skjutningar

Så du tänker att de insatser som gjorts av tusentals poliser och åklagare de senaste åren med att plocka undan vapen och spärra in gängmedlemmar hade varit bättre ogjorda?

Jag förstår nog inte.

Vad ska man göra mer än att prioritera det högt, arbeta efter bästa kända metoder och finansiera det?

Trollspö?

Jag förstår frustrationen för den delar jag, men jag förstår inte förväntan på att det ska kunna lösas helt och hållet.
Ps; Att jag skulle anse att insatserna skulle vara ogjorda har jag inte skrivit.
Jag har skrivit att det är ett haveri. Att regeringen (regeringar) inte har klarat uppgiften. De har misslyckats. Ett trendbrott är en början till ett godkännande av uppgiften. Att skjutningarna ökar är ett haveri. i synnerhet när regeringar har gjort insatser under så många utan att klara uppgiften.
 
Ps; Att jag skulle anse att insatserna skulle vara ogjorda har jag inte skrivit.
Jag har skrivit att det är ett haveri. Att regeringen (regeringar) inte har klarat uppgiften. De har misslyckats. Ett trendbrott är en början till ett godkännande av uppgiften. Att skjutningarna ökar är ett haveri. i synnerhet när regeringar har gjort insatser under så många utan att klara uppgiften.

Spelar ingen roll hur många poliser du har om man i övrigt bedriver en politik för ökad kriminalitet.

Största problemet är att folk inte tar ansvar och spelar idioter inför konsekvenserna av deras politik.
 
Jag anser att poliskåren och socialtjänstemän gör ett fantastiskt jobb.
Jag anser att en satsning där resultatet genererar en ökning i stället för syftet en minskning, är ett haveri. Jag kan inte se det på något annat sätt.
Tycker du själv att när regering gör enorma satsningar finaniellt som resulterar i motsatt än önskad resultat är godkänt bra?
Rimfrost i all ära, har väl inte pågått så länge. skjutningarna har eskalerat under många år. Regeringar har under många år inte klarat uppdraget att få ned skjutningar. Det finns inget som tyder på ett trendbrott.

Jag har nog helt enkelt större respekt för problemets svårighetsgrad, för att kunna ta i från tårna med ord som haveri eller misslyckande. På något sätt tycker jag ditt antagande kräver att det funnits en giltig lösning, som man valt att inte försöka eller använda. Jag som är van vid att arbeta med problem som ofta saknar fullständiga eller bra lösningar kanske tänker annorlunda.

Sedan finns det en del radikala saker som inte varit på kartan. Som att legalisera droger. Som att bryta segregationen medelst tvångsåtgärder. Som att göra utvalda husrannsakningar utan konkreta starka misstankar. Men det är ganska stora grepp som är svåra att överskåda och finns väldigt lågt stöd för i beslutande församlingar av diverse bra och mindre bra skäl.
 
Jag har nog helt enkelt större respekt för problemets svårighetsgrad, för att kunna ta i från tårna med ord som haveri eller misslyckande. På något sätt tycker jag ditt antagande kräver att det funnits en giltig lösning, som man valt att inte försöka eller använda. Jag som är van vid att arbeta med problem som ofta saknar fullständiga eller bra lösningar kanske tänker annorlunda.

Sedan finns det en del radikala saker som inte varit på kartan. Som att legalisera droger. Som att bryta segregationen medelst tvångsåtgärder. Som att göra utvalda husrannsakningar utan konkreta starka misstankar. Men det är ganska stora grepp som är svåra att överskåda och finns väldigt lågt stöd för i beslutande församlingar av diverse bra och mindre bra skäl.
Okej, du har större respekt än vad jag har för problemets svårhetsgrad...
Varför skulle du ha större respekt än någon än vad jag har, bara för att vi har olika åsikter. Det där är bara tramsigt att gå på att du har större respekt än någon annan.
 
Okej, du har större respekt än vad jag har för problemets svårhetsgrad...
Varför skulle du ha större respekt än någon än vad jag har, bara för att vi har olika åsikter. Det där är bara tramsigt att gå på att du har större respekt än någon annan.

Jag tycker att upprört tala om att någon annan misslyckats, haveri etc kräver att man tror att det fanns möjliga åtgärder som kunde ha vidtagits men som man underlåtit att vidta.

Jag ser istället att det prioriteras, finansieras och arbetas stenhårt och kreativt med inom vad som går att få stöd för. Då kan jag inte kalla det haveri eller misslyckande, även om jag inte tycker om att skjutningarna fortfarande ökar i vissa regioner.

Eller så använder vi olika ord. En 747a som tappar alla motorer mitt överAtlanten kallas ett haveri, men det ska mycket till för att upprört beskylla piloten för det som inträffat.
 
Bra för Malmö men
"Hittills i år har åtta personer dött och 31 personer har skadats i samband med skottlossningar i Stockholms län. Under samma period 2019 hade elva personer skjutits ihjäl och 16 skadats. Jämfört med de fem senaste åren har det skjutits fler gånger i år. Skjutningarna under 2020 är markerade på kartan."
Saxat från svt.se 13 juli. Jag tycker det är ett totalt haveri.
Jag vet inte vad du menar med så flyende text som att samhället måste bli bättre. Vad menar du med samhället? Vilka innefattas i begreppet samhället? Vad skall de göra för att bli bättre?
Sådana floskler har ju politiker kört med i 20 år utan att det blivit bättre. Det är väldigt lätt att skriva något så luftigt som att samhället måste bli bättre, men alla de fantastiska insatser som nuvarande regering och den innan har ju totalt misslyckats. Om situationen hade varit minskade antal skjutningar i Sverige under ett antal år hade jag börjat tro att något positivt var på gång, men som statistiken visar så är det totalt haveri av insatserna.
Jag har inte någon lösning på vad som skall göras! MEN jag ser att det som görs inte fungerar.
Hade insatserna senaste 20 åren varit bra, så hade vi haft en minskning, inte ökning!
Ja som du ser så tog jag Malmö. Du kan ju leta statistisk för Sthlm om du är intresserad.

Ett samhälle består av oss människor. Alla. Allt vi gör och säger har en effekt, kanske inte direkt, kanske inte stort men det har en effekt.
Du får googla på samhälle.

För att något ska funka måste hela vägen funka. Att påstå att det enbart är för få poliser som gör att skjutningar osv begås är den lätta vägen. Så säger gärna oppositionen (oavsett vilken) och högerextrema partier som är i och utanför riksdagen.
Du måste börja på bebis-nivå. Föräldrar, föräldrarkurser, ansvar. När barnen går upp mot förskolan ser man oftast var det börjar gå nånstans. Där måste skolan och sociala myndigheter ta det direkt. tillsammans med föräldrarna eller kanske utan de... beror på hur förhållanden är.
detta måste följa till vuxen ålder. Skolgång, betyg, framtidstro, mentorer, ekonomi.
Att skrika fler poliser när inte sociala myndigheter får en krona extra, när man drar ner på deras budgetar hela tiden, gör ingen skillnad i nyrekrytering till gängen. Och nej, det ska inte ställas mot varandra utan alla behöver sin pott pengar, lagar och kompetent personal. Det är en otrolig skillnad att vara socialsekreterare idag än för 20-30 år sen. Men de har inte hållt takten med det förändrade samhället utan de (inte alla såklart) jobbar på samma sätt... Det går inte.
Sen finns det såklart massa annat som jag tycker man ska göra, tex kolla straff-tider osv.
Men det är så urholkat att skrika mer poliser. Vi behöver fler åklagare också. Fler domare. För allt sitter ihop. Fler tulltjänstemän. Osv osv osv.

gängen hade det ju perfekt vid flyktingkrisen. Unga killar kom som var desperata.Omedelbart blev de (alltså de som jag vet) erbjuda 100 000 kr av gängen (som tex) för att utföra vissa tjänster. För ”du vill väl ändå att din familj ska ha det bra?”.
 
Ja som du ser så tog jag Malmö. Du kan ju leta statistisk för Sthlm om du är intresserad.

Ett samhälle består av oss människor. Alla. Allt vi gör och säger har en effekt, kanske inte direkt, kanske inte stort men det har en effekt.
Du får googla på samhälle.

För att något ska funka måste hela vägen funka. Att påstå att det enbart är för få poliser som gör att skjutningar osv begås är den lätta vägen. Så säger gärna oppositionen (oavsett vilken) och högerextrema partier som är i och utanför riksdagen.
Du måste börja på bebis-nivå. Föräldrar, föräldrarkurser, ansvar. När barnen går upp mot förskolan ser man oftast var det börjar gå nånstans. Där måste skolan och sociala myndigheter ta det direkt. tillsammans med föräldrarna eller kanske utan de... beror på hur förhållanden är.
detta måste följa till vuxen ålder. Skolgång, betyg, framtidstro, mentorer, ekonomi.
Att skrika fler poliser när inte sociala myndigheter får en krona extra, när man drar ner på deras budgetar hela tiden, gör ingen skillnad i nyrekrytering till gängen. Och nej, det ska inte ställas mot varandra utan alla behöver sin pott pengar, lagar och kompetent personal. Det är en otrolig skillnad att vara socialsekreterare idag än för 20-30 år sen. Men de har inte hållt takten med det förändrade samhället utan de (inte alla såklart) jobbar på samma sätt... Det går inte.
Sen finns det såklart massa annat som jag tycker man ska göra, tex kolla straff-tider osv.
Men det är så urholkat att skrika mer poliser. Vi behöver fler åklagare också. Fler domare. För allt sitter ihop. Fler tulltjänstemän. Osv osv osv.

gängen hade det ju perfekt vid flyktingkrisen. Unga killar kom som var desperata.Omedelbart blev de (alltså de som jag vet) erbjuda 100 000 kr av gängen (som tex) för att utföra vissa tjänster. För ”du vill väl ändå att din familj ska ha det bra?”.
Jag håller med dig i mycket. Samtidigt är det så märkligt att andra länder klarar sig från skjutningar, med mindre skattemedel eller pott som du skriver, än Sverige. Varför lyckas de men inte vi? Vad gör de som är framgångsrikt, vad gör Sverige som inte fungerar?
 
Jag tycker att upprört tala om att någon annan misslyckats, haveri etc kräver att man tror att det fanns möjliga åtgärder som kunde ha vidtagits men som man underlåtit att vidta.

Jag ser istället att det prioriteras, finansieras och arbetas stenhårt och kreativt med inom vad som går att få stöd för. Då kan jag inte kalla det haveri eller misslyckande, även om jag inte tycker om att skjutningarna fortfarande ökar i vissa regioner.

Eller så använder vi olika ord. En 747a som tappar alla motorer mitt överAtlanten kallas ett haveri, men det ska mycket till för att upprört beskylla piloten för det som inträffat.

Att regeringar genom åren har underlåtit att vidta adekvata åtgärder som leder till förväntade resultat är för mig uppenbart då problemen eskalerar i stället för minskat.

Jag skriver inte att regeringar inte har gjort insatser, men de har inte varit adekvata i förhållande till resultat. Under tiden regeringar har gjort sina insatser fortsätter människor att dö. Att leva under hot. Att leva med sorg. Andra länder har klarat uppgiften bättre, i Sverige är det ett misslyckande.

En 747 som tappar alla motorer, har genomgått besiktningar och kontroller för att få flygas. Tappas motorerna så har någon inte skött sitt jobb. Då har vi ett maskinellt haver som du skriver men också ett haveri i rutinerna och ansvarig bör ställas till svar för sin roll i katastrofen. Jag vet inte riktigt hur du kopplar detta till skjutningar men jag försöker svara utifrån den text du skriver.
 
Att regeringar genom åren har underlåtit att vidta adekvata åtgärder som leder till förväntade resultat är för mig uppenbart då problemen eskalerar i stället för minskat.

Jag skriver inte att regeringar inte har gjort insatser, men de har inte varit adekvata i förhållande till resultat. Under tiden regeringar har gjort sina insatser fortsätter människor att dö. Att leva under hot. Att leva med sorg. Andra länder har klarat uppgiften bättre, i Sverige är det ett misslyckande.

En 747 som tappar alla motorer, har genomgått besiktningar och kontroller för att få flygas. Tappas motorerna så har någon inte skött sitt jobb. Då har vi ett maskinellt haver som du skriver men också ett haveri i rutinerna och ansvarig bör ställas till svar för sin roll i katastrofen. Jag vet inte riktigt hur du kopplar detta till skjutningar men jag försöker svara utifrån den text du skriver.
Och då tycker jag man ska ha torrt på fötterna , med en haveriutredning, innan man tar själva utfallet som intäkt för att något fel begåtts. Vissa händelseförlopp är svåra eller omöjliga för människor att påverka.
 
Skjutningarna är bara toppen på ett isberg och en extrem i de parallella samhällsstrukturer som byggs och har byggts upp i samhället. Det är inget nytt i sig, det nya är omfattningen, tidigare har de varit mycket begränsade som ex.v. Hells Angels och hanterbara, nu ser vi att så stora delar av samhället omfattas att de inte går att få bort utan det handlar mest om att försöka bekämpa extremer som skjutningar. Sen är det tveksamt om ens viljan finns, en hel del med inflytande tjänar (legalt) på den här utvecklingen tyvärr.
 
Och då tycker jag man ska ha torrt på fötterna , med en haveriutredning, innan man tar själva utfallet som intäkt för att något fel begåtts. Vissa händelseförlopp är svåra eller omöjliga för människor att påverka.
I det aktuella fallet med att ett flygplan tappar alla motorerna, torde vara enkelt att påvisa ansvarsfrågan då det finns många organ som säkerställer flygplanens skick. Dels under produktionen, dels besiktningar, samt företagets egna kontroller att maskinerna uppnår de krav som myndigheter ställer.
Nu tänker jag släppa diskussionen flygplan som tappar motorer.
 
I det aktuella fallet med att ett flygplan tappar alla motorerna, torde vara enkelt att påvisa ansvarsfrågan då det finns många organ som säkerställer flygplanens skick. Dels under produktionen, dels besiktningar, samt företagets egna kontroller att maskinerna uppnår de krav som myndigheter ställer.
Nu tänker jag släppa diskussionen flygplan som tappar motorer.

Och likväl händer en del saker som inte går att hänföra till att någon gjort något fel eller att någon rutin varit fel. Men det var bara en liknelse, som inte håller helt.

Jag håller också emot regeringen att de inte lyckats utrota cancer, men jag kan inte riktigt med att kalla det för ett haveri och extremt misslyckande att vissa sorters tumörer ökar i antal, emedan andra minskar.
 
Och likväl händer en del saker som inte går att hänföra till att någon gjort något fel eller att någon rutin varit fel. Men det var bara en liknelse, som inte håller helt.

Jag håller också emot regeringen att de inte lyckats utrota cancer, men jag kan inte riktigt med att kalla det för ett haveri och extremt misslyckande att vissa sorters tumörer ökar i antal, emedan andra minskar.
Klart att det är ett misslyckande när man gör Så mycket men ändå så ökar antal skjutningar och därtill döda.
Nu har Spansk polis plockat in gängkriminella från Sverige. I Spanien tar man tag i gängkriminella och låter inga kriminella gäng etablera sig där.
Ingen saft o bulle i Spanien alltså
 
Klart att det är ett misslyckande när man gör Så mycket men ändå så ökar antal skjutningar och därtill döda.
Nu har Spansk polis plockat in gängkriminella från Sverige. I Spanien tar man tag i gängkriminella och låter inga kriminella gäng etablera sig där.
Ingen saft o bulle i Spanien alltså
Förlåt men va? Du vet va att Spanien är det land i Europa där över hälften av kokain flödar in och fördelas till övriga länder? För några år sen 400 ton kokain och hasch...
du vet att Spanien är det land i Europa som har bland mest gängmedlemmar som har flytt från sina länder för att undslippa lagar och fängelse?
varför då? För att Spanien är känt bland kriminella grupper att man får vara ifred, det är varmt och skönt och ingen stör.
Läs på lite innan, det blir barnsligt när du inte ens har någon kunskap om landet du bor i.
 
Klart att det är ett misslyckande när man gör Så mycket men ändå så ökar antal skjutningar och därtill döda.
Nu har Spansk polis plockat in gängkriminella från Sverige. I Spanien tar man tag i gängkriminella och låter inga kriminella gäng etablera sig där.
Ingen saft o bulle i Spanien alltså

Nä, det som verkar funka är alltså sangria och bunuelos. Om du läst lite i tråden kanske du har märkt att Spanien har omfattande problem med droger och gängkriminalitet i vissa regioner.
 
För att Spanien är känt bland kriminella grupper att man får vara ifred, det är varmt och skönt och ingen stör.
Det verkar inte så eller hur. Dom plockade ju in 2 svenskar plus ett 20 tal andra personer. Dom fick prata med en domare och sedan direkt blev dom inlåsta. Tror du Spanska polisen bjöd dom på saft o bulle?

Såg nu att det skjutits igen i dag i Sverige. Och som vanlig säger polisen att ingen gripits.
 
Nä, det som verkar funka är alltså sangria och bunuelos. Om du läst lite i tråden kanske du har märkt att Spanien har omfattande problem med droger och gängkriminalitet i vissa regioner.
Nej det är Sverige som har omfattande problem med droger och gängkriminalitet och polisen säger ju själv att det är frustrerande. Det är ju inte för inte som gängkriminalitet alltid står bland dom 3 viktigaste frågorna för väljarna varenda år
 
Enlig regionchefen för Stockholm, polis, hört på Sr P1, Godmorgon Världen i morse, har Sverige ett av Europas lägsta polistäthet. Koppla det till att vi har antal skjutningar som ökar eller kvarstår i antal som överstiger andra länder i Europa!

Nej, det är en väldigt märklig koppling att göra.
Danmark, som lyckats bättre med att bekämpa sin grova brottslighet och både har lägre andel mord som begåtts med skjutvapen och färre mord per capita totalt än Sverige har LÄGRE polistäthet än vad vi har. Lettland, som tillhör de få länder i EU som har större problem med dödligt skjutvapenvåld än vad Sverige har tillhör också de EU länder som har högst polistäthet - mer än dubbelt så många poliser per 100 000 invånare som Sverige har.
 
Nej det är Sverige som har omfattande problem med droger och gängkriminalitet och polisen säger ju själv att det är frustrerande. Det är ju inte för inte som gängkriminalitet alltid står bland dom 3 viktigaste frågorna för väljarna varenda år

Sverige har också omfattande problem med gängkriminalitet. Jag tycker att det är utmärkt att gängkriminalitet står topp 3 bland väljare, politiker och myndigheter. Frustrerade är vi nog många som är, inte minst polisen, åklagare och sociala myndigheter som lägger ned enorma resurser och kraft på att komma åt problemet. Men jag förstår inte poängen med att raljera över den delen av insatserna som handlar om att skapa förtroende mellan poliser och medborgare.
 
Men jag förstår inte poängen med att raljera över den delen av insatserna som handlar om att skapa förtroende mellan poliser och medborgare.
Därför att väljarna och medborgarna förväntar sig betydligt mer av samhället än saft och bulle. Dom kräver mer helt enkelt och bättre resultat
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 458
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 411
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 358
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp