skjutningar

Jag är osäker, men jag tror att det syftas på när Nyköpingspolisen försökte vara nära ungdomarna och få kontakt med dem på torget i Nyköping, bjöd på saft och bullar och ville höra vad de tyckte och tänkte om sin stad och var de kände sig tryggast osv.

Även när polisen i Malmö samlade gängledare och försökte ha en dialog med dem och bjöd på pizza.

Jag ser inget som helst fel i att försöka få kontakt, Att diskutera och vädra sina åsikter från båda hållen osv.

Detta görs vad jag har förstått även i länder som tex USA för att försöka bryta loss människor ur gängen och att få gängen att inte använda så mycket våld. Kommunikation ska inte underskattas.

Nu verkar ett gäng sd-are fått för sig att pizza och saft och bullar är det ENDA polisen sysslar med när det gäller gängvåld, men då har man kanske inte koll på läget.
För mig verkar det som polisen gett upp med saft o bullar eftersom det inte har gett resultat. Så vad gör man istället?
 
Det är nog ganska svårt med tanken på öppna gränser, EU och våra lagar.

Vad har öppna gränser med detta att göra? Det är inte nyanlända/asylsökande som skjuter varandra i gängen i förorterna. De flesta är födda här i Sverige. Problemet är en misslyckad integrationspolitik, enorm segregering osv som pågått under lång tid (dvs det är inte så enkelt som att skylla på nuvarande regering, den innan eller ens den innan det, utan det går mkt långt tillbaka och över politiska blockgränser).
 
Vad har öppna gränser med detta att göra? Det är inte nyanlända/asylsökande som skjuter varandra i gängen i förorterna. De flesta är födda här i Sverige. Problemet är en misslyckad integrationspolitik, enorm segregering osv som pågått under lång tid (dvs det är inte så enkelt som att skylla på nuvarande regering, den innan eller ens den innan det, utan det går mkt långt tillbaka och över politiska blockgränser).
De idealiska gränskontrollerna hade naturligtvis varit så perfekta att de stoppat 100% av all narkotika och illegala vapen. Så då hade gängen inte haft något att bråka om och inte heller något att skjuta med. ;)
 
Oroa dig inte. Sånt finns inte i Spanien dit du ska flytta. Så lägg inte ner tid på det utan drick du ditt vin nu när du ändå är i ett land som inte har så hög kriminalitet o allt är så mycket bättre.
Ja jag vet. Det är tryggare här i Spanien än i Sverige, enligt Eurostat
 
Gängen fungerar väl i stort sett som vilka företag som helst. Stryp deras inkomster så kommer de upplösas. Är det inte lönsamt att ha ett gäng så kommer det garanterat minska mängden gäng, medlemmar och därmed gängrelaterat våld.
 
Visst kan Sverige stänga sina gränser och göra en Swexit. Wohoo för svensk ekonomi då. Hur många bolag och industrier flyttar till EU för att få tillgång till den fria arbetsmarknaden och rörligheten. Sveriges i särklass största handelspartner är EU, stänger vi gränserna och återinför tullar så kraschar vår ekonomi som är exportberoende. Tom en stor ekonomi som Storbritannien räknar med ett otroligt underskott (betydligt större än Sveriges fö) till stor del beroende på Brexit.

Dessutom kommer det inte stoppa smugglingen av illegala vapen i stor utsträckning. Det heter illegala eftersom de förs illegalt in i landet och det är naivt bortom rimlighet att tro att det kommer minska i någon större utsträckning.
 
Visst kan Sverige stänga sina gränser och göra en Swexit. Wohoo för svensk ekonomi då. Hur många bolag och industrier flyttar till EU för att få tillgång till den fria arbetsmarknaden och rörligheten. Sveriges i särklass största handelspartner är EU, stänger vi gränserna och återinför tullar så kraschar vår ekonomi som är exportberoende. Tom en stor ekonomi som Storbritannien räknar med ett otroligt underskott (betydligt större än Sveriges fö) till stor del beroende på Brexit.

Dessutom kommer det inte stoppa smugglingen av illegala vapen i stor utsträckning. Det heter illegala eftersom de förs illegalt in i landet och det är naivt bortom rimlighet att tro att det kommer minska i någon större utsträckning.
Nu verkar det vara riktigt illa där i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-skott-avlossas-inom-kriminella-uppgorelser

Även polisen känner sig otrygga. Dom ska ha skyddseskort till o från jobbet. Folk vill flytta ifrån Botkyrka. Det liknar ju ingenting.
 
Nu verkar det vara riktigt illa där i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-skott-avlossas-inom-kriminella-uppgorelser

Även polisen känner sig otrygga. Dom ska ha skyddseskort till o från jobbet. Folk vill flytta ifrån Botkyrka. Det liknar ju ingenting.

Det är jobbigt med kriminella gäng som har stort våldskapital. Det krävs en stor bredd av insatser för att minska problemen.

https://english.elpais.com/elpais/2019/12/12/inenglish/1576145403_841644.html

https://www.theolivepress.es/spain-...of-violent-outbursts-on-spains-costa-del-sol/
 
Nu verkar det vara riktigt illa där i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-skott-avlossas-inom-kriminella-uppgorelser

Även polisen känner sig otrygga. Dom ska ha skyddseskort till o från jobbet. Folk vill flytta ifrån Botkyrka. Det liknar ju ingenting.
Stökiga ställen fanns även på 1800 talet, då gick gängen längs majornas gator, olagliga bordeller, olaglig sprit och slagsmål.

Hårda metoder funkade inte då och lär inte funka nu över hundra år senare.
 
Tja, att arbeta förebyggande. Minska utanförskap. Öka möjligheter. Gör kriminalitet mindre lönsamt.

Fast det kommer göra att du måste betala än mer sån där förhatlig skatt @Folri För det krävs ökade resurser.

Här och nu så fortsätt med operation rimfrost och liknande. Samarbeta mellan myndigheterna. Fortsätt beslagta egendom.

Sen något som jävligt direkt skulle göra skillnad är att folk ville prata med polisen. Det är jävligt svårt att utreda när den skottskadade personen inte säger ett enda ord... Man kan ha hur hårda straff som helst, det hjälper inte om man inte kan lagföra eftersom det är endera omöjligt att utreda eller de man kan styrka begått brott är under 15 år.

Nej jag tror inte på varken hårdare straff (undantaget att korrigera straffrabattsystemet för unga lagöverträdare lite när de återfaller I brott), tortyr, övervakning med fotboja på ren godtycklighet eller liknande.

Hur bra hårda straff fungerar, eller inte fungerar, räcker att kolla på de länder som har dödsstraff för att inse...
 
@Folri hur tänker du förresten någon skulle kunna gjort annorlunda i det här.

Polisen märker av att det är oroligheter i de kriminella grupperingarna,i "gängen". Polisen döljer inte det utan går ut i medierna med det. Polisen befarar att denna oro i gängen kommer öka våldet.

Sen blir en person svårt knivskuren. En person som figurerar i gäng. Personen vill inte överhuvudtaget prata med polisen. Alls. Polisen har en rätt god bild om att det är gäng x som är skyldiga då gäng x och gäng y där den knivskuren är med ligger i konflikt

Oron fortsätter. Polisen fortsätter märka den. Sen skjuter en mörkklädd person en annan mörkklädd person i ett bostadsområde. Vittne ser detta. Vittnet pratar med polis. Vittnet berättar vad hen sett. Problemet är att vittnet knappt hinner ringa polisen innan den skjutne personen försvinner. Polisen kommer. Inte en människa förutom vittnet är kvar. Polisen har pga sina känningar rätt bra aning om vilka som varit inblandade i skjutningen. Fyra personer anhålls. Två är unga på nivån att de betraktas som barn i svensk lagstiftning. De förhörs och släpps. De andra två är kvar inlåsta. Fortfarande finns inte något känt offer. För offret vill inte anmäla det som hänt.

Om du tar med det ovan. Och sen lägger till att de fyra som misstänks säger de drack saft och åt bullar hela natten. Vad ska någon göra då?

Och hur ska någon kunna stoppa nästa våldsincident? När en gruppering ska hämnas detta angrepp på sig? Och sen ska det angreppet hämnas och..

Vad tycker DU man ska göra? Verklighetsförankrat och seriöst alltså. Sol är genomförbart på riktigt och inte nån önskedröm som skulle bryta mot allsköns lagar Sverige som land är bundna att följa i sitt nationella lagstiftningsarbete.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 419
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 378
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 324
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
676
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp