Skimmelmirakel

carrin

Trådstartare
Har ett stort dilemma, vill ha vita hästar när vi tävlar. Hovskägget på irländaren är värst. Använder skimmelschampo (blått) det fungerar ok men inte hundra bra. vill ju ha dem vita, kan man krita hovskägget lite. är villig att tvätta flera gånger, hjälper det?
Känns som man får bada hela natten för att få dem rena. Hur håller ni dem skapligt rena på tävlingsdagen, finns det speciella skydd för dem i trailern?

Sv: Skimmelmirakel

Klipp hovskägget på tävlingshästarna :p

Prova lite andra medel än just skimmelschampoo och hästschampoo överhuvudtaget! Det är mest bara marknadsföring.
Prova grön eller gul såpa! Brukar hjälpa!
På min hund använder jag dusch-olja först och sedan hundschampoo med balsam och har märkt att det blir han vitast av på benen om vi ska på utställning.

Funderar även på att prova använda den duscholjan på min skimmel, men han har mörkare ben så det är inte så farligt.

Sedan för att hålla vitt till tävlingsdagen så får du nog ha benskydd/lindor på hästen under natten. Du kan även fläta svansen och stoppa i en påse som du har under natten och i transporten.
Sedan även täcka hästen!

I transporten har du väl transportskydd som borde skydda mot smuts i alla fall. Har du inte det så sätt på hela benskydd som går runt om och så kanske boots på det?!

:banana:

Juste, märke på duscholjan:

NIVEA
Bath Care
Dry skin
SHOWER OIL

En flaska som finns att köpa i varje livsmedelsaffär.
Mörkblå topp och är genomskinlig flaska så man ser oljan som är brun-gul-färg!

Den är toppen!

jag köpte sån där duk nån rekommenderade förut :) på hööks.. en jävla trasa :p men den funkar! :D

Man gör helt enkelt en mumie av hästen så kan den inte bli skitig :p hehe täcka den från mule till hov :D

Jag använder Veredus skimmelspray och tycker att den är kanon på gula fläckar. Bara att spraya på, vänta en minut och sedan torka bort det gula med vanligt hushållspapper. Inga problem alls!

Det brukar finnas lite varstans, tror att senaste flaskan kommer ifrån Skara hästsport.
Ovärdelig pryl när man har en skimmel! :D

Jag har (och kommer ALDRIG att ta bort det) massor av hovskägg på mina damer. Jag använder ett medel som jag köpt på Grann****en som jag sprutar på och gnuggar in och skäljer av första gången . Andra gången låter jag det sitta. Kanon, blir som kritat, kritvitt och fint :love: Day o Carrier något heter märket. Gjort för vita tecken på ben och huvud. Använder det även på bläsar med stor framgång.

Hade inte ponnyprakt något för vita tecken och liknande???

Kanske ska tillägga att det bara är för skimmlar. Jag hade bråttom vid ett tillfälle och hittade inte den andra "snabbrengöringen" utan tog skimmelsprayen även till min svarta häst. Hon blev blekt och fick en brun fläck... :eek: Den försvann inte föränn hon fick sommarpäls. :o

Liknande trådar

Utrustning Min häst går på lösdrift och vi är ute och tävlar ibland. Inte en bra kombo då han är världens värsta smutsgris! Så även om vi är rena...
Svar
10
· Visningar
1 291
Senast: Millz
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 567
Hoppning Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min häst! :cry: Allt känns så himla hopplöst just nu... Hon har alltid varit en sådan... 2
Svar
29
· Visningar
3 222
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka