Bukefalos 28 år!

Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Z

Zab

Hej!
Är egentligen barfota-nisse, dvs jag föredrar barfota framför att sko. Men, jag har ju insett att det inte fungerar till alla hästar.

I varje fall, jag har en vbl travare (6år i år) som håller på att ridas in. Och bakfötterna har, inte särskilt förvånande, slitits. Även framhovarna har naturligtvis slitits, men de har fortfarande en helt ok slitmån.
Han ömmar inte eller något sådant, just för tillfället är bakhovarna helt perfekta (medans jag lämnar några mm på framhovarna att slita på när jag verkar), problemet är ju bara det att det finns inget ''att ta av'' bak. Och han rids långt ifrån så mycket som han förhoppningsvis kommer ridas senare, eller rent av snart, beroende på hur snabbt han mognar och hur snart jag kan börja rida lite själv. (Nu rids han 1-2-3 gånger per vecka, max 20 minuter per gång, jag skulle önska att jag snart kan sitta på honom några minuter per dag, hemma)

Så det jag undrar är; kan bakhovarna vänja sig succesivt vid träningen och behålla formen, eller är det helt säkert att de kommer att slitas ned så mycket att jag behöver sko?

Och ska jag vänta och se om de slits ner ännu mer och i så fall sko nästa gång Dacke skos (han är nyskodd) eller är det bästa att helt enkelt ringa hovslagaren och sko så snart som möjligt?

Jag vill ju inte vänta tills hästen blir halt innan jag gör något åt det, det är väl mest att jag i grund och botten hellre har honom barfota så länge det går eftersom jag dels tror att det är detbästa för hästen, och dels slipper oroa mig för tappskor.
Just nu är jag mest inne på att sko innan det blir för sent, men vill se vad ni bukare har för tankar och åsikter. :)

Bara för att slippa påhopp; även om jag verkar min kuse själv så tittar hovslagaren till honom när han är här och skor vår andra häst, så att det ser bra ut.
Och mitt beslut kommer att fattas efter vad jag tror är bäst för hästen. Även om jag avskyr tappskor är det inte lika illa som en häst med ömma hovar, och jag kan ju slå på en tappsko själv, har tagit tappsko kompetens.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Om hovis är i stallet med jämna mellanrum så låt honom kika och kolla på hästens hovar.
Är jättesvårt för en annan att säga om det ser "otrevligt" mycket nedslitet ut. Men om hästen inte ömmar (skiljer stort på ömmar och haltar!!) när du rider på diverse underlag så har han förmodligen inte slitit ner till en "skadlig" nivå. Och då skulle jag vänta.
Börjar han dock ömma, elelr sliter snett elelr liknande, då kanske du måste sätta på ett par dojjor, men att BARA sko en häst bak och inte fram, det har jag aldrig hört talas om :crazy:
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Vi har precis skott Dacke, så nästa besök är inte förräns om 8 veckor (anledningen till att jag tvekar på om jag bör vänta), och vi har ju börjat sätta igång honom ordentligt, så det logiska är väl att de kommer slitas ännu mer. För tillfället rider jag inte, utan min tränare rider (in) honom och jag sitter på (och lär mig knapparna samtidigt) någon minut per pass bara. Vilket fungerar utmärkt, han gör stora framsteg hela tiden.
Jag vill inte att han ska få ont, och jag vill inte behöva avbryta träningen för att han fått ont, det är ju därför jag kollar hovarna så noga..
Men just för tillfället är de helt perfekta - utan verkning. Slits det mer kommer det inte bli bra.. :S Men just nu ömmar han inte det minsta, inte i ridhus under ridning, och inte när han leds på makadam (så säkert man nu kan se det från marken, men han rör sig likadant på de stora stenarna där som på gräset)

Det är ju bara bak det slits för mycket, då är det väl bara där han behöver skos? Framfötterna klarar ju sig fint, och många ridskolehästar är ju skodda på bara två hovar (fram iofs).

Så det jag ber er om är egentligen att sia om ifall det kommer slitas mer ännu mera, eller om hovarna kommer anpassa sig efter träningen. x) Ingen lätt uppgift antar jag..
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Det beror ju på hsätens hovkvalitet i övrigt samt hur myckt och vilket udnerlag ni tänker hålla er på!

Bygger ni upp ett långsamt träningspass och håller er till mjuka ställen så kanske hoven hinenr anpassa sig. Kör ni igång på asfalt från start kommer de förmodligen inte hinna göra det.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Hmm.. lär bli mest ridhus och gräs, och promenader utan ryttare vid asfalt (trafik och miljö träning) samt grusvägar..
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Då tycker jag ni kan försöka och se hur det går.. börjar han ömma är det ju bara att slå på. Synd att slå på i onödan om han har chans att kalra sig!! Är iaf vad jag tycker!!
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Fast börjar han ömma har det ju gått för långt..?

Jo...vill ju ha honom barfota om det går x)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Asså, skilj ömma från halta bara!!! Om du märker att han får ett ändrat rörelsemönster, eller vill undvika gå på "elakt" underlag så är det ju skor på som gäller om man voill fortsätta träningen!
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Om han redan nu sliter så mycket att det inte är något kvar att verka så skulle jag skott om det var min häst, för jag antar att han gått utan skor hela sitt liv innan?!

En häst som sliter så mycket på det lilla du beskriver behöver skor, risken är påtaglig att han sliter så mycket att det inte ens går att få på skor sedan, och det är ju som du säger inte roligt att behöva avbryta inridningen.

Jag har aldrig hört talas om eller sett någon som bara har skor bak, men diskutera det med din hovslagare, han ser ju hästen och har lättare för att avgöra om han behöver skos runt om.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jodå, skiljer på ömma och halta, men vill inte att han ens ska ömma i onödan :)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Han hade EN sko när jag köpte honom... på ena frambenet. Vet inte om han varit skodd runt om eller bara fram, men det verkar som om han gått med den enda skon länge för den hoven var en halv dm längre än den andra framhoven.

Naturligtvis kommer jag diskutera med hovslagaren =) Och det lutar mer och mer mot att det blir ganska snart, redan innan nästa besök.

Har själv aldrig sett en häst skodd enbart bak, men jag har hört om en häst som ska vara väldigt lik min (både i temprament och exteriör) som är skodd bara bak. Och jag känner inte till något hinder för att sko bara bak, utan antar att det helt enkelt är ovanligt att bakhovarna slits mer än framhovarna då vikten ligger på mer fram.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Varför inte prova någon av "lösskorna"?
Blir lite grann som att äta kakan och ha den kvar.

LIA
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Du menar boots?
Njae.. ett tag var jag inne på sådant, men har ändrat mig angående hur bra de egentligen är för hästfötterna efter att ha fått ett par (svårförståeliga för mig men på något sätt logiska) förklaringar på hur de egentligen inverkar på hoven.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Du menar boots?
Njae.. ett tag var jag inne på sådant, men har ändrat mig angående hur bra de egentligen är för hästfötterna efter att ha fått ett par (svårförståeliga för mig men på något sätt logiska) förklaringar på hur de egentligen inverkar på hoven.

Intressant! Vill du lägga ut det här så blir jag jätteglad:)
Funderar nämligen på varför min tjej som tappar skor då och då fortfarande är jätteöm med boots på, trots att jag sätter på bootsen direkt när hon tappar.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Han hade EN sko när jag köpte honom... på ena frambenet. Vet inte om han varit skodd runt om eller bara fram, men det verkar som om han gått med den enda skon länge för den hoven var en halv dm längre än den andra framhoven.

Ajdå:( stackars häst, hur länge har han gått barfota nu då?

För min numera änglahäst så gick hon från skodd till barfota på alla underlag på två-tre månader, fick ändå sko henne sedan eftersom blötan förra sommaren gjorde hennes hovar så mjuka att hon blev öm.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Gått barfota sedan vi köpte honom förra sommaren, och tror nog att han kan fortsätta göra det om jag inte rider eller tränar honom..fast i valet mellan att sluta rida eller sko, så skor jag hellre :P

Uhm...kommer inte ihåg så mycket, men det lät vettigt.. :angel:
Något om att bredden på hoven med boots gör större skillnad än man tror, och att väggarna på bootsen hämmar hovmekanismen ännu mer än en järnsko eftersom de går runt hela trakten.
Och så är det ju risken för skav vid kronranden och ovanför hoven på de modeller som har det (min häst får skav i hela huvudet av en vanlig, mjuk grimma på ett par dagar, så ju färre saker på honom dess bättre) och risken för tryckskador/''blåmärken'' på hovvägggen.
Inte någon väldigt detaljerad förklaring, men i grova drag är det vad jag kommer på. Det lät väldigt logiskt när jag hörde det. :3

Läste det i någon av alla barfota trådar här, men de är ju så fulla av anklagelser hit och tjatter hit så det är nog svårt att hitta.
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Tack för svaret om bootsen:bow:

Ja har han gått barfota så länge så är nog chansen liten att hans hovar ska kunna växa tillräckligt fort för att ridas barfota:(

Kul att höra att det är fler som jag, som helst har hästar barfota men skor så fort det behövs:)
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Jag kan erkänna att jag okcså är lite skeptiskt till boots, men jag tänker mest på andra saker än de du nämner.
Tryckskador och hämning av trakt, det måste väl ändå bara gälla om man väljer fel storlek? Passar de så ska väl inte de nackdelarna finnas?
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Tror faktiskt att vi är ganska många :P
 
Sv: Sko häst bara bak, nu eller vänta?

Vilka saker tänker du på då?

Nja.. booten måste ju sitta kvar, så den är ju ändå spänd över hovväggen (det är ju inte den där lilla tygbiten vissa modeller har över kronranden som håller booten på plats) och antagligen är hovväggen inte så stark när det gäller att töja ut gummit runt den vid nertramp. Det är ju inte ett problem som över huvudtaget existerar i naturen; att något skulle ta emot på sidorna av hoven vid varje nertramp. Då är det snarare naturligare att de trampar på en hård sko, där trycket fortfarande är underifrån. Och i normalfallet spikas ju skon inte fast där hoven rör sig som mest.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 576
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 563
Senast: caballus
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 131
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp