Skimningsutrustning på bensinstation, tankade igår..

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Dana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 186

Dana

Trådstartare
Tankade bilen igår, inget märkvärdigt...

Satt ute på internet på kvällen och gick in på en lokal hemsida, nyheter typ, att en skimningsutrustning hittats på en bensinstation. Idag. Där vi tankat.

Tänkte efter lite, gick det inte lite trögt osv, som man kanske funderar på. Polisen visste inte när denna utrustning sattes upp. Ringde å spärrade kortet.

Undrar bara lite, varför går de inte ut med detta i de större lokala hemsidor? Får de koden eller hur det nu går till, handlar de på internet tydligen. Vem vet hur många "koder" denna liga fick. Folk som tankat vet inget..

Enligt polisen var utrustningen väldigt välgjord. Vad händer om det går flera dagar innan man märker att någon handlat på kortet? Blir man ändå betalningskyldig? För att man inte spärrat kortet?

Sv: Skimningsutrustning på bensinstation, tankade igår..

Ligan kanske inte får koden, då de inte fått utrustningen? De sa inget då vi spärrade kortet, tyckte bara att det var bra att vi ringde.....

Om ingen märkt, så kunde ju ligan fått utrustningen efter ett tag, timmar, dagar... Är lite dåligt insatt. Det här är en ganska central bensinstation. Öppet länge, mycket folk..

Hur ser man egentligen? Sökte på google,på bilder, men inte lätt att se skillnad, eller?

Jag (och ganska många fler) råkade ut för skimming i en bankomat i Sunne för ett par år sen, kan berätta att jag inte såg något alls på automaten. Jag brukar ändå titta lite extra även om jag inte hör till dem som rycker i enskilda delar :D

Resten av dina frågor kan jag inte svara på, men en välgjord skimmingutrustning är definitivt svår att upptäcka.

I mitt fall ringde polisen en fredagskväll och berättade att jag blivit utsatt för brottet. Jag är lite skeptisk mot folk som utger sig för att vara poliser så jag bad att få ringa tillbaka via ett "officiellt nummer", alltså ett jag hittade i telefonkatalogen och fick på så sätt hans uppgifter bekräftade. Tydligen hade de försökt ta ut 10.000:- på mitt kort i Orlando? Det gick tydligen inget vidare, jag hade bara ett par hundra på kortet då och har valt att inte ha kredit heller, det kändes skönt just då kan jag säga, även om jag fått tillbaka pengarna.

Nej, det är svårt att se. Det man kan göra är att känna. Finns det några skarvar nånstans, känns nån del av panelen påklistrad? Greppa och dra nånstans, sitter det löst, glappar nånting? Skimmingen är ofta kombinerad med en kamera som spelar in koderna - om de vill ha koderna för att kunna ta ut kontanter. Vill de bara handla på nätet så räcker det att läsa magnetremsan tror jag.

Många tankstationer har bytt ut kortläsarna mot den modellen där du sticker in kortet och kör det "i botten" helt manuellt och den är nog jäkligt svår att fejka misstänker jag. Dessutom funkar visst inte magnetremsan i dom heller utan dom läser bara chippet. Kanske läge att avmagnetisera kortet nu när dom flesta kortläsarna har chipläsare?

jag blev skimmad förra veckan utan att veta om det... tankade på vår lokala station och fick några dagar senare hem ett nytt kort (bensinkort), ringde dem och frågade varför, då hade de tydligen spärrat mitt gamla kort och skickat ut ett nytt, utan att jag märkt att det var spärrat.
dagen efter fick jag ett brev med information om att mitt kort var spärrat pga skimning, kul att få veta i tid... dock har inget hänt med just mitt kort/konto. men om det hade gjort det så stod det i informationsbrevet att jag skulle polisanmäla det och sedan fylla i en blankett till bensinkortsbolaget, så skulle jag inte bli betalningsskyldig...
märkte ingenting alls på automaten.... men blir lite skraj över att tanke där igen, är ju vår närmaste tapp så det går inte alltid att undvika...

Just den lär de inte gå tillbaka till i första taget, risken finns ju att polisen bevakar... så tanka där du!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 919
Senast: Dino
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig... 2
Svar
37
· Visningar
6 428
Senast: Qelina
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 440
Senast: Cornelia
·
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 375
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna