skimmelsvansar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Heikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 031
H

Heikne

Jag har då testat med allt, skimmelschampo, diskmedel, klorin, hexocil. Ja inget fungerar. Hur tusan gör ni med era skimmelsvansar för att få dom rena?

jag testar med allt, men svansen är likförbannat brun/gul ändå

någon som har receptet dom använde på Cardento eller något annat vettigt? jag drabbas av panik snart

Sv: skimmelsvansar

Galltvål är himla bra, använder det till min skimmel och det funkar.
Annelie

Hej!

Lux flytande tvål funkar på min skitgris och när svansen väl är ren är det glansmedel varje dag som gäller- så inget kan fästa igen..

/ Lavinia

Vet inte om det funkar på svansen men jag vet att man kan använda potatismjöl på kroppen så det borde väl funka på svansen oxå. Smeta in och låt torka och spola sen ur....

Lycka till!

Tvätta med utspädd jodopax, svansen blir kritvit! Fick tipset när jag hade min skäck, och det gjorde verkligen susen.

Vilken färg hade h*n som föl? Är det minsta lilla brunt i skimmelfärgen är det ofta så att svansen tyvärr också får lite. Inte alls fint...

tvätta ofta... jag tvättar mitt skimmelstos svans 2-3 gånger i veckan, oftare när hon brunstar!

att ha svansen flätad, ha smutsavvisande pälsglans funkar ju också, det har jag.

dessutom har jag kommit på att C&D&M's Coat Whitener i blöt och nytvättat svans är kanon! Man får ta rätt mkt, massera in det, låta det vara en stund, sen skölja bort... Blir kritvitt.

Kamomill schampo, som du kan köpa på hälsokost affären.
Bleker det vita på ett naturligt sätt, många ljushåriga använder sig utav detta shampo.

På sommaren kan du tvätta svansen som vanligt, och sista skjöljvattnet tillsätter du pressad citronsaft och låter det vara kvar medans svansen torkar i solskenet, då bleker du också på ett naturligt sätt.

Tyvärr så sliter citronsaft väldigt mkt på svansen, så den lätt ser spretig ut och lättare tovar ihop sig...

Jag hade en skimmel innan och då gjorde jag såhär:

Tvättade svansen en gång i veckan med vanlig såpa och i balsam (billitg från stormarnaden), sedan pälsglans.

Min erfarenhet är att om svansen varit smutsig länge så går det inte att få bort. Min häst hade haft smutsig svans i flera år innan hon kom till mig, men utväxten blev fin och vit, ju längre tid jag haft hästen, desto mer av det missfärgade kunde klippas bort.

Jag hade en skimmel innan och då gjorde jag såhär:

Tvättade svansen en gång i veckan med vanlig såpa och i balsam (billitg från stormarnaden), sedan pälsglans.

Min erfarenhet är att om svansen varit smutsig länge så går det inte att få bort. Min häst hade haft smutsig svans i flera år innan hon kom till mig, men utväxten blev fin och vit, ju längre tid jag haft hästen, desto mer av det missfärgade kunde klippas bort.

Jag känner att det är det problemet jag har också. Det är halva svansen som är missfärgad, den övre halvan är ren och fin, De fyra första åren av hennes liv gick hon på lösdrift, det är väl därför skiten i svansen inte går att få bort.

Din häst kanske har brungul svans? Alla skimlar har inte vita svansar (tyvärr!).

Hon har inga inslag av brunt. Svansen skall vara vit, dock bara så ingnodd me kiss och smutts att den itne går att få ren.

Tvättade rent svansen med yes diskmedel, därefter skimmelschampo, Sköljde ut, Tvättade med hexocil och lät sitta i ett tag, Där efter fick svansen bada i Klorin ca 20 minuter.

Här är resultatet haha
svans.jpg

fnaski.jpg

vart tusen gånger bättre än innan då svansen var nästan helt brun. Men den lyser fortfarande gult :mad:

vanligt hästschampo, grönsåpa eller skimmelshampo. har aldrig haft problem att få den ren faktisk. men om man låter skiten sitta i länge så kan det vara svårt att få bort sen!!!

din häst är ju ff ganska mörk så hans svans kanske inte är helt vit??

vanligt hästschampo, grönsåpa eller skimmelshampo. har aldrig haft problem att få den ren faktisk. men om man låter skiten sitta i länge så kan det vara svårt att få bort sen!!!

din häst är ju ff ganska mörk så hans svans kanske inte är helt vit??

jodå, den är bara ignodd med iss och smutts i tre år.

Jag har en skäck och tvättar henne med Mustangs White Shampoo

det funkar jätte bra. det bästa jag har provat..
Och det är många som har rekomenderat det til mig:P

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 023
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 359
Senast: Trott
·
Hästvård Vita hästar är ju sällan vita men undrar lite hur folk gör för att hålla dom lite mindre gulgröna ;). dvs hur ofta tvättar ni dom och... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 852
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 067
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka