skjutningar

De flesta skjutningar sker som följd av krig över försäljning av droger vilket är största inkomstkällan. Lite som al Capone och mexikanska knarkkartellen.
 
Vad har öppna gränser med detta att göra? Det är inte nyanlända/asylsökande som skjuter varandra i gängen i förorterna. De flesta är födda här i Sverige. Problemet är en misslyckad integrationspolitik, enorm segregering osv som pågått under lång tid (dvs det är inte så enkelt som att skylla på nuvarande regering, den innan eller ens den innan det, utan det går mkt långt tillbaka och över politiska blockgränser).
Det hade minskat både droger och vapenflödet in i landet.
Drogerna är det som styr gängen.
Sen är det klart att det inte blir 100%, men det blir inte lika lätt att smuggla. Narkotikahundat/specialsökhund räcker långt utan att det ska bli så långa köer.
 
Ledtråd - nyss avslutades en mycket stor, lång nationell polisinsats med ett namn som även är ett väderfenomen när det är minusgrader.. Sånt gör polisen.
Den avslutades väl för att det gav bakslag sist jag läste om det? Då känns det ännu en gång som att polisen gav upp mot dom kriminella.
 
Den avslutades väl för att det gav bakslag sist jag läste om det? Då känns det ännu en gång som att polisen gav upp mot dom kriminella.

Nej. Den avslutades eftersom den var planerad att avslutas. Det var en tidsbegränsad insats.

Hundratals vapen försvann från gatorna. Hundratals kilo droger försvann från gatorna. Hundratals personer frihetsberövades. Miljontals kronor beslagtogs.

Dock så ökade antal döda trots det i skjutningar under det första kvartalet. Om det hade blivit ännu fler utan operationen är svårt gissa.
 
Den avslutades väl för att det gav bakslag sist jag läste om det? Då känns det ännu en gång som att polisen gav upp mot dom kriminella.

Nej, det var ett projekt. Sådana är tidsbegränsade i sin natur. De lyckades med ganska mycket när det gäller vapen och droger, men är också konfunderade kring att de inte lyckades att få ner antalet döda i skjutningar.

Det är svårt när man sätter hård press på människors livsförsörjning, speciellt kriminella. De kämpar emot med näbbar och klor. Deras mått på att lyckas är att Rimfrost aldrig upprepas.
 
Arbetssättet från Rimfrost har dock fortsatt. Har för mig region syd kallar det för permafrost.

Dvs det var på intet vis en insats som kördes och sen gav man upp och återgick till något likadant som innan.

Men det säger sig själv att en särskild insats, där man flyttat personal från ett område till ett annat och I begränsade geografiska områden arbetar extra aktivt inte kan pågå hur länge som helst. Personalen måste komma tillbaka till sina ordinarie arbetsställen osv.

Skulle rimfrost fortsatt permanent hade det krävts - just det - mer resurser. Och de kostar pengar. Skattepengar.

"Alla" vill ha mer insatser. Men vem som ska betala för det har få någon riktig lösning på. Varken den akuta släcka bränder insatsen, eller de förebyggandande insatserna. Men "någon" ska minsann lösa det, på "nåt" sätt. Lite som med magi..
 
Nu verkar det vara riktigt illa där i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-skott-avlossas-inom-kriminella-uppgorelser

Även polisen känner sig otrygga. Dom ska ha skyddseskort till o från jobbet. Folk vill flytta ifrån Botkyrka. Det liknar ju ingenting.

Men då är det väl bra att du ska flytta till ett säkrare land så du inte behöver bekymra dig mer om Sverige. Iofs antar jag att du inte kommer att bosätta dig i Ceutas Príncipe Alfonso distrikt. Eller i Torrevieja som är mest brottsbenägna utan i Spaniens Öland, Österlen eller liknande? Där brottsligheten, ffa den våldsamma är mycket låg.

Som pensionär, särskilt om man bosätter sig i ett annat land så bör man be några extra böner för Sveriges ekonomi eftersom när den går dåligt och valutan sjunker gentemot euron så blir det dyrare för pensionären eftersom pensionen är i svenska kronor och utgifterna i euro.
 
Arbetssättet från Rimfrost har dock fortsatt. Har för mig region syd kallar det för permafrost.

Dvs det var på intet vis en insats som kördes och sen gav man upp och återgick till något likadant som innan.

Men det säger sig själv att en särskild insats, där man flyttat personal från ett område till ett annat och I begränsade geografiska områden arbetar extra aktivt inte kan pågå hur länge som helst. Personalen måste komma tillbaka till sina ordinarie arbetsställen osv.

Skulle rimfrost fortsatt permanent hade det krävts - just det - mer resurser. Och de kostar pengar. Skattepengar.

"Alla" vill ha mer insatser. Men vem som ska betala för det har få någon riktig lösning på. Varken den akuta släcka bränder insatsen, eller de förebyggandande insatserna. Men "någon" ska minsann lösa det, på "nåt" sätt. Lite som med magi..
Nej, höja skatten ytterligare vill iallafall INTE jag. Det ska jag erkänna. Då är det nästan billigare att bygga mig själv en mur och anställa livvakt om så skulle behövas 🤣
 
Nej, höja skatten ytterligare vill iallafall INTE jag. Det ska jag erkänna. Då är det nästan billigare att bygga mig själv en mur och anställa livvakt om så skulle behövas 🤣

Nope. Vet inte hur stor din gård/tomt är. Men du måste nog bygga något som är bättre än Trumps mur och livvakt måste du förmodligen ha minst två av. Även om du väljer att bara ha en så kostar hen per styck minst 25-29 i månaden (och är då begränsad i sin tjänst enbart på vanliga veckodagar annars så får du betala mer) och då om du hyr in från tex Securitas och inte anställer direkt.

Sedan är det kanske bra om kommunen/regionen/staten har skatteintäkter nog för att underhålla infrastrukturen som vägar, gatljus, vård, skola, omsorg. För att inte tala om hela sjukförsäkringssystemet som VAB och Föräldraledighet. Liksom a-kassa och gratis utbildning.

Jag tror det är få svenskar som inser hur mycket vi faktiskt får för våra skatter. Även de som anser att de betalar för mycket och till andra och inte får tillräckligt tillbaka.
 
Nej inte alls. När det har skett en skjutning så säger polisen alltid att det är en liten klick som håller på med detta och att dom vet vilka det är. Då säger jag som så, ändra lagen och sätt på detta klientel fotbojor så har man stenkoll på vad dom är och då blir det genast lättre att se vad dom är då det sker en skjutning och man kan lätt spåra upp dom och sedan bura in dom alt utvisa dom efter avtjänat straff
Då får du säga det till riksdag och regering, det är dom som bestämmer sådant :idea:
 
En dygnet runt livvakt, mur och bepansrad bil känns billigare än höjd skatt? ;)

Det är väl så många lever tyvärr. Inte minst i det sk fredliga Spanien? Har en bekant (pensionär). Han och hans fru bor i ett sånt gated community utanför Malaga. De har haft problem med stöldligor osv. Nu har alla 100 larm, det finns vakter som patrullerar och alla sitter typ inlåsta i sina villor och dricker sangria, spelar yatzy och kollar på svensk tv.
 
Nope. Vet inte hur stor din gård/tomt är. Men du måste nog bygga något som är bättre än Trumps mur och livvakt måste du förmodligen ha minst två av. Även om du väljer att bara ha en så kostar hen per styck minst 25-29 i månaden (och är då begränsad i sin tjänst enbart på vanliga veckodagar annars så får du betala mer) och då om du hyr in från tex Securitas och inte anställer direkt.

Sedan är det kanske bra om kommunen/regionen/staten har skatteintäkter nog för att underhålla infrastrukturen som vägar, gatljus, vård, skola, omsorg. För att inte tala om hela sjukförsäkringssystemet som VAB och Föräldraledighet. Liksom a-kassa och gratis utbildning.

Jag tror det är få svenskar som inser hur mycket vi faktiskt får för våra skatter. Även de som anser att de betalar för mycket och till andra och inte får tillräckligt tillbaka.
Well, denna månad skulle skatteverket ha 50 000 från företaget, och då är det inget företag som direkt tjänar miljoner varje månad. Blir uppriktigt sagt leds och trött på det svenska skattesystemet eftersom resultat av vad jag betalar skatt för INTE syns. Det är dåligt underhållna vågar, enormt långa köer på akuten!! Fick sitta 8 timmar i helgen med min bebis, vilket är orimligt lång tid med sjukt barn! Skjutningar och våld överallt. Pensionärer som lever fattigt och trots att dom redan betalat av sin skatt hela livet så måste dom betala skatt på sin pension. Sverige har något riktigt systemfel .
Nej, höja skatten fungerar inte här.

Det är ett systemfel i sverige och det är det folk måste förstå. Att pumpa in mer och mer pengar i en apparat som.slänger ut pengarna på helt fel saker, det fungerar inte.
 
Well, denna månad skulle skatteverket ha 50 000 från företaget, och då är det inget företag som direkt tjänar miljoner varje månad. Blir uppriktigt sagt leds och trött på det svenska skattesystemet eftersom resultat av vad jag betalar skatt för INTE syns. Det är dåligt underhållna vågar, enormt långa köer på akuten!! Fick sitta 8 timmar i helgen med min bebis, vilket är orimligt lång tid med sjukt barn!
Nej, höja skatten fungerar det inte.

Det syns, redovisas offentligt och är bara att kika in. Att sjukvården denna sommar är ansträngd, skulle inte varit en överraskning för mig,

Jag tycker inte heller att inkomstskattehöjningar, eller direkt företagsskatt, i ett samhälle som vårt, med ganska extrema inkomstskattenivåer, är särskilt begåvat. Men det finns andra skattebaser.
 
Det är väl så många lever tyvärr. Inte minst i det sk fredliga Spanien? Har en bekant (pensionär). Han och hans fru bor i ett sånt gated community utanför Malaga. De har haft problem med stöldligor osv. Nu har alla 100 larm, det finns vakter som patrullerar och alla sitter typ inlåsta i sina villor och dricker sangria, spelar yatzy och kollar på svensk tv.

Ja, det finns väl redan några i Sverige? Men vill man komplettera livet som heltidsarbetande (vilket i Sverige nästan alltid är ett krav för att ha råd att bo i sagda område) med hobbies som att ha häst, som dessutom måste vara inackorderad så blir det lite mer komplicerat.
 
Det syns, redovisas offentligt och är bara att kika in. Att sjukvården denna sommar är ansträngd, skulle inte varit en överraskning för mig,

Jag tycker inte heller att inkomstskattehöjningar, eller direkt företagsskatt, i ett samhälle som vårt, med ganska extrema inkomstskattenivåer, är särskilt begåvat. Men det finns andra skattebaser.
Problemet är att Sverige lider av någon form av systemfel. Det finns en gräns på hur mkt skattepengar man kan mjölka ur folk. Den gränsen är enligt mig nådd.
Det känns ärligt talat helt absurt att betala in dom summorna till skatteverket med tanke på att samhället blir allt stökigare och glider allt längre ifrån det Sverige jag önskar.
 
Well, denna månad skulle skatteverket ha 50 000 från företaget, och då är det inget företag som direkt tjänar miljoner varje månad. Blir uppriktigt sagt leds och trött på det svenska skattesystemet eftersom resultat av vad jag betalar skatt för INTE syns. Det är dåligt underhållna vågar, enormt långa köer på akuten!! Fick sitta 8 timmar i helgen med min bebis, vilket är orimligt lång tid med sjukt barn! Skjutningar och våld överallt. Pensionärer som lever fattigt och trots att dom redan betalat av sin skatt hela livet så måste dom betala skatt på sin pension. Sverige har något riktigt systemfel .
Nej, höja skatten fungerar inte här.

Det är ett systemfel i sverige och det är det folk måste förstå. Att pumpa in mer och mer pengar i en apparat som.slänger ut pengarna på helt fel saker, det fungerar inte.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e1dGWO/vi-har-inte-rad-med-alla-lediga-foraldrar

Har du varit föräldraledig eller vabbat? Då räcker inte dina 50,000 i månaden långt. Använder du dagis? Då räcker inte dina 50,000 långt där heller. Går dina barn i skolan? Då räcker det inte alls.

Annars kan man alltid flytta till USA där, om du inte kan betala för vården av din bebis så blir det ingen vård alls. Eller flytta till Spanien, men där finns det inte så mycket jobb, så det får man nog vänta tills man är pensionär för att göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 420
Senast: manda
·
Hemmet Hörde något hemskt idag. Finish har tydligen slutat tillverka diskmaskinspulver! Min värld rämnar. Vad finns det för fler tillverkare...
2
Svar
39
· Visningar
1 378
Senast: skogaliten
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 324
Kropp & Själ Varför kan inte människor gå i ide, när högt utvecklade djur som björnar, kan? Någon läkare/biolog som kan förklara? Visst vore det...
Svar
14
· Visningar
677
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp