Skjortor & blusar som inte skrynklar

Jo, men tänker att tvättmedlet kanske påverkar? Eller pH i vattnet eller något, jag är inte nån kemist. Något måste det ju vara, jag är känslig för statisk elektricitet men har som sagt aldrig märkt något. Har två sidenskjortor och en kimono, inga problem med dem.
Tydligen ska lågt ph göra så att det inte blir statiskt åtminstone är det ett tips man får att ha ättika eller vinäger i sköljvattnet för att undvika att materialet blir statiskt. Jag har mest dansat med sidenslöjor och då vispar man ju runt dom en aning mer än vad jag tror du gör med dina skjortor. Det är främst i håret de har en tendens att klibba fast men också i sig självt såklart. Jag vet faktiskt inte hur de tvättats, men förvaringen är ju kanske heller inte optimal, oftast i en plastpåse i en gymnastikväska, de kanske gnids igång där vad vet jag.
 
Jag har en som ser snarlik ut i fallet av tyget och det är ren polyester. Totalt strykfritt.

Äger inget strykjärn, aldrig gjort. Skulle värmebehandla mina skidbyxor efter att ha tvättat dom med impregnering, då fick jag åka hem till mamma och låna hennes. 🙈
Åh så bra! Ja, den är verkligen helt strykfri och det är så bra med plagg som inte c tappar formen efter tvätt 🤩
 
Eller hur! Jag har nog ett strykjärn nånstans tror jag men det måste vara många många år sedan jag strykt nåt senast. Och något klädesplagg har jag nog aldrig nånsin strukit.
Jag stryker typ alla mina toppar. Har en vårjacka nu som skrynklat sig då den varit nerpackad när jag var på jobbresa. Den ska jag stryka idag. Älskar att stryka 🙈😁
 
Jag stryker typ alla mina toppar. Har en vårjacka nu som skrynklat sig då den varit nerpackad när jag var på jobbresa. Den ska jag stryka idag. Älskar att stryka 🙈😁
Min mormor var sömmerska. Hennes viktigaste budskap var att en kvinna inte skulle hålla på stryka (och mangla!) "Förspilld kvinnokraft"

Jag har aldrig träffat henne eftersom hon dog innan jag föddes men jag tänker att hon var en himla klok kvinna.
 
Jag tycker att graden av skrynklighet främst beror på tre saker:
  • material
  • väv-/stickteknik
  • kvalitet
När det gäller material så tror jag att utvecklingen kan ha gått framåt, förr var viscose = jätteskrynkligt, men numera tror jag att det inte behöver vara så. Linne skrynklar för det mesta enormt.
Beroende på hur tyget är vävt/stickat kan det vara mer eller mindre benäget att skrynkla sig. Tyg med "struktur" skrynklar inte lika ofta/mycket.
Kvaliteten är trots allt det som jag tycker har störst betydelse. Det finns sladdriga t-shirts som skrynklar sig enormt och bomullsskjortor som inte skrynklar alls (strykfria). Det senare är vanligt inom herrkonfektionen men inte lika vanligt på damsidan. Riktigt tät fin bomullsväv brukar inte skrynkla. Bra kvalitet (tjock, mjuk) på t ex sidenduchess eller crepe de chine brukar inte skrynkla.

Jag tycker f ö att tekniken verkar gå framåt när det gäller tekniken. Har t ex en billigt bomullsskjorta från Uniqlo som inte behöver strykas. Visserligen lite lätt flanellig, men ändå. Den är i en vävteknik som ger lite struktur på diagonalen, och det har jag noterat förut kan vara bra. Mitt knep är annars att lite diskret skrynkla plagget vid fållen. Behåller det skrynklorna så får det hänga kvar i butiken. Är det upphängt tydligt skrynkligt på galgen (t ex med vikveck) så ratar jag den butiken.

När det gäller att siden blir statiskt så är det inget större problem tycker jag. Kan mest förekomma i kombinationen med nylonstrumpor, men då tänker jag att det är nylonen som är problemet eftersom det kan dra till sig annat material också. Använder speciellt fintvättmedel eller tvätt-tvål för siden. Inget sköljmedel.
 
Jag köper bara blusar som är lite elastiska. Om man efter tvätt kör dem i torktumlaren på låg värme i typ 10 minuter (blusarna ska alltså inte bli helt torra utan fortfarande vara lite fuktiga, det sista får de torka på en galge).
 
Tydligen ska lågt ph göra så att det inte blir statiskt åtminstone är det ett tips man får att ha ättika eller vinäger i sköljvattnet för att undvika att materialet blir statiskt. Jag har mest dansat med sidenslöjor och då vispar man ju runt dom en aning mer än vad jag tror du gör med dina skjortor. Det är främst i håret de har en tendens att klibba fast men också i sig självt såklart. Jag vet faktiskt inte hur de tvättats, men förvaringen är ju kanske heller inte optimal, oftast i en plastpåse i en gymnastikväska, de kanske gnids igång där vad vet jag.
Det förklarar nog saken. Vattnet här har pH 3-4 :o Kanske blir annorlunda denna sommaren, efter jag har installerat vattenfilter. Blir intressant att se!
 
Det förklarar nog saken. Vattnet här har pH 3-4 :o Kanske blir annorlunda denna sommaren, efter jag har installerat vattenfilter. Blir intressant att se!
pH 3-4? Det är ju galet surt för att vara vatten. Är det förorenat på något sätt?
 
pH 3-4? Det är ju galet surt för att vara vatten. Är det förorenat på något sätt?
Njae. Det är ganska extremt, ja, men vad vi vet kommer det endast utifrån generell försurning samt dålig 'land management' (förlåt, svenskan är rostig). Granskog, utdikning, det vanliga liksom. Vet du vad som skulle kunna förorena så att det blir så surt utan att det visar något annat på proverna?

Nu är de proverna tagna i vår brunn, men jag har faktiskt varit sugen på att gå och prova dagvattnet också. Och se om det grundvattnet ensamt. Vad jag vet har grannarna liknande pH, och vissa problem med järn. Vi slipper järnet dock, det verkar ligga i band och vi är mellan. Men där vi planerar stall 200 m bort lär det finnas järn också. Intressant att se om pH är samma där, det är närmre närmsta sjön/nedåt i sluttning från huset.
 
Min mormor var sömmerska. Hennes viktigaste budskap var att en kvinna inte skulle hålla på stryka (och mangla!) "Förspilld kvinnokraft"

Jag har aldrig träffat henne eftersom hon dog innan jag föddes men jag tänker att hon var en himla klok kvinna.

Jag fick ett strykjärn av min farmor när jag fyllde 16, det var väldigt viktigt att lära sig stryka ordentligt.
Det strykjärnet avslutade sitt liv för ngt ar sen (är 27 nu) men var inte direkt välanvänt om vi säger sa.
Min man stryker ungefär en skjorta om aret.
 
Njae. Det är ganska extremt, ja, men vad vi vet kommer det endast utifrån generell försurning samt dålig 'land management' (förlåt, svenskan är rostig). Granskog, utdikning, det vanliga liksom. Vet du vad som skulle kunna förorena så att det blir så surt utan att det visar något annat på proverna?

Nu är de proverna tagna i vår brunn, men jag har faktiskt varit sugen på att gå och prova dagvattnet också. Och se om det grundvattnet ensamt. Vad jag vet har grannarna liknande pH, och vissa problem med järn. Vi slipper järnet dock, det verkar ligga i band och vi är mellan. Men där vi planerar stall 200 m bort lär det finnas järn också. Intressant att se om pH är samma där, det är närmre närmsta sjön/nedåt i sluttning från huset.
Det beror på vilka prover som är tagna. En standard dricksvattenanalys innehåller bara analys för vissa tungmetaller och bakterier. Är det grävd brunn eller borrad? Markvatten kan ju bli väldigt surt av skog, djupare grundvatten beror mer på berget. Men pH 3 låter extremt. Det är ju en logaritmisk skala dessutom.
 
Min kompis dotter som behovde pengar till en resa nar hon var tonaring fick stryka alla familjens klader (vare sig de behovde strykas eller ej:angel:). Nu som vuxen har hon ibland sagt, "Jag hatar dig, for du larde mig att stryka":rofl: Det KAN handa att jag ar en ganska stor "petimet" nar jag stryker. :o Det ar darfor jag inte stryker langre ... varje plagg tar absolut en evighet.
 
Det beror på vilka prover som är tagna. En standard dricksvattenanalys innehåller bara analys för vissa tungmetaller och bakterier. Är det grävd brunn eller borrad? Markvatten kan ju bli väldigt surt av skog, djupare grundvatten beror mer på berget. Men pH 3 låter extremt. Det är ju en logaritmisk skala dessutom.
3,8 och 4,1, före och efter brunnsrenovering. Kan ju ha varit att markvatten läckte ner innan renoveringen, det kanske har blivit ännu bättre sedan dess. Det är en grävd brunn, och endast standard dricksvattenanalys gjord. Var vänder en sig för att få mer omfattande prover? Var inte så nöjd med de som gjorde proverna sist, de försökte pracka på mig en massa filter jag inte behövde och gav endast ut själva provresultaten när jag bad om dem (troligtvis för att jag då kunde se att jag inte behövde sagda filter).

Faktiskt riktigt nyfiken nu på att testa pHt själv och jämföra med närliggande markvatten. Det går ju ganska lätt att göra i alla fall :) Och sen kanske igen om ett år eller två, för i vinter har vi tagit bort väldans mycket barrskog precis kring huset/brunnen, så det kanske också har inverkan, åtminstone på markvattnet.

Läste på lite nu och tydligen kan övergödning också bidra till försurning? Det är ett stort problem på min mark tyvärr, och grannarnas läcker in så inte så mycket att göra åt. Gör mitt bästa, men ja, det är svårt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
335
Senast: Eli
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
555
Senast: Åsa A
·
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 272
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp