Skönhetstips!

Sv: Skönhetstips!

Tycker att det är snudd på djurplågeri att ta bort morrhåren :crazy:
Så bra att inte jag gör det på mina då :idea: Men personligen så klassar jag djurplågeri som lite grövre.... *Hjälp ring djurskyddsmyndigheten, hästen har inga morrhår* när man kan lägga krutet på att hjälpa dom djur som faktiskt far riktigt illa. Typiskt Buke....:crazy:
Vad min fd "arbetsgivare" gjorde/gör med sina hästar har jag inte med att göra, är det inget värre lägger jag mig inte i(stackars dennas ryttares plågade hästar som fö går int 1.60, UTAN morhår :eek: , DOM måste ha det svårt....:smirk: *ironi*). Och tycker andra utomstående att det är så fruktansvärt får dom väl göra det. Som sagt inget jag gör på mina egna hästar, men vad andra gör i det avseendet struntar jag blankt i.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skönhetstips!

Men du skrev ju faktiskt att du gjorde det.

"Raka bort "morrhår" på mulen och klippa bort håren kring ögonen."

Då kan du väl inte skylla på din fd arbetsgivare?
 
Sv: Skönhetstips!

Men du skrev ju faktiskt att du gjorde det.



Då kan du väl inte skylla på din fd arbetsgivare?

Förr gjorde jag det ja.... För att var exakt för ca 3 år sedan, har inte skrivit någonstans att jag gör det NU. Inte. Men det är fortfarande ett skönhetstips för dom som vill göra det. Varför skulle jag skylla ifrån mig på min fd arbetsgivare? Ville bara upplysa om att denna "hemskhet" :smirk: fortfarande förekommer. Jag har ingen anledning att varken förklara mig eller försvara mig, och som sagt djurplågare :crazy: jisses säger jag bara. Du har då haft turen o sluppit se hästar som blivit utsatta för djurplågeri, eftersom du verkar ha svårt o skilja på "vad som är vad", hoppas du slipper det i framtiden också.
Med dessa ord avslutar jag här, då jag inte känner att jag har lust o bli kallad djurplågare helt omotiverat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skönhetstips!

Jag har aldrig kallat dig djurplågare! I så fall var jag nog lite smått ironisk :p
Tycker bara det lät hemskt. Förstår mycket väl att det förekommer! Det förekommer ganska mycket som tar bort hästens naturliga utseende! Men jag var aldrig allvarlig när jag kallade dig djurplågare. Tyckte mest att det känns hemskt att klippa bort hästens "morrhår" som den använder sig av, lika elakt som att klippa av morrhår på en katt eller en hund. Men visst är jag säker på att det förekommer!
 
Sv: Skönhetstips!

Till tävlings så hör jag såhär med min ponny:

Ryktas i 30 min

Badas med "fux-färgshampo" för extra blänk :p

Skimmelshampo på hennes man, svans, bläs och strumpor.

Borstar svansen/manen med shampot i blir mycket renare!
Masserar även in shampot.

Fiskbensfläta i svansen, gör det extra lockigt.

Klipper och trimmar, skägg, öron, hovskägg, kronrand.

Ryktas 30 minuter igen, när hon torkat.

"Shineservetter" i ansiktet, på knän och haser.
Vanligt glansspray på rumpan :p

Knoppas med hårgele och i flyinge knoppar, inbakad fläta
i pannluggen.

Barnolja på knopparna blänker väldigt
fint! barnolja på långa muskler, om det inte är för varmt ute
oljan kan bränna hästarna, brukar även om vädret tillåter
ta oljan på mule och rung ögonen. Brukar ha lite i svansen med.

Torkar ur öron, näsborrar och runt ögon.

Hovlack, i svart eller genomskilningt på hovarna, tvättas lätt
bort med vatten och en svamp efteråt!

Cockpit-shine på stövlar och träns! funger verkligen skitbra.

Och självklart Hel, ren och matchad utrustning är a och o!
 
Senast ändrad:
Sv: Skönhetstips!

Jag hoppas att du inte tog det som att jag tyckte du var djurplågare- jag har ju själv också gjort det förr... Men jag tycker faktiskt att jag har vant mig vid att ha dom kvar- precis som du...
"ALLA" tog väl bort dom förr på större tävlingar...
Jag menade mer att jag inte tror att man får starta utomlands om de inte har några. Fast jag tror inte så många Bukefolk ska internationellt kanske
 
Sv: Skönhetstips!

Jag hoppas att du inte tog det som att jag tyckte du var djurplågare- jag har ju själv också gjort det förr... Men jag tycker faktiskt att jag har vant mig vid att ha dom kvar- precis som du...
"ALLA" tog väl bort dom förr på större tävlingar...
Jag menade mer att jag inte tror att man får starta utomlands om de inte har några. Fast jag tror inte så många Bukefolk ska internationellt kanske

Jag tror de ska bli förbjudet. Fast har bara hört genom ryktesvägar. Men nu vill vi inte förstöra tråden så vi avslutar denna disskution :)
 
Sv: Skönhetstips!

Det är väl redan förbjudet att raka av känselhåren?

Min förre arbetsgivare ville att jag skulle raka bort känselhåren på svårklasshästarna, men jag vägrade. Vem vill pussa en mule med vassa spret på? Dessutom är det ju inte så fult... Däremot tycker jag inte att det kan klassas som djurplågeri. Möjligen olämpligt.

Mina tips för en snygg tävlingshäst är (och nu menar jag inte bara själva tävlingsdagen utan detta är ju även till vardags);

Tvätta hästen då och då så att den är ren (alltid inför tävling)
Välryckt/klippt man i rätt längd
Snygga knoppar till tävling
Klippta karleder
Klippt kronrand
Noggrann helklippning
Klippt för nackstycke
Klippt under käken
Urklippta öron och klippta öronkanter
Svans i rätt längd, ej klippt upptill, välborstad och med pälsglans
Ordentligt ryktad häst med rena hovar
Ren och hel utrustning som är väl anpassad

Det finns ju massor med "arabhästutställartips" också som man kan ta till inför själva tävlingen, men det tycker jag känns rätt onödigt att tramsa runt med. Vem bryr sig liksom. Alla andra är ju upptagna med att polera sin egen häst, heja fram sina vänner och anhöriga eller att memorera banan.

:p
 
Sv: Skönhetstips!

jag brukar först bada sen sätter jag i glansspray i svansen och borstar den fri från tovor sen flätar jag den.
jag har skimmelschampo på alla vita tecken tycker det funkgerar jätte bra !
sen brukar jag alltid knoppa och för att hålla koll på alla hårstrån använder jag hårgele eller wax till att styra stråna rätt.
klipper öronen och där tränset ska ligga
putsar all utrustning sen när jag kommit fram på tävlingsplatsen och allt är på fettar jag det så det glänser
detta är bara en del av allt men iaf lite tips :rofl:
 
Sv: Skönhetstips!

Nu när det är varmt brukar jag schamponera hästarna dagen innan
*rycka manen om det behövs och frisera till den
*klippa luggen, hovskägget, under huvudet, svansen och öronen
*Nypons svans brukar jag fläta, Mazarins svans ser baa fjantig ut när den är lockig :p
*hovolja på fötterna
*spraya pälsglans över hela hästen
*ev. knoppa manen
 
Senast ändrad:
Sv: Skönhetstips!

Det är fint om man sprejjar show shine på haserna!;)
 
Sv: Skönhetstips!

Jag tar vatten på en svamp, lite skimmelshampo och skrubbar,
fungerar prima :p gör inte så ofta i pannan - där brukar hon inte
bli så skitig men på mulen och allt under ögonen blir det till att
tvätta nästan en gång i veckan!
 
Sv: Skönhetstips!

min häst har JÄTTEtjock man framme vid huvudet,
kan man ta en sån "urtunnings sax" & tunna ur den med ?
då ska man väl inte klippa det översta...

/Den som inte kan rycka :P
 
Sv: Skönhetstips!

Vill ni ha en superfin svans? Gör flera flätor i svansen så ser den jättetjock ut...jag tycker det är jättefint med lockiga svansar:banana: Har på film hemma då jag tävlade min ponny i dressyr och en i publiken som satt nära kameran säger flera gånger hur fin min ponnys svans var...:banana:
 
Sv: Skönhetstips!

Jag tar vatten på en svamp, lite skimmelshampo och skrubbar,
fungerar prima :p gör inte så ofta i pannan - där brukar hon inte
bli så skitig men på mulen och allt under ögonen blir det till att
tvätta nästan en gång i veckan!

Ojdå. Det låter ju iof rätt bra, men jag saknar spolspilta och har en häst som är rädd för vatten och saker som stör hans vackra arabhuvud :p Fjollhäst! Mulen är ju värst, han går med den nere jämt i smutsen. Får se om jag tvättar den nästa gång, annars brukar jag bara dra av med en fuktig handduk, fungerar rätt okej det med :) Fast det glänser ju såklart inte vitt om den.
 
Sv: Skönhetstips!

Så bra att inte jag gör det på mina då :idea: Men personligen så klassar jag djurplågeri som lite grövre.... *Hjälp ring djurskyddsmyndigheten, hästen har inga morrhår* när man kan lägga krutet på att hjälpa dom djur som faktiskt far riktigt illa. Typiskt Buke....:crazy:
Vad min fd "arbetsgivare" gjorde/gör med sina hästar har jag inte med att göra, är det inget värre lägger jag mig inte i(stackars dennas ryttares plågade hästar som fö går int 1.60, UTAN morhår :eek: , DOM måste ha det svårt....:smirk: *ironi*). Och tycker andra utomstående att det är så fruktansvärt får dom väl göra det. Som sagt inget jag gör på mina egna hästar, men vad andra gör i det avseendet struntar jag blankt i.

Men snälla du, tror du att bara för att hästen kan gå 160 cm banor så spelar det ingen roll om man tar bort "morrhåren"? :crazy:
När hästen ska stå i boxen & äta är dem viktiga för att till exempel inte hästen ska slå i hela krubban med mulen. Om morrhåren skulle funnits där skulle hästen kännt det direkt ist. Det finns ett syfte med dem! Och ja, det ÄR olagligt i andra länder. Herregud, sånt här trodde jag alla häst människor visste.
 
Sv: Skönhetstips!

Vad jag gör inför tävling:
Putsa grejjerna + vagnen med vaxshampo.
Varmblodet:
Rakar: stubben, öronen (inuti), hakskägg, hovskägg och kronränder
Ryktar
Tvättar med linimentshampo (bra för musklerna) två gånger och sköljer inte av sista gången.
Ryktar lite mer
På med pälsglans
Inbakad fläta/knopp i luggen
En fläta i manen med gult band.
På med fingrimman/täcket och iväg...
Kallblodet:
Görs samma sak förutom att kronränderna/hovskägget ABSOLUT inte klipps.

Önskar bara att det fanns gula man rosetter:love:, mina tävlingsfärger: svart/gul
 
Sv: Skönhetstips!

Jag har tävlat sen jag var sex å är nitton nu och innan varje tävling har jag gjort ungefär samma sak alltid::banana:
Tvättar hästen ser till att svansen räcker till ca8cm under hasen.
Manen ska vara KLIPPT om den ska vara lös och kort ca 6cm. Men helst ska den vara knoppad. Jag klipper bort "överflödig" päls på kronranden och i öronen. :bump:
Lackar hovarna så att de blir snygga till dagen därpå. Sprayar lite lite pälsglans som sista touch på pälsen( såklart i man och svans med)
Pannluggen ska vara i samma längd som manen.
Har alltid välputsade grejjer på hästen olch snyggt rent täcke. :bow:
Själv är jag ren och fräsh med en aning aning smink på(tävlingsdagen då asså) så att jag ser fräsch ut.
:D
Alltid vita ridbyxer stövlar skjorta och kavaj oavsett status på tävling, klär mig inte annorlunda om jag tävlar lokalt, har samma "respektabla" klädsel som när jag tävlar nationellt!:rofl:
 
Sv: Skönhetstips!

Men snälla du, tror du att bara för att hästen kan gå 160 cm banor så spelar det ingen roll om man tar bort "morrhåren"? :crazy:
När hästen ska stå i boxen & äta är dem viktiga för att till exempel inte hästen ska slå i hela krubban med mulen. Om morrhåren skulle funnits där skulle hästen kännt det direkt ist. Det finns ett syfte med dem! Och ja, det ÄR olagligt i andra länder. Herregud, sånt här trodde jag alla häst människor visste.

eh! det är iaf inte olagligt i holland och tyskland eller i belgien för jag har med egna ögon sett att peter wylde, jessica kurten rodrigo pessoa meredith M. Beerbaum, alla deras hästar e rakade på mulen.. Jag gör de inte men det är inte olagligt!:cool:
 

Liknande trådar

Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 367
Senast: Fiorano
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
9 249
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 358
Senast: MalanMjöl
·
Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
6
· Visningar
236
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp