SKK och djurskydd (utbruten från Avel på dåliga höfter)

Jag skulle inte ha släppt min hund till avel om jag inte hade haft stenkoll på alla kullsyskon till min tik - eller om jag inte haft koll på syskonen till hanen som hon parades med. Inte heller om jag inte haft koll på kullarna deras föräldrar kom från - alltså hela kullarna.
Att någon enstaka individ faller bort för att den t ex exporteras eller dör av någon anledning är en sak, men om man inte har koll på majoriteten av hundarna i en kull vet man egentligen inte särskilt mycket om den enstaka individen heller.
Så är det, men det är också realiteten för de flesta
 
Avelsdata är superanvändbart. Jag letar ny hund nu och har med hjälp av avelsdata strykit 2 kennlar pga resultaten på BPH/MH och lite annat.
Och jag har hittat en kennel som sticker ut med riktigt bra resultat i linjerna på både hälsa och mentalitet.
Detta hade jag inte kunnat tagit reda på utan avelsdata.

Liten sällskapsras.
Kul för dig, hittar absolut inget alls när jag letar. PRA ja, men det kan jag ju kolla själv. Jag har verkligen försökt förstå nyttan och letat på alla kennlar i rätt område. Det jag kanske kunnat ana är kullstorleken. Amris och dvärgpudel. Cavan är köpt utomlands
 
Jag har aldrig begripit mig på hur man som uppfödare kan bortförklara att endast ett fåtal avkommor bli utvärderade. Då har man ju sållat väldigt dåligt bland köparna. Precis som @Dentaku säger så visst, enstaka individer kan falla bort pga export, att de avlider eller att en köpare man trodde på ändå inte håller måttet. Men att misslyckas med att få flertalet utvärderat....nä då har man mest sig själv att skylla.
Exporters tester kan man länka till sin hemsida (så gjorde jag) så ser folk att även dessa individer håller måttet.
Har man en bra kvalité på sin uppfödning så vill man ju visa det. Det är något man är stolt över.

Inga resultat är absolut en varningsflagga för mig.
Ett seriöst tecken är uppfödare som ödmjukt erkänner när en kombo blev skit och gärna tar diskussionen om den när valpköpare undrar.
 
Kul för dig, hittar absolut inget alls när jag letar. PRA ja, men det kan jag ju kolla själv. Jag har verkligen försökt förstå nyttan och letat på alla kennlar i rätt område. Det jag kanske kunnat ana är kullstorleken. Amris och dvärgpudel. Cavan är köpt utomlands
Då beror det väl på att det är raser där uppfödarna inte bryr sig så mycket om hälsan.
Min ras har hälsoprogram för PRA och ALLA hundar ögonlyses innan parning.
 
Så är det, men det är också realiteten för de flesta

Realiteten? Ingen är tvungen att ta en kull valpar på sin tik eller låta sin hane betäcka. Det gäller alla.

Jag tycker att all avel ska hålla en viss standard, oavsett om den sker inom SKK eller inte. Registreringskraven är bara det absolut grundläggande, det behövs mer än så för att det ska kunna kallas seriös uppfödning. Det är långt ifrån alla SKK-uppfödare som når upp till den nivån men bland de som föder upp oreggat eller blandras är det ytterst sällan man stöter på någon alls.
 
Om vi pratar blandrasavel. Asså, att para med otestade hundar och skylla på att det är det bästa man kunnat göra för inga testade finns är en klen ursäkt. Man gör ett aktivt val när man väljer att producera valpar till världen. Det går också att ge fanken i att stötta den otestade aveln.
Då är man ju lika mycket kålsupare som de uppfödare man klagar på om man ändå nyttjar hanarna.
 
Jag har aldrig begripit mig på hur man som uppfödare kan bortförklara att endast ett fåtal avkommor bli utvärderade. Då har man ju sållat väldigt dåligt bland köparna. Precis som @Dentaku säger så visst, enstaka individer kan falla bort pga export, att de avlider eller att en köpare man trodde på ändå inte håller måttet. Men att misslyckas med att få flertalet utvärderat....nä då har man mest sig själv att skylla.
Exporters tester kan man länka till sin hemsida (så gjorde jag) så ser folk att även dessa individer håller måttet.
Har man en bra kvalité på sin uppfödning så vill man ju visa det. Det är något man är stolt över.

Inga resultat är absolut en varningsflagga för mig.
Ett seriöst tecken är uppfödare som ödmjukt erkänner när en kombo blev skit och gärna tar diskussionen om den när valpköpare undrar.
Av nio valpar i min kull är det tre som har officiella meriter, resten är "bara" i arbete. Att jag ser dem i arbete är 1000 ggr mer värt än ett fånigt jäkla vallhundsprov... för mig 🤷‍♀️
 
Av nio valpar i min kull är det tre som har officiella meriter, resten är "bara" i arbete. Att jag ser dem i arbete är 1000 ggr mer värt än ett fånigt jäkla vallhundsprov... för mig 🤷‍♀️

Absolut, det är ju också utvärdering - den allra bästa utvärderingen för den typ av ras du har! Om jag t ex skulle köpa en jakthund skulle jag ju gå mer efter den kunskap jag hade om hur valpens föräldrar fungerade i praktisk jakt än vilka officiella resultat som fanns. Där krävs å andra sidan att jag har lite känningar i rätt kretsar men å andra sidan köper man väl inte en jakthund innan man börjar jaga.
 
Absolut, det är ju också utvärdering - den allra bästa utvärderingen för den typ av ras du har! Om jag t ex skulle köpa en jakthund skulle jag ju gå mer efter den kunskap jag hade om hur valpens föräldrar fungerade i praktisk jakt än vilka officiella resultat som fanns. Där krävs å andra sidan att jag har lite känningar i rätt kretsar men å andra sidan köper man väl inte en jakthund innan man börjar jaga.
Hehe det där påminner mig om bekanta som skulle ha ny jakthund, de hade haft en fantastisk hund innan korsning tax/drever som hade ett jäkla driv i jakten, när hon gick bort köpte de en renrasig drever med mycket fin stam, idel Champions. Det enda den hunden jagade var katterna på gården... 🙈 Med det ville jag nog mest säga att för jaktraser håller jag med, bästa utvärderingen blir ju att se hur hundarna jobbar i verkligheten, det kan se kanon ut på pappret och ändå inte vara bra.
 
Vill inte ge mig in i diskussionen om bph och mh för det är väl egentligen bra. Men hur hundarna fungerar i dagliga livet är ju viktigaste. Där gör jag ju utvärderingar iom att jag pratar och zoomar med valparna. De 5 jag fått blev som jag hoppats. De är ju ett år och är jättebra familjemonster.
 
Vill inte ge mig in i diskussionen om bph och mh för det är väl egentligen bra. Men hur hundarna fungerar i dagliga livet är ju viktigaste. Där gör jag ju utvärderingar iom att jag pratar och zoomar med valparna. De 5 jag fått blev som jag hoppats. De är ju ett år och är jättebra familjemonster.
Ett år skulle jag säga är på tok för tidigt för att dra slutsatsen att valparna blev som man hoppades.
 
Vill inte ge mig in i diskussionen om bph och mh för det är väl egentligen bra. Men hur hundarna fungerar i dagliga livet är ju viktigaste. Där gör jag ju utvärderingar iom att jag pratar och zoomar med valparna. De 5 jag fått blev som jag hoppats. De är ju ett år och är jättebra familjemonster.

Det finns studier på att det finns en stark korrelation mellan MH-resultat och hur hundar faktiskt beter sig i vardagen när hundägare får skatta sin hunds beteende i enkäter. Det betyder inte att hundägare generellt är jättebra på att dra slutsatser om sin egen hunds beteenden på ett sätt som motsvarar en standardiserad avelsutvärdering (som MH och MPH är), och framför allt inte att hundägarna på ett rättvisande sätt kan beskriva den hunden för dess uppfödare. Så att hunden i ägarens ögon "fungerar i vardagen" (i en rapport till uppfödaren) säger inte särskilt mycket. Det är inte avelsutvärdering, sorry.
 
Jag har aldrig begripit mig på hur man som uppfödare kan bortförklara att endast ett fåtal avkommor bli utvärderade. Då har man ju sållat väldigt dåligt bland köparna. Precis som @Dentaku säger så visst, enstaka individer kan falla bort pga export, att de avlider eller att en köpare man trodde på ändå inte håller måttet. Men att misslyckas med att få flertalet utvärderat....nä då har man mest sig själv att skylla.
Exporters tester kan man länka till sin hemsida (så gjorde jag) så ser folk att även dessa individer håller måttet.
Har man en bra kvalité på sin uppfödning så vill man ju visa det. Det är något man är stolt över.

Inga resultat är absolut en varningsflagga för mig.
Ett seriöst tecken är uppfödare som ödmjukt erkänner när en kombo blev skit och gärna tar diskussionen om den när valpköpare undrar.
Håller med, framförallt när det gäller raser som faktiskt har hälsoprogram som bör följas.

Nu när jag skulle stå i kö till att köpa valp så frågade uppfödaren det hon inte redan visste om hur jag tänkte mig framtiden med hunden. Hade jag inte sett det som en självklarhet att hjälpa till att utvärdera avelsresultatet (dvs valpen) på bästa sätt, då hade jag inte heller fått köpa valp.
 
Vill inte ge mig in i diskussionen om bph och mh för det är väl egentligen bra. Men hur hundarna fungerar i dagliga livet är ju viktigaste. Där gör jag ju utvärderingar iom att jag pratar och zoomar med valparna. De 5 jag fått blev som jag hoppats. De är ju ett år och är jättebra familjemonster.
Om man har standardiserade test, i stil med MH och BPH, då har man större chans att få reda på vad som rent genetiskt nedärvs. Det spelar roll, för om alla hundar i en kull hamnar hos tex väldigt kunniga ägare och framstår som otroligt lätta och bra, då kan det bli att uppfödaren i nästa kull väljer att sälja valpar till mindre kunniga personer just eftersom det är så lätta hundar. Vips kanske valpköparen sitter där med för mycket hund och måste omplacera.

Själv är jag väldigt förtjust i BPH (även om jag inte på något vis tycker att det är ett perfekt test). Ändå är jag måttligt intresserad av det på individnivå. Det som spelar betydligt större roll är hur hela kullar ser ut, hur hela raser ser ut och om man kan se hur vissa uppfödares hundar sticker ut från medelhunden i rasen på något sätt. Med hjälp av det, om det används ordentligt, så går det att sålla bort de mest oseriösa uppfödarna och nästan kunna förutsäga hur mentaliteten blir på valparna. Det underlättar för alla.
 
Vill inte ge mig in i diskussionen om bph och mh för det är väl egentligen bra. Men hur hundarna fungerar i dagliga livet är ju viktigaste. Där gör jag ju utvärderingar iom att jag pratar och zoomar med valparna. De 5 jag fått blev som jag hoppats. De är ju ett år och är jättebra familjemonster.

Herregud vilket hittepå, för att inte tala om djupt okunnigt.

Här ser vi ju återigen vad som händer när pengarna styr. Kunskap får stå tillbaka för enkelheten att få in lite cash.
 
Om man har standardiserade test, i stil med MH och BPH, då har man större chans att få reda på vad som rent genetiskt nedärvs. Det spelar roll, för om alla hundar i en kull hamnar hos tex väldigt kunniga ägare och framstår som otroligt lätta och bra, då kan det bli att uppfödaren i nästa kull väljer att sälja valpar till mindre kunniga personer just eftersom det är så lätta hundar. Vips kanske valpköparen sitter där med för mycket hund och måste omplacera.

Själv är jag väldigt förtjust i BPH (även om jag inte på något vis tycker att det är ett perfekt test). Ändå är jag måttligt intresserad av det på individnivå. Det som spelar betydligt större roll är hur hela kullar ser ut, hur hela raser ser ut och om man kan se hur vissa uppfödares hundar sticker ut från medelhunden i rasen på något sätt. Med hjälp av det, om det används ordentligt, så går det att sålla bort de mest oseriösa uppfödarna och nästan kunna förutsäga hur mentaliteten blir på valparna. Det underlättar för alla.
Precis vad jag tycker, får man till standardiserad tester på typ alla hundar är det värdefullt för då jämnar annat ut sig. På egna uppfödningar kan man ju gå på annat, som omdömen från tränare.
 
Ett år skulle jag säga är på tok för tidigt för att dra slutsatsen att valparna blev som man hoppades.
Det var lite halvironiskt. Det går ju inte att göra mer än så under covid och de är för unga för att röntgas. Väntar jag blir det för sent att para tiken och då får hon bara en kull, vilket kanske inte heller är det smartaste alternativet om man nu tror på denna korsning.

Jag är den första att erkänna att jag inte utvärderar på ett vetenskapligt sätt. Jag gör så gott jag kan och försöker lyssna in om det blir problem.
 
Det finns studier på att det finns en stark korrelation mellan MH-resultat och hur hundar faktiskt beter sig i vardagen när hundägare får skatta sin hunds beteende i enkäter. Det betyder inte att hundägare generellt är jättebra på att dra slutsatser om sin egen hunds beteenden på ett sätt som motsvarar en standardiserad avelsutvärdering (som MH och MPH är), och framför allt inte att hundägarna på ett rättvisande sätt kan beskriva den hunden för dess uppfödare. Så att hunden i ägarens ögon "fungerar i vardagen" (i en rapport till uppfödaren) säger inte särskilt mycket. Det är inte avelsutvärdering, sorry.
Svarade på det innan.
Mh är inte aktuellt för inblandade raser
Bph tycker jag är bra om man får in inte bara valpar utan hela släkten. Egna valpar tycker jag visst att det går att utvärdera från annat, men helst då av tränare och veterinär och inte bara hanterat av ägaren.

Sedan blev jag lite provocerad av att sällskap inte är ett jobb som jakt och vall.

Men det pågår liksom en pandemi om ni missat det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp