Skimmelknutor

Är det någon som vet hur vanligt det är att de har på insidan som inte märks?

Väldigt sannolikt.

(delvis allmänt svar)
Refererar till avsnitt 74 av SWB avelspodden igen, där Sofia Mikko gästar och pratar genetik. Från 1:16:20 pratar de om (avblekbar) skimmel. Bla nämner hon att man sett att de börjar utveckla invärtes tumörer redan vid 7 års ålder, även om de yttrar sig utanför kroppen först senare.
Hon nämner även att, som jag skrev tidigare, att homozygot samt född svart (vs brun) ökar risken, tolkar även att hästar som blivit vita snabbare har ökad risk (vilket tex homozygota blir).
 
Hur är det bland lipizzaner och kladruber? Där är det väl väldigt vanligt med skimlar men får de också melanom lika mycket som andra raser?
Avlar man på skimmel+skimmel eller försöker man undvika det?
 
Hur är det bland lipizzaner och kladruber? Där är det väl väldigt vanligt med skimlar men får de också melanom lika mycket som andra raser?
Avlar man på skimmel+skimmel eller försöker man undvika det?
Första frågan vet jag inte, men skulle gissa på i samma utsträckning eftersom det är kopplat till genen.

Som ett tillägg också, avblekbar skimmel ska inte blandas ihop med konstantskimmel, som inte har samma risk eftersom det är en annan gen, även om båda råkar heter något med skimmel.

Angående andra frågan, så är nog svaret hur långt är ett snöre. 😅 Folk resonerar olika helt enkelt. Sofia Mikko rekommenderar inte. Parar du två heterogyzota (G/g + G/g) är risken 25 % för G/G (homozygot), 50 % för G/g (heterozygot) och 25 % för n/n (ej skimmel). Vissa betäcker skimlar med varandra och vissa undviker skimlar helt och hållet.

Personligen har vi avlat på skimmelsto, tyvärr blev vår enda stoavkomma den enda skimmeln av fyra avkommor, övriga bruna. Hon är dräktig idag och jag håller tummarna för icke-skimmel. Däremot har vi aktivt undvikit att lägga skimmelhingst både på stoet samt avkomman, eftersom vi inte vill riskera homozygot skimmel. Risken för (heterozygot) skimmel nu är 50 %.
 
Första frågan vet jag inte, men skulle gissa på i samma utsträckning eftersom det är kopplat till genen.

Som ett tillägg också, avblekbar skimmel ska inte blandas ihop med konstantskimmel, som inte har samma risk eftersom det är en annan gen, även om båda råkar heter något med skimmel.

Angående andra frågan, så är nog svaret hur långt är ett snöre. 😅 Folk resonerar olika helt enkelt. Sofia Mikko rekommenderar inte. Parar du två heterogyzota (G/g + G/g) är risken 25 % för G/G (homozygot), 50 % för G/g (heterozygot) och 25 % för n/n (ej skimmel). Vissa betäcker skimlar med varandra och vissa undviker skimlar helt och hållet.

Personligen har vi avlat på skimmelsto, tyvärr blev vår enda stoavkomma den enda skimmeln av fyra avkommor, övriga bruna. Hon är dräktig idag och jag håller tummarna för icke-skimmel. Däremot har vi aktivt undvikit att lägga skimmelhingst både på stoet samt avkomman, eftersom vi inte vill riskera homozygot skimmel. Risken för (heterozygot) skimmel nu är 50 %.
Tänkte främst inom lipizzaner och kladruber, om man betäcker skimmel+skimmel eftersom de flesta väl är skimlar(?). Då är det kanske svårt att undvika.
Eller så finns det många bruna och svarta också men de "syns" inte lika mycket.
I andra raser vet jag att många inte betäcker skimmel+skimmel.
 
Tänkte främst inom lipizzaner och kladruber, om man betäcker skimmel+skimmel eftersom de flesta väl är skimlar(?). Då är det kanske svårt att undvika.
Eller så finns det många bruna och svarta också men de "syns" inte lika mycket.
I andra raser vet jag att många inte betäcker skimmel+skimmel.
Missade att frågorna hörde samman, sorry. Vågar inte svara på det. Min tolkning är att skimmel hos åtminstone lippizanerna är eftersträvansvärt. Så gissningsvis finns en annan acceptans för skimmel+skimmel.
 
IMG_6739.jpeg

Min fina Mackan när han inte längre kunde resa sig upp, minutrarna innan veterinären kom och tog bort honom. Dagen innan hade vi haft hoppträning och han var precis som vanligt. Han hade knölar under svansen och i ändtarmsöppningen, men det såg inte så mycket ut som på din. Han fick kolik och i efterhand har vi med hjälp av veterinären förstått att han helt enkelt blev ”igentäppt” av sina knölar i ändtarmen (troligtvis hade han fler och större knölar på insidan än vad som syntes på utsidan) och avföringen kunde inte komma ut. När han dog efter att ha kämpat mot koliken i 12-13 timmar var det nästan som en fotboll på insidan av ändtarmsöppningen av sådant som inte kunde komma ut. Han somnade in 21 år gammal och med den kunskapen jag har idag hade jag aldrig låtit honom lida på det sättet. Jag borde ha kunnat räkna ut att det kunde bli såhär och tagit bort honom tidigare. Men det är lätt att vara efterklok tyvärr.
 
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 135859
Min fina Mackan när han inte längre kunde resa sig upp, minutrarna innan veterinären kom och tog bort honom. Dagen innan hade vi haft hoppträning och han var precis som vanligt. Han hade knölar under svansen och i ändtarmsöppningen, men det såg inte så mycket ut som på din. Han fick kolik och i efterhand har vi med hjälp av veterinären förstått att han helt enkelt blev ”igentäppt” av sina knölar i ändtarmen (troligtvis hade han fler och större knölar på insidan än vad som syntes på utsidan) och avföringen kunde inte komma ut. När han dog efter att ha kämpat mot koliken i 12-13 timmar var det nästan som en fotboll på insidan av ändtarmsöppningen av sådant som inte kunde komma ut. Han somnade in 21 år gammal och med den kunskapen jag har idag hade jag aldrig låtit honom lida på det sättet. Jag borde ha kunnat räkna ut att det kunde bli såhär och tagit bort honom tidigare. Men det är lätt att vara efterklok tyvärr.
Han hade inte haft några problem att bajsa eller fått kolik innan detta?
 
Visa bifogad fil 135859
Min fina Mackan när han inte längre kunde resa sig upp, minutrarna innan veterinären kom och tog bort honom. Dagen innan hade vi haft hoppträning och han var precis som vanligt. Han hade knölar under svansen och i ändtarmsöppningen, men det såg inte så mycket ut som på din. Han fick kolik och i efterhand har vi med hjälp av veterinären förstått att han helt enkelt blev ”igentäppt” av sina knölar i ändtarmen (troligtvis hade han fler och större knölar på insidan än vad som syntes på utsidan) och avföringen kunde inte komma ut. När han dog efter att ha kämpat mot koliken i 12-13 timmar var det nästan som en fotboll på insidan av ändtarmsöppningen av sådant som inte kunde komma ut. Han somnade in 21 år gammal och med den kunskapen jag har idag hade jag aldrig låtit honom lida på det sättet. Jag borde ha kunnat räkna ut att det kunde bli såhär och tagit bort honom tidigare. Men det är lätt att vara efterklok tyvärr.
Det här är min mardröm ♥️ och därför jag beslutat att aldrig behandla kolik på min ponny.
 
Det är så olika när och hur mycket de växer. Kan växa ett tag och sedan avstanna eller fortsätta. Min egen har haft en under svansen sedan hon var 4år den har idag 20år växt lite men är inte mer än 1-2cm. Däremot poppade det upp en över en natt på halsen ca 5cm trodde först det var ett bett av en insekt, inte heller den har växt sedan den poppade upp.

Värsta fallet jag har sett har en som man knappt kan greppa om under ena örat samt under hela svansroten. Han lever och mår bra rids regelbundet (veterinär har kolla) Har sett ut så de senaste 5åren. Men om inte åldern hinner före kommer han väl tids nog behöva tas bort för sina knutor.
 
Har haft två skimlar som båda haft. Den första lite under svansen, som aldrig var något problem och inte växte. Den andra hade lite under svansen när jag köpte honom som 17-åring, när han togs bort så hade de växt till snabbt under senaste året men de var inte huvudorsaken till att han togs bort. Den värsta jag sett var en som hade rejäla bollar på båda sidor bakom ganascherna, så jag var fascinerad att han fortfarande reds och tränades i dressyr.
 
Jag tycker det är lite underligt, faktiskt, att det här med melanom hos skimlar inte diskuteras mer inom aveln. Inom "min" ras, islandshäst, är skimlar iofs relativt ovanligt, men där är det knäpptyst om melanom. Medan ögonsjukdomen MCOA, som förekommer på hästar med silveranlag, debatteras ganska friskt emellanåt. Det har också, under hela mitt "hästliv", diskuterats om dubbelgula hästar egentligen borde undvikas, hur solkänsliga de är, om ögonen påverkas etc. Men fortfarande tyst om skimlar och melanom!
 
Jag tycker det är lite underligt, faktiskt, att det här med melanom hos skimlar inte diskuteras mer inom aveln. Inom "min" ras, islandshäst, är skimlar iofs relativt ovanligt, men där är det knäpptyst om melanom. Medan ögonsjukdomen MCOA, som förekommer på hästar med silveranlag, debatteras ganska friskt emellanåt. Det har också, under hela mitt "hästliv", diskuterats om dubbelgula hästar egentligen borde undvikas, hur solkänsliga de är, om ögonen påverkas etc. Men fortfarande tyst om skimlar och melanom!

Tycker också att det är konstigt! Jag har alltid älskat silverfärgen, men tänkt att det är dumt att köpa en häst som potentiellt blir blind.

Samtidigt som jag var så glad när min ponny föddes och det syntes direkt att hon skulle bli skimmel.

Nu är jag mer orolig, har inte hittat några knölar än (8 år i år) men just det att man inte vet hur hon ser ut inuti…

Hon är Aa ee Gg, så jag hoppas att hon inte blir så drabbad. Men jag håller med nån som skrev ovan, vid kraftig kolik är det avlivning tyvärr. :(
 
Det här är min mardröm ♥️ och därför jag beslutat att aldrig behandla kolik på min ponny.
Men hur menar du? Kolik kan ju bero på många olika orsaker och ha både mildare och värre symptom. Oftast räcker det med vätska och promenader men var/när ska man ta beslutet att inte behandla längre.
 
Men hur menar du? Kolik kan ju bero på många olika orsaker och ha både mildare och värre symptom. Oftast räcker det med vätska och promenader men var/när ska man ta beslutet att inte behandla längre.
Som jag säger. Kanske att jag skulle testa vätska och promenera (knappt behandling i min värld) men definitivt aldrig mer än så.
Ingen specifik kolik-behandling, kramplösande eller vad man nu gör veterinärmedicinskt utan då kommer jag ta bort henne direkt istället.
 
Som jag säger. Kanske att jag skulle testa vätska och promenera (knappt behandling i min värld) men definitivt aldrig mer än så.
Ingen specifik kolik-behandling, kramplösande eller vad man nu gör veterinärmedicinskt utan då kommer jag ta bort henne direkt istället.
"Normal" kolikbehandling är sondning (inkl vätska), rektalisering, smärtstillande och kramplösande. Samt promenad i 10 min per timme. Det utför ofta ambulerande veterinär, t.ex. distriktet, och den behandlingen hade jag absolut låtit hästen genomgå även om den var skimmel med känt melanom. Skulle det inte hjälpa, däremot, så förstår jag att man överväger avlivning.
 
Tycker också att det är konstigt! Jag har alltid älskat silverfärgen, men tänkt att det är dumt att köpa en häst som potentiellt blir blind.

Samtidigt som jag var så glad när min ponny föddes och det syntes direkt att hon skulle bli skimmel.

Nu är jag mer orolig, har inte hittat några knölar än (8 år i år) men just det att man inte vet hur hon ser ut inuti…

Hon är Aa ee Gg, så jag hoppas att hon inte blir så drabbad. Men jag håller med nån som skrev ovan, vid kraftig kolik är det avlivning tyvärr. :(
Ja, det är konstigt med skillnaden!

Angående silveranlaget, så ger det bara allvarlig MCOA hos homozygota hästar. Man ska alltså undvika silver + silver (och silver + fux), men heterozygota silverhästar verkar klara sig med lindriga förändringar i ögonen och blir alltså inte blinda eller ens svårt synnedsatta, vilket de homozygota kan bli.

Hoppas det går bra för din ponny!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
292
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 017
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 356
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 191
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp