Räknas skadestånd som inkomst vid sjukpenning?

Bapelsin

Trådstartare
Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via Kronofogdemyndigheten, dock var första utbetalningen bara på 133kr och troligtvis lär det inte röra sig om särskilt mycket större summor per utbetalning.

Jag har försökt googla och jag tror att jag har kommit fram till att ja, skadestånd räknas som inkomst men finns det någon lägsta summa? Påverkas SGI?

Min handläggare på FK är omöjlig att få tag på, så jag tänkte att det säkert finns någon här som kan svara på mina frågor under tiden som jag försöker få tag på henne.
 
Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via Kronofogdemyndigheten, dock var första utbetalningen bara på 133kr och troligtvis lär det inte röra sig om särskilt mycket större summor per utbetalning.

Jag har försökt googla och jag tror att jag har kommit fram till att ja, skadestånd räknas som inkomst men finns det någon lägsta summa? Påverkas SGI?

Min handläggare på FK är omöjlig att få tag på, så jag tänkte att det säkert finns någon här som kan svara på mina frågor under tiden som jag försöker få tag på henne.
Jag har ingen aning. Men när jag inte nått handläggare eller inte alls fattat vad hen säger (suck) har jag ringt deras kundtjänst som inte sällan är mer pålästa än handläggarna.
Och otroligt mycket trevligare!!
 
Kan bero på vad det är skadeståndet ersätter hur det ska räknas. Om det är utebliven inkomst, faktiska merkostnader/förluster av saker, eller "sveda och värk"-ish. Ingen aning om FKs regler, men vet att det finns ställen där det spelar roll.

Tror att FK ganska ofta inte "räknar inkomst" själv utan går efter hur Skatteverket räknar. Så kan hända att du i slutändan hamnar hos dem med frågan om vad som ska deklareras eller inte, och om det då är som tjänst eller kapital. Vågar dock inte säga om det gäller i ditt fall.
 
Min sjukpenning beräknas på arbetsinkomst. Nu är den klubbad sen 25 år tillbaka så jag vet inte om det räknas annorlunda nu men det tror jag inte. Jag har fått andra inkomster tex arv genom åren och de har inte setts som inkomst av FK.
 
Tillägger att om det gäller tex bostadsbidrag så räknas varenda öre man drar in med av FK.
(Man får dock ha 200 000:- på sparkontot)
 
Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via Kronofogdemyndigheten, dock var första utbetalningen bara på 133kr och troligtvis lär det inte röra sig om särskilt mycket större summor per utbetalning.

Jag har försökt googla och jag tror att jag har kommit fram till att ja, skadestånd räknas som inkomst men finns det någon lägsta summa? Påverkas SGI?

Min handläggare på FK är omöjlig att få tag på, så jag tänkte att det säkert finns någon här som kan svara på mina frågor under tiden som jag försöker få tag på henne.
Sjukpenning eller sjukersättning är ju inkomster som inte ska förändras beroende på om man får andra inkomster. De skall ju vara en ersättning för din lön.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 716
Senast: avslutat medlemskap
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 554
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 945
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt hälsointresse har på senare tiden riktat in sig väldigt mycket på hormoner. Plötsligt är jag helt besatt av att få lära mig mer om...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp