar att köpa skor för. Och det handlar då inte om 40-talet utan förmodligen slutet av 70-talet. Och min snåla jävla far hade hur mycket pengar som helst men vägrade dela med sig.
Vi fick det mycket bättre efter skilsmässan, för även om hon hade kunnat klämma gubben på betydligt mer pengar om hon orkat ta striden, så fick hon en del att leva på plus en mun mindre att mätta....

jo då skilde hon sig till pengar.

det ska inte gå till absurdum men att skilja på företagande o hushållskassa är sunt. men för den skull ska ju inte familjen bli lidande för att han som tar in pengar vill spekulera på börsen......
 
Sv: Skilsmässofråga

Fast det LBB menar - tror jag - är att många tycks tro att man delar lika så fort man gifter sig. Det är ju inte sant, utan det är först vid en skilsmässa som tillgångarna delas upp.
 
Sv: Skilsmässofråga

jo då skilde hon sig till pengar.

det ska inte gå till absurdum men att skilja på företagande o hushållskassa är sunt. men för den skull ska ju inte familjen bli lidande för att han som tar in pengar vill spekulera på börsen......
ja, det gjorde hon, i någon mån.
Men om karlsloken hade behagat dela med sig så hade hon levt rikt även som gift.

Något företagande handlade det inte om. Han lekte med aktier som privatperson, på det sätt man kunde göra på 70-talet.
 
Sv: Skilsmässofråga

Det står faktiskt någonstans i lagtexten om att gifta ska leva på samma nivå, dvs det kvittar om en tjänar mer pengar än den andra, då får man dela med sig. Vilket väl är äktenskapets mening? Jag känner till flera par som verkar leva i ojämlika förhållanden, där en har råd med dyra hobbyer (ofta mannen) och den andra (ofta kvinnan) offrar sina slantar på typ, gardiner. De delar förstås lika på hyra, mat och räkningar, trots att en (oftast) kvinnan jobbar deltid för att de har barn ihop. De kan inte åka på semester ihop, för kvinnan har inte råd.:crazy:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 221
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: monster1
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 365
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp