skjutningar

Nu svarade du på ett inlägg riktat till @Folri som helt uppenbart inte är så insatt i rätt, juridik och lagar. Dvs jag förenklade.

Men - som jag är helt övertygad du förstod - så avser jag folkrättsliga åtaganden, ratificerade konventioner osv. Dvs juridiska åtaganden för staten som begränsar. Men som inte kan tillämpas i rättsväsendet utan att det stiftas inhemska lagar först.

Men de hindrar de flesta av folris förslag.
Jag läste bara ditt inlägg, inte det du svarade på. Men internationell rätt är nog ett område utanför tråden så vi skippar den diskussionen.
 
Jag tycker att det är intressant att man förordar militär intervention när 42 personer skjutits till döds på ett år i Sverige (2019).

Ska vi ta fram ett litet kärnvapenprogram för att komma åt narkotikalangare, som langar droger som genererar ungefär 500-600 dödsfall om året?

Och lite tanks på vägarna som skjuter ned fortkörande bilar med granater innan de orsakar olyckor? Hela 223 omkomna, 5 (!) gånger så många som döda i skjutningar.

Hårdare straff och tuff intervention i ett enda slag.
 
Jag läste bara ditt inlägg, inte det du svarade på. Men internationell rätt är nog ett område utanför tråden så vi skippar den diskussionen.

Ja det räcker med att konstatera att folris förslag om att sätta fotboja på och övervaka personer man tror är kriminella, eller en hemlig städpatrull som ser till att de man tror är kriminella "försvinner" inte är genomförbart ens om Sverige skulle försöka "ändra lagen"

Det var därför jag efterlyste förslag på vad man ska göra, som är genomförbart på riktigt.
 
Ja det räcker med att konstatera att folris förslag om att sätta fotboja på och övervaka personer man tror är kriminella, eller en hemlig städpatrull som ser till att de man tror är kriminella "försvinner" inte är genomförbart ens om Sverige skulle försöka "ändra lagen"

Det var därför jag efterlyste förslag på vad man ska göra, som är genomförbart på riktigt.
Utifrån de inlägg @Folri skriver får jag känslan av att den största idolen är Rodrigo Duterte som kör med patruller som genomför summariska avrättningar på gatan vid minsta misstanke om brott :crazy:
 
Utifrån de inlägg @Folri skriver får jag känslan av att den största idolen är Rodrigo Duterte som kör med patruller som genomför summariska avrättningar på gatan vid minsta misstanke om brott :crazy:
Jag tror du får gå lite olika militärjuntor typ Argentina, Brasilien, Chile för att hitta dödspatruller i @Folris smak. Å andra sidan var ju Spanien under Francotiden inte så roligt med hård censur, svält, avrättningar av 100-tusentals meningsmotståndare och lärare, garrotteringar i mitten av 70-talet.
 
Kan bli jobbigt om t ex misstänkta bidragsbrottslingar elimineras på samma vis. Men det ska antagligen bara gälla vissa misstänkta brottslingar, inte alla..

Med de som är utomlands kanske vi bara kan skicka elimineringspatruller a la Mossad så att vi inte riskerar få massor av droger i syfte att etablera nya gäng här. Då uppfyller vi dessutom det där med lite hemligt och under ytan.

Det perfekta samhället är inte långt borta!
 
Senast ändrad:
Eller skicka patrullerna till förskolorna? Många gånger kan man ju se redan där vilka som riskerar att hamna snett längre fram.

Förebyggande arbete är ju "saft-och-bulle" så det kan vi inte ha.
Saft och bulle är väl utmärkt för dödspatrullerna att locka ungarna med, vi kan ju rekrytera från t ex Brasilien då de är vana att få gatubarn att försvinna från gatorna.
 
När tänker samhället gå till botten med detta? När är det slut med saft o bulle

När politikerna nu kommer tillbaks efter semestern och bara: ”Ah.. det är dåligt med skjutningar? Aha.. ah men dåså.. då kanske vi ska testa göra något eller?”

Eller så mer sannolikt obbar både politiker och myndigheter väldigt aktivt med detta men det är en komplex problematik att komma till bukt med. Om du har bättre förslag själv så välkommen att bli politiker.
 
När politikerna nu kommer tillbaks efter semestern och bara: ”Ah.. det är dåligt med skjutningar? Aha.. ah men dåså.. då kanske vi ska testa göra något eller?”

Fortsättningen:
”Men nu när vi ändå börjar så kan vi väl ta i rejält, både försvaret och MUST har ju haft semester, så låt oss ge dem befogenheter att döda fritt och hemligt så är nog saken biff snart, så att vi kan fira jul i lugn och ro, innan rimfrosten lägger sig över nejden igen.”
 
Fortsättningen:
”Men nu när vi ändå börjar så kan vi väl ta i rejält, både försvaret och MUST har ju haft semester, så låt oss ge dem befogenheter att döda fritt och hemligt så är nog saken biff snart, så att vi kan fira jul i lugn och ro, innan rimfrosten lägger sig över nejden igen.”

Jag tänker även att hela Palmeutredargruppen dessutom måste ha luft i sina scheman och kan aktiveras i yttre tjänst igen. Så uppfyller vi fler poliser på våra gator mer.
 
När politikerna nu kommer tillbaks efter semestern och bara: ”Ah.. det är dåligt med skjutningar? Aha.. ah men dåså.. då kanske vi ska testa göra något eller?”
Ja men precis. Polisen har nu insett att saft och bulle inte varit lyckosamt. Nu vill man övergå till en Brittisk metod. Metoden har utvecklats vid universitetet i Cambridge och bygger på straffet som brottet medför. Metoden väntas tas i bruk under året
 
Politikerföraktet är starkt i Sverige men vi har ett kunnigt styre. Sen kan man ha olika åsikter om vilka metoder som ger bäst resultat och vilken värdegrund politiken ska bygga på. Men kunniga är de absolut. Det blir lite som när nån hustomte sitter och tycker sig veta den bästa strategin för att minska smittspridningen just nu. Liksom, svälj att vissa saker är sjukt svåra och att vårt styre jobbar efter bästa förmåga med de (typ) bästa personerna för jobbet.
 
Det verkar inte så eller hur. Dom plockade ju in 2 svenskar plus ett 20 tal andra personer. Dom fick prata med en domare och sedan direkt blev dom inlåsta. Tror du Spanska polisen bjöd dom på saft o bulle?

Såg nu att det skjutits igen i dag i Sverige. Och som vanlig säger polisen att ingen gripits.
Jo det är därför de samlas där. Det är inte svårt att förstå det om man har lite kunskap. Varför tror du Falk fanns där? (Finns ännu?) och många andra kriminella?
jag förstår att du bara hittar på saker för att du tycker det är roligt, men det är farligt att komma med påståenden som inte är sanna, bryr man sig inte om att läsa på ska man nog inte uttala sig om sådana allvarliga saker.

sen förra året har spanska polisen försökt ta fler gäng pga det har eskalerat med droghandel osv.
 
Ja men precis. Polisen har nu insett att saft och bulle inte varit lyckosamt. Nu vill man övergå till en Brittisk metod. Metoden har utvecklats vid universitetet i Cambridge och bygger på straffet som brottet medför. Metoden väntas tas i bruk under året
Det handlar ju om hur de ska föra statistiken på uppklarade brott.
Har inte att göra med vilka metoder som är mest framgångsrika/önskvärda i brottsbekämpande arbetet, speciellt inte om du ska se till det långsiktiga förebyggande arbetet.
 
Ja men precis. Polisen har nu insett att saft och bulle inte varit lyckosamt. Nu vill man övergå till en Brittisk metod. Metoden har utvecklats vid universitetet i Cambridge och bygger på straffet som brottet medför. Metoden väntas tas i bruk under året

Vilken metod är det? Länkar? Kan du ge oss en snabb sammanfattning av vad metoden innebär?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 382
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
680
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp