Skit, Panik!!!!

Sv: Skit, Panik!!!!

Har fölis diarre kan du tvätta med olja i rumpan. Prata med din vet om ev vacc. Man kan behöva fylla på stelkrampsskyddet hos mor om det är länge sen. Annars finns det bra böcker i ämnet "att bli med föl" från icaförlaget t.ex Lycka till, man växer med uppgiften kom ihåg det!!:) :)
 
Sv: Skit, Panik!!!!

blindabelinda skrev:
nä.. inte en aning faktiskt.. jag skulle tippa på travare, eller kanske fullblod.. men hon har inte gått med några hingstar ju.. förutom en travare som hon gick på sommarbete med förra året, men han var inte mer än två år och dom gick inte ens i samma hage:confused: ??

Vad har det med saken att göra att han inte var mer än två år??
Menar du att han inte skulle kunna betäcka därför eller?

Är du helt säker på att det inte har varit någon av dem som var på rymmen förra sommaren någon gång då?
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Någon liten stund måste de ha varit tillsammans i alla fall, jag har
hört om en hingst som glatt betäckte genom elstängslet,:rofl: stoet backade villigt upp mot eltråden:angel:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

ingen fin bild på de lilla underverket ?:)

grattis till dej o hästen
 
Sv: Skit, Panik!!!!

:eek: jaha.. ja ingenting är ju omöjligt..
ja, någonstans ifrån kommer ju den lille, men jag kan inte förstå med tanke på att hon skulle vara steril??
ja, fölet är ju hennes iaf och det är väl egentligen inte livsviktigt att veta vem som är far, bara den lille är pigg och kry :love:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

har inte fått igång internet hemma, men så fort det kommit igång ska jag sätta in massa bilder, så ni kan hjälpa mig med namn och försöka lista ut vad som mer kan finnas i henne!
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Grattis till fölungen!
De andra har gett dig de råden som är viktigast...så jag kan väl bara säga lycka till.
Du kan ju alltid försöka få tag på ägaren till den 2-åriga hingsten,för stammens skull. Går att blodtypa eller DNA testa med hjälp av manen. Det är ju det minsta hingstägaren kan göra när hennes hingst antagligen varit på rymmen o ställt till det.
Även om det var en glad överraskning så kanske ni inte tänkt er en till häst o alla extra utgifter som följer.

Lycka till!
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Rätta mig gärna om jag har fel... Om stoet och fölet går på ett bra bete ute dygnet runt så finns det ju knappast något behov av kraftfoder det kan snarare bli för mycket av det goda.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Det är med allra största sannolikhet travaren som är pappa till fölet, om den är hingst. De är fertila ibland från 8 månaders ålder så en tvååring borde absolut vara det! Vill du vara helt säker på det så kan du DNAtypa fölet mot föräldrarna.

DU är inte den första i historien som hårdbantat ett dräktigt sto i tron att det var överhull... ;) Inget att skämmas för, HUR skulle du kunna veta det?

Håller för övrigt med Scilla. Har du bara ett bra bete så finns ingen anledning att ge annat tillskott än mineraler. Men håll koll på stoet, börjar hon bli spetsig över ryggen och rumpan och revbenen börjar synas så behöver hon tillskott. Välj då ett tillskott med HÖGT proteininnehåll, för det är det som går åt mest av när de ger di.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Det är ju väldigt individuellt om stoet behöver extra kraftfoder i samband med digivning eller ej. Många klarar sig utmärkt på ett bra bete (blir tom feta) medans andra tunnar ur nästan direkt. Dessutom antar jag att detta sto inte kommer att gå ute dygnet runt nu i början för fölets skull (pga detta väder) och då behöver det ju extra foder.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Ang. extra kraft foder så tycker jag att du skall ta det lite lungt med det. Du skrev innan att stoet hade lätt för att gå upp i hull. Jag tycker att det verkar lite onödigt i dags läget att ge henne mer nu när hon går på så fint bete. Det är ju ett kallblod du har som oftast inte kräver så mycket.
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Wow, grattis :banana:
En gratis häst är väl inte så illa :D

Säger som övriga, det är med största sannolikhet travaren som är pappa...har också hört om betäckningar genom elstängsel, eller han kan ju ha smitit...behövs inte många sekunder :p

Lycka till med den lille :bump:
 
Sv: Skit, Panik!!!!

som det är just nu så är dom bara ute ca 1-2 timmar per dygn, men det skulle väl bli fint väder till helgen så dom kan vara ute lite längre tror jag..
hon har ju blivit lite tun nu när fölisen har kommit ut men inte så att hon är underviktig utan hon är väl egentligen i normalt hull, bara det att hon inte har några muskler då jag inte har kunnat hålla igång henne ordentligt...
 
Sv: Skit, Panik!!!!

tack för dom lugnande orden!
jag är bara glad att mamma och bebis mår bra, så det kan ju inte gjort någon större skada verkar det som...
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Jag bara sitter o ler!!! :) Härlig historia.

Även om du inte önskat dig en fölis så GRATTIS!

Har träffat ett par ston hittills som INTE blivit dräktiga med ägarens drömhingst, men när man provat med någon annan hingst har det funkat hur bra som helst, så till viss mån tror jag nog att de kan "bestämma själva". Travarhingsten var säkert en riktig snygging!:D
 
Sv: Skit, Panik!!!!

Du skriver att hon gick på bete i somras bredvid travarhingst. Men hon borde väl rimligen blivit betäckt i Februari 05. Vilka fanns då i hennes närhet?
 
Sv: Skit, Panik!!!!

insåg för sent att det var en gammal tråd
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 152
Senast: Oknytt
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: Sirap
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp