Skivmaterial, fråga.

MittNyaJag

Trådstartare
Ur hållbarhetssynpunkt, vad är "starkast"?
Plywood, OSB, MDF eller spånskiva?

Ska sätta samman bitar vinkelrät mot varandra så det ska alltså gå att skruva rakt in i kortsidan på materialet.
Spånskivan känns som att den bryts för minsta lilla och med plywooden är väl risken att materialet skivar upp sig.
Hur är det med OSB och MDF? Jag har ingen erfarenhet av de materialen själv...
 
Sv: Skivmaterial, fråga.

Ur hållbarhetssynpunkt, vad är "starkast"?
Plywood, OSB, MDF eller spånskiva?

Ska sätta samman bitar vinkelrät mot varandra så det ska alltså gå att skruva rakt in i kortsidan på materialet.
Spånskivan känns som att den bryts för minsta lilla och med plywooden är väl risken att materialet skivar upp sig.
Hur är det med OSB och MDF? Jag har ingen erfarenhet av de materialen själv...
I prioritetsordning:
Plywood (kryssfaner), MDF, "spånskiva", OSB
Mycket handlar om hur långa fiber materialet innehåller, även om det går att göra hållbara konstruktioner i exempelvis MDF också. Val av rätt skruvdimension, och eventuell förborrning, är kritiskt. Vill man förstyva och förstärka ytterligare så limmar man fogen, och för ännu bättre hållfasthet kan man limma en invändig förstärkning längs fogens insida.
 
Sv: Skivmaterial, fråga.

Om man tittar på tex byggmax (vilket är den byggbutik närmast som har sitt sortiment upplagt för spionage på nätet) så saluför de 11 mm plywood och OSB. MDF:en de säljer är 16 mm och spånskivan finns i 10 och 12 mm (samt golvspånskiva på 22 mm).
Rent spontant, utan förkunskap skulle jag välja MDFen då den är tjockast och därefter plywooden. Är plywooden att föredra trots att den är tunnare?
Jag ska bygga en "låda" med fyra sider "under" botten och tre höga sidor "uppåt" ovanför bottnen...
 
Sv: Skivmaterial, fråga.

Om man tittar på tex byggmax (vilket är den byggbutik närmast som har sitt sortiment upplagt för spionage på nätet) så saluför de 11 mm plywood och OSB. MDF:en de säljer är 16 mm och spånskivan finns i 10 och 12 mm (samt golvspånskiva på 22 mm).
Rent spontant, utan förkunskap skulle jag välja MDFen då den är tjockast och därefter plywooden. Är plywooden att föredra trots att den är tunnare?
Jag ska bygga en "låda" med fyra sider "under" botten och tre höga sidor "uppåt" ovanför bottnen...
Det är svårt att råda utan att veta mer om förutsättningarna; är lådan till exempel för inomhus- eller utomhusbruk (läs: kan den bli fuktig)? Riskerar den att få stryk? Det finns en handfull olika kvaliteter inom var och en av de olika kategorierna, somliga tål fukt respektive slag bättre än andra. MDF är visserligen tjockast, men spelar även vikten kanske roll? 11 mm plywood kan sammanfogas på andra sätt än med raka skruvförband, exempelvis med hörnlister i aluminium och popnitar - på samma sätt som på flightcases i underhållningsindustrin m.m.
 
Sv: Skivmaterial, fråga.

Inomhus och tämligen strykfritt.
Vikten spelar ingen större roll.

Jag får se vad jag hittar för någonting. Har jag tur har vi material liggande i ladan. :)
 
Ur hållbarhetssynpunkt, vad är "starkast"?
Plywood, OSB, MDF eller spånskiva?

Ska sätta samman bitar vinkelrät mot varandra så det ska alltså gå att skruva rakt in i kortsidan på materialet.
Spånskivan känns som att den bryts för minsta lilla och med plywooden är väl risken att materialet skivar upp sig.
Hur är det med OSB och MDF? Jag har ingen erfarenhet av de materialen själv...

plywood är starkast
Ur hållbarhetssynpunkt, vad är "starkast"?
Plywood, OSB, MDF eller spånskiva?

Ska sätta samman bitar vinkelrät mot varandra så det ska alltså gå att skruva rakt in i kortsidan på materialet.
Spånskivan känns som att den bryts för minsta lilla och med plywooden är väl risken att materialet skivar upp sig.
Hur är det med OSB och MDF? Jag har ingen erfarenhet av de materialen själv...

plywood är det starkaste och om man inte vill att det fläcker upp när man skruvar är det bara att förborra så miskar man chansen för det

(vet att tråden är gammal skrev bara för andra som kanse går in och tittar på tråden)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 363
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp